1. Loris Karius

Jeg synes Mignolet blir for passiv, han er og blir en shotstopper. Jeg liker mer offensive keepere som tør å gå ut i feltet for å avverge. Mignolet blir for ofte stående på streken.

Med Karius og Mignolet som alternativer, velger jeg den keeperen jeg føler meg tryggest med - uavhengig av keepertype. Og den jeg føler meg tryggest med er Mignolet.

Mignolet har ikke gjort én feil siden han kom tilbake i buret. Karius har sett tryggere ut i cupkampene nå, men Mignolet har ikke spilt seg ut - heller spilt seg mer inn.

Mitt ankepunkt mot han var alle tabbene han etterhvert dro med seg. Nå kan man se attituden er mer offensiv, han går ut med mer pondus og sweepingen er mer offensiv, så her har Achterberg gjort en god jobb med begge to psykisk og mentalt.

Hva synes folket om Karius sin opptreden på Wolves sitt første mål i går?

Ett innlegg som daler inn i Liverpools 5-meter. Ballen har bra med luft, så Karius har god tid til å gå ut og plukke ned ballen. Jeg vil tro de aller fleste keepere av en viss kvalitet bare går ut og henter ned ballen, slik at det knapt ville blitt regnet som en sjanse i statistikken. Mot Liverpool derimot er slike innlegg omtrent ensbetydende med 100%-sjanse.

Mignolet har slitt med det samme selv. Cornere i mot lar han forsvarsspillerne ta seg av når ballen daler ned rett utenfor eget mål. Karius trodde jeg var en offensiv type, men nå som Mignolet har forbedret seg ett hakk, er han ikke bedre enn Mignolet på dette området heller.

Det er trist å si det, men Karius ser ikke ut som en spiller som blir lenge i klubben. Jeg har selv manet til tålmodighet og fortalt om hvordan de Gea startet svakt, men så ble verdensklasse. Likevel, de Gea kostet vel omtrent £20 mill, så noe må det har vært med han da United hentet han. Karius kom på billigsalg, og ser ut som en spiller med lav verdi. Jeg håper han blir en de Gea, men sannsynlligheten er nok minimal. Hvor mange managere opp gjennom historien som har startet dårlig, har man ikke ønsket skulle bli en Ferguson? Og hvor mange endte opp som en Ferguson? Jeg antar noe av det samme gjelder for de Gea.

Karius var jævlig passiv på 0 - 1 scoringen, det skal være keepermat, min mening er at Liverpool kan kvitte seg med både Karius og Mignolet til sommeren, En ny klassekeeper på inn. Ward er en grei reservekeeper. Liverpool har også en ung polakk som er et kjempetalent som kan bekle tredjekeeperrollen.

Vil heller ha Karius som reservekepeer enn Ward. Er enig at ingen av kepeerene vi har er gode i feltet. Minoglet er per dags dato den beste av de vi har.

Vi slipper inn mange mål, men de flest skyldes ikke bare keeperene. Nesten alle målene vi slipper inn skyldes forsvarsfeil, eller tilfeldigheter (om en kan kalle de det når det skjer gang på gang).

Det som kjennetegner lag med solid forsvar, er at kepeeren og forsvarsspillerene stoler og vet hvor de har hverandre. Det blir ikke lett å få til relasjoner mellom dem, når vi bytter stopperpar i nesten hver eneste kamp.

Enig.

Slikt plukkes langt ned i divisjonene i mange land. Skulle tro Karius er en keeper som har for vane å hente ned slikt.

Så er det det mentale hele klubben/ laget sliter med.
For det første er vi godt inne i en elendig kamprekke, så for det andre får motstanderen et frispark i første minutt og jeg tror alle på banen så for seg scenarioet : ‘oi, nå kan vi havne under allerede’.

Dette har jeg selv opplevd; frykten for å komme under, ‘hva skjer hvis jeg tabber meg ut nå?’

Så kommer innlegget og vi havner under. Hva nå når neste kommer? Og slikt kan det fortsette til du skjønner at det ikke er noen vits i å tenke negativt om hva hvis, fordi det hjelper ikke det spøtt etterpå.

På den måten kan man klare å komme ut av det, og selvfølgelig være tøffere taktisk og tanke kun arbeidsoppgaver.

Jeg tror vi er der nå, og ikke minst Karius.

Edit: og det nytter ikke å si Karius er for dårlig, for det vet vi ikke enda, jmf De Geas første måned(er).

For meg er den første scoringen en keepertabbe. Som du sier faller den ned innenfor 5 meteren og Karius har god tid til å komme ut.

Har null forventninger til vesentlig forbedring hos den unge tysker’n, men vi får se utover våren. Vi er i alle fall avhengig av å heve kvaliteten - enten via kjøp eller at Karius faktisk viser seg å være god nok. Mignolet hat jeg gitt opp.

Herlig drill med Karius.

… det der burde jeg gjort🤔
Ville blitt tynn som en strek på ei uke🏆
Ser Grabara er med på samme trening. Han får det inn i ung alder og blir dritgod!

Karius visstnok Klopps Champions League-keeper.

Men hva ville keeperne foretrekke? Fast inventar i ligaspill og spille bortimot 38 kamper i løpet av en sesong, eller være CL-keeper og spille bare halvparten av kampene (dersom man kommer akseptabelt langt i CL og i tillegg får noen ligacup-kamper)?

Pl-keeperen har iallefall tryggest jobb. Cupkeeperen kan ryke ut når som helst.

Jeg antar dette er et tegnpå at klopp omtrent likestiller dem. For han vil ikke bruke en han anser som en svakere keeper når det virkelig gjelder i CL

Betyr dette at Ward må ta til takke med en håndfull kamper i hjemlige cuper i løpet av sesongen?

Synes vi bør satse på Ward foran Karius. Han var dessverre ikke den tyske bautaen vi håpet på. Så vet jeg jo godt hvor lang tid det tok med De Gea, men synes bare at Karius trenger tid i en periode hvor vi ikke har muligheten til å gi en keeper tid.

I etterpåklokskapens ånd burde man kanskje hentet Bernd Leno, eller rett og slett solgt Mignolet å latt Karius spille gjennom fjorårssesongen. Jeg har ingen fasit her, men føler det bor noe i Ward som vi burde omfavne i større grad. Dansken i Huddersfield har jo glimret i sesongoppstarten, men treneren deres ønsket jo tross alt fortsatt Ward så talentet må jo være der.

Samme som i Barca, med ter Stegen kun i CL.

Dette betyr at vi nedprioriterer Champions League.

Vi kan nok forvente å se mye av Flanagan, Markovic, Gomez, Klavan, Grujic og Solanke på banen i CL om vi skal bruke spillere som har minst 2 bedre alternativer som ikke får spille.

Tror ikke vi nedprioriter CL, tror fortsatt Klopp vil at Karius skal ta å spille seg til selvtillit og førstekeeperrollen

Nei. Har ingen tro på at mesterligaen nedprioriteres. Derimot ligacupen.

Det tror jeg også. Da burde minimum FA-cup og ligacupen være reservert til Ward. Ellers går Ward inn i rekken av unge spillere som vi potensielt ødelegger karrierene til fordi vi ikke lar de få utvikle seg på godt nivå i reelle konkurranser.

Syns det nærmest er skandale at vi ikke ga Ward en hel sesong som førstekeeper i Huddersfield i Premier League. Er ikke ofte en slik mulighet kommer.

Klopp nedprioriterte ikke akkurat CL når han var manager i Dortmund. Han var i finale når Dortmund tapte knepent over Bayern. Så Klopp nedprioriterer garantert ikke CL. Denne turneringen er for attraktiv til at den nedprioriteres av noen lag.