1. Loris Karius

Her diskuterer vi spilleren Loris Karius.

Mer informasjon: http://www.liverpool.no/spillerstall/loris-karius/

Må si jeg liker innstillingen til Karius etter å ha lest kveldens intervju på forsiden her, virker som en type med bra selvtillit og stor tro på egne evner, ekstremt viktigst egenskap for en keeper som forhåpentligvis utvikler seg til verdensklasse i klubben de neste årene

Jeg tror denne mannen sitter på benken mot Chelsea men spiller mot Derby. Etter dette ser han seg ikke tilbake og spiller resten av PL kampene mens Mignolet spiller ligacup og FA-cup. Min spådom og håp.

Karius må jammen ha et stort potensial for å foretrekke han over Mignolet.

Sesongens mest skuffende signering - virker ikke å være bedre enn Mignolet på noe som helst - samme svakheter til og med. Om noe så er det Mignolet som er den skarpeste av disse to.

Det er ikke krise, men krav om snarlig forbedring tror jeg er… å håpe for mye.

Begynner allerede å håpe på at Mignolet ønsker seg bort - slik at vi kan signere en enda bedre keeper. Som Butland, f.eks.

Hei, hei, hei. Han hadde jo fire redningar i dag og er snart oppe i ein i snitt…

Nei, enig med deg. I frantida er dette kanskje ein god keeper, men slik ståa er i dag er han relativt begredelig.l Utrulig nok ønskar eg meg Migs tilbake.

Det første målet i dag var ein gedigen tabbe av Lovren, men det Karius gjer i sitt forsøk på å avverge er jo besynderleg i beste fall.
Min meining er at han treng eit par år te på rævva før han kjem inn i troppen som fast førsteskanse.

Når dette er sagt får me jo berre håpe at Klopp ser noko stort i denne karen. Eg for min del ser ikkje mykje å rope Halleluja for.

Karius gjorde seg ikke bort mot Crystal Palace, han kunne ikke forhindret noen av baklengsmålene, gutten er jo bare 23 år, husk det før du klager.

Unnskyld meg, Liverpoolian, men dette er ikke klaging. Dette er bekymringsfullt og noe som fortjener oppmerksomhet. Vi hentet en keeper som ble omtalt som en av Tysklands mest lovende, som helt siden han var 18 år har fått kamper på toppnivå. De siste 3 sesongene har han spilt fast i Bundesliga for Mainz, og senest forrige sesong kom han på delt 3.plass av keeperene på en kåring på Bundesligaens offisielle hjemmeside. I et “keeperland” som Tyskland er dette spennende. Jeg hadde ikke sett noe særlig til han da han ble hentet, men syns det virket spennende utifra alle skussmålene han fikk. Deretter har han nå fått noen kamper for oss, og inntrykket jeg sitter igjen med er at det er veldig, veldig langt fra det vi ble lovet.

• Karius har ikke gjort en eneste redning som ikke har vært 100 % forventet fra enhver keeper på toppnivå.
  • Han har gitt altfor mange returer på helt normale skudd. Han har vært VELDIG heldig som har sluppet unna med mange av disse. Både av typen som går ut i farlig rom, men også de som han selv såvidt klarer å redde inn igjen etter at han ikke har klart å holde ballen.
  • Hvor ofte har ikke Karius vært på mellomdistanse allerede? Rett og slett på bærtur i flere tilfeller - nok en gang bare superheldig som har sluppet unna.
  • Er han faktisk svakere enn Mignolet med ballen i beina? Sprer ikke akkurat trygghet!
  • Avventende og defensiv i flere tilfeller der forsvaret skjermer ballen og åpenbart forventer at keeper skal rykke ut umiddelbart - akkurat samme svakhet som Mignolet.
  • Virker som han litt for ofte tar feil avgjørelser. Svak bedømmelseskraft på når han skal/skal ikke plukke innlegg.

Gjorde han seg ikke bort mot Crystal Palace? Se kampen på nytt. Det er ikke krise ettersom vi vinner - men det er også langt fra en toppkeepers opptreden. Returer i flere tilfeller, svake pasninger til innkast som gjør at vi mister ball, mellomdistanse og defensiv i enkelte tilfeller.
Hva med denne situasjonen nedenfor? Har aldri sett en keeper på et slikt nivå som ikke velger å få opp hendene i en slik situasjon. Hårreisende inngripen! At Lovren har skyld er ikke relevant for denne diskusjonen - se på hva Karius gjør og sammenlign det med hva man burde forvente fra en keeper på dette nivået. Soleklar keepertabbe man helst omtaler som juniorfeil. I slike situasjoner skal man gjøre seg så stor som mulig, og når ballen er i lufta så skal ikke armene ned langs kroppen! Om han tror at han er på vei utenfor 16-meteren så sier det minst like mye om hvor langt unna Karius er forventet nivå - med tanke på at han er langt, langt unna. Sier noe om bevisstheten hans.

Kvalitetsmessig føler jeg vi står på stedet hvil angående keeperplassen. Jeg tipper at Klopp ser det samme og planlegger for fremtiden her. Karius er inntil videre ikke i nærheten av å levere på topp PL nivå, men skal selvfølgelig få tid på seg som dere også skriver. Det er glimrende at Mane og Matip har slått til umiddelbart, men vi kan jo ikke forvente at absolutt alle kjøp vi foretar slår til fra første kamp. Og Karius var jo nylig skadet, det tar vel litt tid før man finner rytmen igjen. Det viktigste er at han er igang synes jeg.

Neste sommervindu har vi fort sitte med tre gjennomsnittlige PL keepere i stallen, Karius,Ward, Mignolet. Føler meg slettes ikke sikker på at Klopp er ferdighandlet/solgt på denne posisjonen når vi skal spille en sesong i Europa - det vil være lettere å hente en toppkeeper neste sommer om vi fortsetter seiersgangen vår.

Har gnålet om dette tidligere og tror det er på trenersiden det må gjøres noe.
Edit: kunne knust sparegrisen for å gjøre Karius til en Manuel Neuer kopi

Achterberg har vel vært keepertrener på førstelaget siden Kenny tok han opp fra reservelaget. Jeg har selvsagt ikke filla peiling på hva som skjer på treningsfeltet, men han har altså overlevd to managerbytter og minst tre omrokkeringer på trenersiden. Om han var helt udugelig hadde han vel blitt bytta ut i en av disse rundene?

Hm. Dette høres forøvrig ordrett ut som en av de mange forsvarstalene av Lucas. @leakless, hva synes du om Achterberg? :grinning:

Reina tapte seg på slutten, Mino har stagnert og Karius virker usikker.
Husker første gangen jeg så Karius virket han trygg med beina, vil ikke si det etter i går. Keeperne våre virker limt til streken

Jeg er enig med deg, men kan det være han er redd for at det skal dømmes tilbakespill? Jeg lurer på om det er det han tror skjer hvis han tar opp hendene og er anig ballen.

Jeg tror han feilberegnet hele greia og prøver å gjøre seg stor

Når man er så close opp i en spiller så er det nærmest umulig å heade ballen under motstanderen. Stort sett alle spillere vil prøve å heade den ballen i høyden og dermed gir det null mening å prøve å gjøre seg stor

Om det var tilbakespill han var redd for så kunne han vel uansett stoppet eller bokset bort ballen? Det er vel kun å ta ballen i fast grep det er forbud mot?

Det er vel hands i så fall? Jeg trodde hvert fall at tilbakespill var ingen bruk av hender

Mulig du har rett, jeg er har ikke så oversikt over de reglene. Jeg bare så for meg at hvis en utespiller får et sleivspark og sender en kanonkule mot eget kryss så må jo keeper har andre muligheter enn eget hode og The Scorpion Kick for å stoppe ballen?

Jeg synes Karius virker nervøs og lite sikker. Det oser ikke autoritet av han, foreløpig. Har vi hørt dette før? Mignolet har fått samme beskrivelsen flere ganger! Vi har altså ikke fått en bedre keeper i Karius? Jeg husker De Gea famlet da han kom til United, men er i dag en av verdens beste keepere. Vi har pr. dags dato to gode keepere i Mignolet og Karius. De er ikke “best” foreløpig. Satser på at Klopp/Achterberg og co gjør med disse som med noen av de spillerene som ble stemplet som flopper av mange i fjor (eks Lallana, Lovren og Origi…) Enn så lenge scorer vi flere mål enn vi slipper inn…:wink:

Ja, altså det var et sleivspark og dermed etter reglene ikke tilbakespill. Men om Karius oppfattet dette som trygt eller om han så på situasjonen som at “dette blir tilbakespill om jeg bruker hender” er det jeg sitter og funderer på. For i slike situasjoner er det rutine og gamesens som slår raskt inn og avgjør hvordan man agerer. Det er urutinert av Karius, rett og slett, uansett hva han tenkte med.

Absolutt! Snodig hele greia.Hadde vært morsomt å høre han fortelle hva han tenkte i gjerningsøyeblikket - så vi vet om han kan regnes som tilregnelig :smile: