10. Philippe Coutinho

Her diskuteres spilleren Philippe Coutinho.

Rykter og spekulasjoner
Mamadou Sakho

Hva tenker folk om Coutinhos rolle i laget fremover? Han er (kanskje) vår beste spiller, men jeg synes ikke Klopp har funnet oppskriften på å få maksimalt ut av den lille brasilianeren.

Så langt har han spilt venstreving og selv om han hadde en utsøkt kamp mot Arsenal ser jeg to store utfordringer med cout i den posisjonen:

• Han strekker motstanderen for lite, truer ikke bakrom og virker ikke komfortabel med posisjonsbyttene hvor han plutselig ender opp som midtspiss
    -Det skjer for lite foran playmakeren vår når han er på vingen, han er definitivt best når han kan strø pasninger og invitere til vegg, men da må han ha mye bevegelse foran seg. Og når han trekker innover i banen for å få flere alternativer, mangler jo uansett muligheten til å slå på venstrevingen som han har forlatt…

Offensivt tror jeg vi ville fått mest ut av Coutinho ved å bruke han som indreløper. Da får han muligheten til å styre spillet, slå gjennombruddspasninger og ha mange pasningsalternativer hele veien. Utfordringen er selvsagt om han behersker den defensive delen av denne posisjonen. Han spilte der litt i sølvsesongen og fikk gode skussmål, men da var jo lager også veldig dårlig bakover i utgangspunktet.

I mine øyne er Iniesta kanskje den beste rollemodellen for cout og en inspirasjon for hvordan vi bør bruke ham. Delvis playmaker, delvis dribler, delvis målscorer:). Men Barca har da også Busquets på DM og kan tillate seg litt juks fra indreløperne, tror ikke Can eller Hendo er helt “der” ennå…

Noen tanker?

Bra for Coutinho at han får ha samme rolle på landslaget og klubblaget.

• innovervendt venstreving
  • nesten en fri rolle
  • veksler mellom å ligge ganske dypt på midtbanen til å gå helt frem på spissplass
  • kombinasjonsspiller, playmaker og avslutter
  • bedre defensivt nå enn før

Coutinho illustrerer godt hvorfor formasjoner må sees på som et utgangspunkt. I løpet av én og samme kamp er han regista, trequartista, indreløper, ving, secondary striker og spiss.

Så din mening er at Coutinho skal gjøre akkurat slik han vil, med utgangspunkt i venstrevingen? Tenker du da at resten av laget skal settes opp med det utgangspunktet eller at resten har en plan og Coutinho en annen?

Jeg synes man alt for ofte ender med at Coutinho blir isolert på venstrevingen og blir lite involvert. Og når han da først for ballen går han umiddelbart for langskudd fra alle posisjoner.

Leverer vi kamper ala den i går kan han bare sitte på benken.

Min mening er at Coutinho bør fortsette å spille der han har vokst seg god, der han har etablert seg på klubb- og landslag og der han liker seg.

Jeg vet at Brendan Rodgers snakket med Coutinho om en ballfordelerjobb dypere i banen, men jeg tror ikke Coutinho passer like godt inn på Klopps høyoktanmidtbane.

For øvrig tror jeg Klopp og Coutinho fikser dette fint.

Jeg tenker tilbake på Agger-situasjonen, minus skadene. Agger var kanskje vår beste stopper, i alle fall i opinionen.

Vi klarte oss bedre når han ikke spilte, og han leverte altfor ofte under pari, og som vi visste han kunne.

I enkelte kamper har vi stanget og stanget. Og så har Coutinho bare skutt ballen i mål. Vi bør håpe å få beholde ham i mange år. Han er fortsatt ikke i sin beste alder. Tenk Coutinho som rutinert 28-åring.

Da er han forlengst skiftet ut men en pur ung 19-åring, som løper til han spyr og samtidig kan trylle med ball :smiley:

Coutinho has now scored 8 goals from outside the box in the Premier League since the start of 2015 – more than any other player. #LFC (Echo)

Best players in Europe’s top 5 league’s by Squawka Performance Score:

L.Messi (380)
P.Coutinho (321)
J.Callejón (321)
T.Kroos (308)

Nei

@liverpoolian glemte bare å legge til “i sin posisjon” :))

Selv det kan diskuteres i mine øyne. Så er jo også spørsmålet hva er posisjonen til Coutinho? OM? SM? VM?

The Coutinho role

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg hadde tatt Pogba, De Bruyne, Özil, Sanchez, Hazard og kanskje til og med Willian over Coutinho av spillere som kanskje kan regnes som relativt like typer.

Jeg vil si at alle sammen er på samme nivå. Utenom Willian kanskje. Da blir det gjerne statsen som avgjør rangeringen.

Coutinho er brilliant I noen kamper. I andre er han helt utenfor der lite fugererer. Det gjør at han ikke er blandt topp 3 I PL.

Coutinho er mer en playmaker enn en offensiv midtbanespiiler eller en vingspiller etter min mening. hHn endrer posisjoner og plass hele tiden i likhet med resten av laget. Må si jeg er imponert over hvor raskt Liverpool sine spillere forflytter seg og bytter posisjoner hele tiden. Det må være et mareritt for motspillere å forholde seg til slike hurtige posisjonsbytter kampen igjennom.

Intervju med Countinho på forsiden. Jo mer jeg leste, dess mer gikk tankene til Suarez. Til sist lurte jeg bare på om jeg ikke leste et helt makan intervju for noen år siden.