10. Philippe Coutinho

Tja. I sommer var både manager og styre samstemte: Et salg av Coutinho var utelukket. Nå i januar mente styret fortsatt det samme, men Klopp mente Coutinho måtte få dra.

Synes dette virker nokså klart ut ifra det Klopp sier her. Og dette drar teppet vekk under alle påstander om at FSG ønsket salg, ønsket pengene, og at Coutinho-salget skulle finansiere VVD og Keita. Her ser vi at eierne var opptatt av det sportslige og ikke penger. Det synes jeg er fint.

Det er også interessant å lese Klopps vurdering av Coutinho. Om kamper han ikke holdt nivået, og at Coutinho kanskje ikke kom ville holde PL-nivå hvis han ble nektet overgang nå.

Du har rett i det at siden FSG ikke ønsket salg i Januar, at det peker på mindre forbindelse mellom Coutinho og VvD/NK. Men jeg regner med at også FSG var innstilt på å miste Coutinho til sommeren.
Supert hvis Coutinhopengene helt eller delvis er tilgjengelig for å brukes.
Avventende…

Jeg synes du leser situasjonen riktig. Og det føyer seg bare inn i et større bilde. Klopp har siste ord. Han er den i ledelsen som fatter den siste beslutning i slike saker.

Det er ganske tydelig at det er fotballromantikeren Klopp som tok denne beslutninga. Han kunne altså “lese i øynene” til Coutinho at brasilianeren ikke ville spille god fotball i fire år fremover (mine ord) i Liverpool, en by han definitivt ikke har hatt det vondt i. Dette står jo selvsagt ikke til troende. Selvfølgelig ville ikke Coutinho sluttet å gjøre det gøyeste han vet. Spille god fotball. Kanskje han ville vært litt mutt noen uker nå under transfervinduet, men etter hvert ville han jo selvsagt spilt normalt. At han hadde fått beskjed om at han måtte bli, “du er sentral i våre planer”, er jo noe som han ville tatt til etterretning og innfunnet seg med. Slik andre spillere har gjort. Coutnoho er jo ingen opprører av hjerte. Men Klopp er knallhard på dette området. Enten så er du hundre prosent om bord, eller så er du det ikke. Vi har jo sett at denne holdninga på sikt var med på å gjøre Dortmund til et mindre slagkraftig fotballag. Noe i meg liker holdninga, men på den annen side kan det jo altså gjøre lag mindre konkurransedyktig på sikt. Sjuendeplassen til Dortmund i Klopps siste sesong der skyldtes ikke bare skader, stallen ble etter hvert ikke bred nok til å takle et slikt skadescenario som Dortmund opplevde den sesongen. Generelt sett så lønner det seg ikke å selge sine beste spillere.

Jeg tror samtidig at Klopp mislikte Coutinhos defensive innsats. Dette er en egenskap jeg derimot tror Coutinho blir bedre og bedre på utover i karrieren sin. Han er jo altså bare 25 år, med erfaringsmessig sine beste år i karrieren foran seg. Jeg ser det litt i debatten om Can også. Mange ønsker ikke med Can videre, eller de bryr seg ikke, og det er fordi de vurderer det 23-årige Can presterer , ikke det Can kan komme til å prestere etter hvert.

En ting er sikkert, vi mistet en av våre aller beste offensive spillere. Han er viktig. Jeg tipper for eksempel at på godt over 60% av scoringene til Salah, så var Coutinho nest sist eller tredje sist på ballen. Men ok, nå må vi videre. Dette kan absolutt gå bra. Vi mistet et offensivt aktivum, vi mistet en publikumsfavoritt, vi mistet en av de som gjorde det spesielle og magiske da det var behov for det. Men andre spillere kan ta over stafettpinnen, og jeg håper at den flotte formen vår ikke får seg en knekk av at en av våre beste spillere ikke lenger trodde nok på prosjektet som var i emning. VVD inn var jo også en velsignelse i mine øyne.

Til slutt en kort kommentar om uttrykket “ingen spillere er større enn klubben”. Det er jeg helt enig i, det er til syvende og sist klubben vi heier på. Men jeg skulle ønske at frasen ikke bare blir brukt i situasjoner da spillere blir solgt etter sutring, men også i situasjoner da spillerne i Liverpool må innfinne seg med at de må bli i nettopp denne klubben vi heier på.

Når en klubb som Bayern München kom på banen hadde ikke en klubb som Dortmund en sjanse til å beholde sine beste spillere, det ser vi med de andre tyske klubbene også. Vil Bayern ha en Bündesliga spiller så får de han. Vi kan sammenligne det med Southampton eller andre mindre lag i PL, vi Liverpool eller Manchester United ha en Southampton spiller eller en spiller fra de mindre klubbene i PL, ja så får den spilleren. Coutinho hadde kun et ønske og det var å spille for Barcelona. Real Madrid og Barcelona er det alle Sør amrikamerne drømmer om det må vi bare innse.

Er det så viktig hva Coutinho pengene blir brukt til? Sålenge Klopp er happy og vi blir et vinnerlag igjen?

Kan gjerne bruke de på viskelær for min del, så lenge vi fortsetter å bevege oss mot å kjempe om titler igjen.

Hva mener du om det han sier om synet til “klubben”?

Det er nettopp denne holdninga som preger en klubb som vurderer seg selv litt under de største. Vi må selge fordi spilleren vil. Dette er et mantra Liverpool snart må ta et oppgjør med.

PS: Det med at alle klubber i Tyskland må selge til Bayern hvis Bayern vil ha en spiller er selvsagt bare en stor myte. Det gjelder Real Madrid og Barcelona også selvfølgelig. Det er mange spillere som disse tre lagene vil ha, men som de ikke får.

Med klubben så tipper jeg både du og Klopp mener den administrative ledelse, og jeg tror du har helt rett. Jeg tror at FSG ikke ville selge. Og er jeg selvsagt helt uenig med de som mener at FSG selger for å tjene penger. Jeg mener som deg at Klopp har FSG i ryggen. Men Klopp er selektiv.

Uansett hvem som har tatt avgjørelsen er det galskap dersom man ikke erstatter vingen Coutinho allerede denne sesongen. Er man er 1 skade unna Ox som førstevalg på vingen (uten noen reell backup) ligner det mer på gambling enn god vurderingsevne. Coutinho har jo også vært vår playmaker når Firmino ikke har spilt, kamper uten noen av dem har vært et trist skue.

Stikkordet her er risiko. De må foreta en risikovurdering. Vi så jo at det å vente med å handle midtstopper til januarvinduet var en risiko. På kort sikt tapte vi jo trolig poeng på dette. Men på lang sikt kan det vise seg at å vente på Dijk var fornuftig. Det kan hende at Klopp mener at Mane, Ox, Salah, Firmino, Solanke, Sturridge, Lallana, Woodburn og Ings er nok for å bekle de tre øverste posisjonene på banen. Han kan til og med mene at det er mindre risiko forbundet med det enn ved at man gikk inn i sesongen med fire midtstoppere, der tre av de var skadeplagede.

Hvis ikke det blir kjøpt en fullgod erstatter allerede nå, tipper jeg siste halvdelen av sesongen blir preget av færre mål - begge veier. Defensivt er vi jo helt klart styrket i vinduet. Delvis fordi Dijk er inne, men også fordi spilleren som vil spille i Coutinhos midtbaneposisjon vil være bedre defensivt enn Coutinho.

Vi må huske på at det har vært spekulert i her tidligere om Coutinho er riktig type spiller for Klopp, Klopp hentet heller ikke Coutinho og det er ihvertfall «litt» bra hvis vi skal se sånn på det🤔

Mens jeg skriver begynner jeg å tenke på at jeg mener jeg har sett at Dortmund også var ute etter Coutinho når han var i Dortmund? Noen som bekrefte det?

Her synes jeg du beveger deg i gråsonen når det kommer til kallenavn. Men van Dick kunne forsåvidt enhver hollender blitt kalt.

En freudiansk glipp. Rettet umiddelbart:)

Sommerens risiko levde jeg forsåvidt greit med, man hadde jo også Can som kunne gjort en jobb dersom de øvrige 4 var skadet. Jeg synes risikovurderingen som ble gjort for et år siden var mye verre, da man valgte å gå inn i vårsesongen med en ekstremt tynn stall og hvor laget ble betydelig svekket for hver eneste skade. Det endre riktignok godt, men jeg er likevel ikke enig i at det var en god avgjørelse.

Jeg frykter at man gambler tilsvarende denne sesongen. Midtbanespilleren Coutinho er jeg ikke bekymret for i det hele tatt, men vingen bør/må erstattes.

Tja, både Keita og VvD har vel blitt beskyldt for å underprestere denne sesongen nettopp fordi de ville bort, så jeg er usikker på om du har rett når det gjelder dette.
Er derimot enig i at vi har mistet en av våre viktigste spillere og at han erstattes

Nå skal ikke jeg kommentere Coutinho salget noe mer, da jeg føler selv at jeg har sagt allerede. Alle de som har fulgt godt med i timen vet at Dortmund sleit veldig med skader i Klopp sin siste sesong i klubben. Skal ikke påstå at det kun var skader alene som gjorde at Dortmund havnet på en skuffende synende plass den sesongen. Med alle de skadene Dortmund hadde var laget sterkt svekket. Med så mange skader ville lag som Arsenal, Tottenham, Liverpool, Chelsea, Manchester United også ha slitt kraftig.

Alle vet selvsagt at det ikke er gunstig å selge sine beste spillere og at det på sikt kan være med på å svekke kvaliteten i stallen slik som var tilfelle i Dortmund. I Dortmund hadde heller ikke Klopp de samme øknomiske musklene som han har i Liverpool, og da er det vanskelig og opprettholde kvaliteten i stallen.

Ingen av oss ønsker at Liverpool skal selge sine beste spillere, men i noen tilfeller er det uungåelig. Lag som Manchester United har også solgt unna sine beste spillere jmf Beckham og Ronaldo, Arsenal har solgt flere spillere, og Tottenham solgte Bale slikt skjer. Spillerne vil til tider skifte beite og søke nye utfordringer i andre klubber eller i andre ligaer sånn er toppfotballen.

Klopp er en fantastisk manager, og han er og har vært svært ettertraktet manager og han står for en glimrende angrepsfotball slik vi ønsker at Liverpool skal fremstå. I Liverpool har Klopp penger, ja han har store summer til rådighet i sin søken på nye spillere, og jeg er temmelig sikker på at Klopp kommer til å forvalte disse midlene på fornuftig måte. Vi kan fastslå at Klopp ikke er redd for å bruke penger, med kjøp av Salah, Keita, Van Dijk kan ingen beskylde hverken Klop eller klubben for ike å bruke penger. Coutinho ble solgt, men han vil bli erstattet av en annen spiller enten i januar eller til sommeren, det avhenger av tilgjengligheten.

Selv om Coutinho er solgt håper jeg ingen mister troen på prosjekt Klopp.

From doubters to believers.

YNWA.

Rimelig sikker på at du har sagt det 2-3 ganger allerede :joy:

Siste ord er ikke sagt

Så langt denne sesongen har kamper uten Coutinho medført mindre mål begge veier og flere poeng. Det er absolutt ingenting som tyder på at et tap av Coutinho vil medføre flere mål. Jeg håper derimot at statistikken med flere poeng holder seg.