1. Loris Karius

Faktisk litt tregere start enn 16/17, men vi vinner “enkelt til slutt”. Kan minne litt om Lester sin sesong i fjor :wink:

Tenkte mer på lagoppstillingen din :blush:

Karius
Clyne - Matip - Lovren - J. Bernat
Can - Henderson - Dahoud
Mane - Firmino - Coutinho

Benk: Mignolet, Sakho, Guerreiro, Wijnaldum, Lallana, Pulisic og Sturridge

Som dere ser så er laget mitt for det meste preget av ryktebørsen og dagens Liverpool tropp.

Har det noengang hendt før at keeper har tatt 5 meterspark rett til corner ?
Er egentlig en prestasjon i seg selv :slight_smile:

Det har jeg ikke peiling på! Men det som virker helt klart for meg er at Karius begynner å finne roen. Han virker mye tryggere i ballbehandlingen sin, og treffer også oftere i feltet. Det var riktignok ikke store prøvene han ble satt på i dag, men likevel synes jeg at jeg ser en klar endring i positiv retning angående tryggheten hans i det han gjør på banen. Et eksempel er den ballen han får tilbake til seg, med en spiss som stuper i press, også chipper han den bare rolig ut til Lovren på venstre side av 16. I et tilfelle hvor han for bare et par kamper siden sannsynligvis ville most ballen opp på øverste rad.

Det er en enda større prestasjon og kaste ballen i eget mål som Bjarte Flem gjorde for en del år siden.:sweat_smile:

Ja :slight_smile: den var fantastisk :slight_smile:

Det som hadde vært gøy var hvis han satte den i eget mål. Da hadde det vel fortsatt blitt corner, men Karius hadde jo virkelig skrevet navnet sitt inn i historiebøkene!

Jøss! Blir det corner om keeper setter utsparket i mål? Interessant!
Hvilken regel bestemmer er dette?

Ballen er vel ikke i spill før den har forlatt 16 metersonen.

Fra fotballreglene, regel 16:

Sitat
Utførelse

ballen sparkes fra hvor som helst i målfeltet av en fra det forsvarende lag motstandere oppholder seg utenfor straffesparkfeltet til ballen er i spill den som tar sparket må ikke berøre ballen igjen før den er berørt av annen spiller. Ballen er i spill når den er sparket direkte ut av straffesparkfeltet og ut på annet sted på spillebanen

Ballen er altså ikke i spill hvis keeperen på et eller annet vis klarer å rote ballen i eget mål på utspill fra 5-meteren. Det blir ikke mål til motstander, men, det blir heller ikke corner.

Det kan se ut som ballen går over kortlinja på innsiden av straffesonen (16m),
da skulle det vel ikke vært corner etter det du sier ?

Jeg så ikke denne hendelsen live på tv. Men jeg ser den her på no. nå.

Men jeg har ett spørsmål. Hva prøver Karius på her? Normalt ønsker han vel å spille ballen til en medspiller, men etter hva jeg kan se av bildene, vil ballen gå rett til en Sunderland-spiller om han ikke sparker ballen til corner???

Bildet på Liverpool.no er lite. Om du ser her kan du se en Liverpoolspiller i kroken, men han er vrien å se pga reklameskiltene.
https://www.youtube.com/watch?v=6ocefpDN7_0

Her er det bare å krype til korset og innrømme at jeg ikke kunne reglene godt nok!
Som du skriver må ballen faktisk ut av straffefeltet PÅ spillebanen for at målsparket skal være godkjent. Så et selvmål fra målspark teller ikke og sparket blir tatt på nytt.
Hadde vært spesielt om så skjedde…

Ok, takk, nå ser jeg spilleren vår.

Og det der bør Karius slutte med umiddelbart. Altså ikke å spille ballen rett til corner, men å spille ballen til en medspiller som kommer under umiddelbart press utenfor egen 16-meter. Vi ser jo også en Sunderland-spiller som kan gå rett på Karius å presse han om ballen blir spilt tilbake til Karius.

Jeg begriper ikke at vi ikke lærte noe av blemma mot Leicester og fortsetter med dette idiotiske opplegget.

“A goal may be scored directly from a goal kick, but only against the opposing team; if the ball directly enters the kicker’s goal a corner kick is awarded to the opponents if the ball left the penalty area.”

Skjønte ikke den regelen helt. Hvordan kan et utspark gå direkte i eget mål og samtidig ha vært utenfor 16meteren. Slik jeg forstod regelen i hvert fall.
Kan noen forklare?

Da må det i tilfelle være en jævla motvind.:laughing:

Jeg trodde det skal dømmes corner, om keeperen slår ballen i eget mål fra 5m.

Forøvrig finnes det steder i Norge der ballen fint kan tas tilbake med vinden, mot eget mål, når ballen sparkes utover. Har selv sett dette.
Har også sett mål blåses overende, så mye kan skje.