10. Philippe Coutinho

La oss glemme Coutinho nå.

Er det ikke interessant at eierne ville holde på Coutinho, men Klopp ville selge?

Pluss “ikke PL-klasse”.

Det er interessant det. Men det hadde vært enda mer interessant om det var motsatt…

Har lest,
og det virker troverdig siden Klopp forklarer sitt ståsted utdypende.
Det kan også forklare at Liverpool ikke hadde noen «linet opp» for innkjøp i Januar. Klubbens trykk på å få gjennomført Keitaavtalen nå, kan tyde på det samme.
Forstår, og er enig i, at det er bedre å vente på den rette transferovergangen enn å kjøpe den første og beste. Det forundrer meg likevel at de kanskje ikke hadde en plan B for den situsjonen som oppsto.

Hva sier de største FSG-kritikerne om dette?

De pleier som regel å holde kjeft når ikke de finner noen vinkling hvor de kan gi FSG skylda for et eller annet.

Om jeg har skjønt Kloppintervjuene rett så var situasjonen lik i sommer. Klopp var åpen for å selge, men eierne hadde satt seg i en posisjon der de ville tape for mye ansikt ved et salg.

Jeg gjetter at Klopp vet at Liverpool tar flere poenger uten Couthino enn med, slik at han ikke har panikk i forhold til å erstatte han. Klopp stoler på spillerne sine, og spillerne stoler på Klopp.

Betyr vel bare, at er du ikke 100% på, så fungerer du ikke på topp i PL, som om det er en overraskelse.
Den skjønte du også…
For å være helt ærlig, så fikk vi mer penger for Cou, enn jeg synes han var verdt for oss. Det gir oss en unik mulighet til å faktisk forsterke laget, med de pengene!

Antar at den var ment for meg.
Jeg er ingen FSG-kritiker, men tenker at de sier noe likt dette:
-De putter alle pengene i sin egen lomme
-FSG out, now
-Linda er for pen for Henry
-FSG tenker bare på seg selv
-FSG kan ingenting om fotball
Eller noe i den dur

Tipper klopp har tenkt slik at det er viktigere å få inn vvd i januar enn å beholde coutinho. Så prøver man å få inn er erstatter også framover på banen, men at skadesituasjonen nå er mye lysere og at man kan klare målene for sesongen om ikke man får inn førstevalgene våre framover på banen. Signalene fra klubben om at fsg ikke vil selge synes jeg er svært positiv, tyder på at eierene vil sende signal om at vi har ambisjoner og ikke vil selge profiler, men at klopp egentlig bestemmer og har alltid siste ordet

Klopp har solgt nøkkelspillere før, og klart seg meget bra som oftest.
Synes Klopps evne til nettopp å skape gull av gråstein er hans kanskje beste egenskap

Synes vel egt dette har skuffet meg mest… Det har vi sett lite til i Liverpool. Vi virker svært avhengig av å treffe med førstevalgene våre på transferfronten, som Salah, Keita og VvD. Lite gråstein der…

Uenig.
Jeg tenkte også på tiden hans i Dortmund.
Synes han han har utviklet våre spillere.
OX begynne å vise seg frem.
Firmino er flyttet opp i det som mange vil kalle verdensklasse.
Se på Shalah og Mane, også det verdensklasse.
Mener Coutinho ble mye bedre under Klopp.
Men jeg er enig i at «gråstein» var et dårlig ord, veldig dårlig.

Eller de mente at Coutinho var så viktig for laget at de ikke ville risikere en sportslig nedtur ved å akseptere et salg mot slutten av transfervinduet. Det var jo Klopp enig i, men var altså åpen for salg nå - mens eierne ønsket å beholde ham.

Litt morsomt at FSG tydeligvis har ment det samme som mange av supporterne - som likevel har kritisert FSG for å selge.

Om jeg leser innlegget ditt rett, så har vi forstått det på ulike måter. FSG gikk så hardet ut i forhold til salg at de ikke kunne selge forrige vindu, selv om Klopp mente det motsatte. Coutinho måtte bli, ikke fordi Klopp nektet salg, men fordi FSG gjennom bastante uttalelser hadde låst seg til et utfall.

FSG kan ha mange motiver for ikke å ønske å selge. Å tape ansikt tror jeg ikke er en av dem.
Mer interessant er, tenker jeg, at Klopp overprøver eierne. Han har en åpenbart svært sterk stilling og full respekt fra FSG.
Bra.

Det ble sagt i et intervju at FSG hadde svart så tydelig på første henvendelse fra Barcelona at det ble umulig for dem å selge Coutinho i sommer.

Det å tape ansikt innebærer sviktende tillit fra supportere, at kjøpere skjønner at nei ikke betyr nei, at spillere ror de kan bestemme over eierne osv. Jeg tror det er viktig at lederne beholder ansiktet sitt. På forumet her virker det som eierne har styrket sinn posisjon de siste 6 mnd. Det tror jeg er bra for klubben.

Tja. I sommer var både manager og styre samstemte: Et salg av Coutinho var utelukket. Nå i januar mente styret fortsatt det samme, men Klopp mente Coutinho måtte få dra.

Synes dette virker nokså klart ut ifra det Klopp sier her. Og dette drar teppet vekk under alle påstander om at FSG ønsket salg, ønsket pengene, og at Coutinho-salget skulle finansiere VVD og Keita. Her ser vi at eierne var opptatt av det sportslige og ikke penger. Det synes jeg er fint.

Det er også interessant å lese Klopps vurdering av Coutinho. Om kamper han ikke holdt nivået, og at Coutinho kanskje ikke kom ville holde PL-nivå hvis han ble nektet overgang nå.

Du har rett i det at siden FSG ikke ønsket salg i Januar, at det peker på mindre forbindelse mellom Coutinho og VvD/NK. Men jeg regner med at også FSG var innstilt på å miste Coutinho til sommeren.
Supert hvis Coutinhopengene helt eller delvis er tilgjengelig for å brukes.
Avventende…

Jeg synes du leser situasjonen riktig. Og det føyer seg bare inn i et større bilde. Klopp har siste ord. Han er den i ledelsen som fatter den siste beslutning i slike saker.

Det er ganske tydelig at det er fotballromantikeren Klopp som tok denne beslutninga. Han kunne altså “lese i øynene” til Coutinho at brasilianeren ikke ville spille god fotball i fire år fremover (mine ord) i Liverpool, en by han definitivt ikke har hatt det vondt i. Dette står jo selvsagt ikke til troende. Selvfølgelig ville ikke Coutinho sluttet å gjøre det gøyeste han vet. Spille god fotball. Kanskje han ville vært litt mutt noen uker nå under transfervinduet, men etter hvert ville han jo selvsagt spilt normalt. At han hadde fått beskjed om at han måtte bli, “du er sentral i våre planer”, er jo noe som han ville tatt til etterretning og innfunnet seg med. Slik andre spillere har gjort. Coutnoho er jo ingen opprører av hjerte. Men Klopp er knallhard på dette området. Enten så er du hundre prosent om bord, eller så er du det ikke. Vi har jo sett at denne holdninga på sikt var med på å gjøre Dortmund til et mindre slagkraftig fotballag. Noe i meg liker holdninga, men på den annen side kan det jo altså gjøre lag mindre konkurransedyktig på sikt. Sjuendeplassen til Dortmund i Klopps siste sesong der skyldtes ikke bare skader, stallen ble etter hvert ikke bred nok til å takle et slikt skadescenario som Dortmund opplevde den sesongen. Generelt sett så lønner det seg ikke å selge sine beste spillere.

Jeg tror samtidig at Klopp mislikte Coutinhos defensive innsats. Dette er en egenskap jeg derimot tror Coutinho blir bedre og bedre på utover i karrieren sin. Han er jo altså bare 25 år, med erfaringsmessig sine beste år i karrieren foran seg. Jeg ser det litt i debatten om Can også. Mange ønsker ikke med Can videre, eller de bryr seg ikke, og det er fordi de vurderer det 23-årige Can presterer , ikke det Can kan komme til å prestere etter hvert.

En ting er sikkert, vi mistet en av våre aller beste offensive spillere. Han er viktig. Jeg tipper for eksempel at på godt over 60% av scoringene til Salah, så var Coutinho nest sist eller tredje sist på ballen. Men ok, nå må vi videre. Dette kan absolutt gå bra. Vi mistet et offensivt aktivum, vi mistet en publikumsfavoritt, vi mistet en av de som gjorde det spesielle og magiske da det var behov for det. Men andre spillere kan ta over stafettpinnen, og jeg håper at den flotte formen vår ikke får seg en knekk av at en av våre beste spillere ikke lenger trodde nok på prosjektet som var i emning. VVD inn var jo også en velsignelse i mine øyne.

Til slutt en kort kommentar om uttrykket “ingen spillere er større enn klubben”. Det er jeg helt enig i, det er til syvende og sist klubben vi heier på. Men jeg skulle ønske at frasen ikke bare blir brukt i situasjoner da spillere blir solgt etter sutring, men også i situasjoner da spillerne i Liverpool må innfinne seg med at de må bli i nettopp denne klubben vi heier på.