10. Philippe Coutinho

Var du uenig her eller? Jeg mener som sagt at det blir færre mål med Coutinho vekke.

Dessuten har jeg lite til overs for poeng med og poeng uten-statistikk. Det er så mange variabler som må inn i et slikt “regnskap”, så det er jo umulig å fastslå en direkte årsakssammenheng mellom antall poeng og en enkeltspiller. De kausale forhold er simpelthen for usikre. Jeg tipper at man tidligere har sett det motsatte, at vi tar mer poeng med Coutinho enn uten.

Jeg er enig med deg i at det blir færre mål begge veier etter at Coutinho ble borte. Det jeg prøver å si er at den statistikken ble jo etablert allerede da Coutinho var i stallen. Ser ingen grunn til at den skal forandre seg.

Man kan overse statistikker man ikke liker eller man kan studere dem og se om de er valide. Jeg mener Coutinho har spilt nok denne sesongen til at statistikken kan brukes. Den er litt for tydelig til å overses. Man kan også se at laget ofte er i ubalanse når Coutinho spiller. Jeg lurer også på hvor ofte Coutinho har vært siste Liverpoolspiller med et kontrollert spark på ballen før våre baklengsmål. Jeg har ingen statistikk på det siste, men jeg vet at Kloppfotballen er utsatt om man mister ballen på feil tidspunkt.

Til det siste. Jeg regner da med at du anser Milner som vår viktigste spiller, at han må spille hver kamp, for han leder “poeng med og uten” statistikken vår.

Jeg regner ikke Milner som vår viktigste spiller, men jeg regner Milner som en undervurdert spiller. Milner er en spiller som først og fremst står for hardt arbeid og balanse i laget. Hardt arbeid og balanse i laget gir mange poeng når det utføres av spillere med Milner sin kvalitet.

Jeg er helt enig med deg.

Men jeg tror det retoriske spørsmålet fikk deg til å revurdere validiteten av brukte statistikk noe. For jeg er helt sikker på at du ikke ønsker å starte med Milner hver kamp.

Jeg kjenner statistikken. Jeg kunne godt tenkt meg å startet oftere med Miller, men samtidig er han en glimrende reserve da han kan brukes over alt.

Poenget med Coutinho er at ubalansen var lett å se. En statistikk som var enda verre en jeg trodde var uttellingen når the fab four spilte.

Ja, hvis noen av målene mot har kommet som et resultat av ubalanse så… Vi har nesten ikke sluppet inn mål pga. ubalanse på midtbanen. Det skjer sjelden. Vi har gjort store defensive feil i forsvarsleddet og på keeperplass, samt sluppet inn mange på dødballer.

Det du gjør er altså å skylde på Coutinho for baklengsmål. Hvilke mål mener du Coutinho er delaktig i? Jeg er enig i at vi ikke blir dårligere defensivt med Coutinho ute, men vi har altså nesten ikke sluppet inn mål på grunn av ham i år.

Tenk å diskutere en Barcelona spiller så heftig.

Om man med ubalanse utelukkende tenker kontringsmål, så har du et velkjent poeng. Et Liverpool i balanse spiller det meste av kampene inne på motstanderens halvdel. Da blir det få dødballer i mot. Det er sjelden motstander er på skuddhold. Et Liverpool i ubalanse må lage frispark og cornere.

Det beste Liverpoolkampene har også vært de kjedeligste. Et balansert lag har beleiret motstanderens halvdel og slitt motstanderen i filler i 2. omg.

Var ikke du ferdig å skrive om Coutinho da? Du vet vi bare trigger deg, sant?

Jeg tror likevel sammenligningen blir rimelig søkt. Det vil komme kamper hvor han blir savnet.

Joda, men det er kamper han har spilt han har vært savnet også.

Et svært godt poeng. Som når Gerrard var blant verdens beste. Sette frimerke på han, og Liverpool fikk ikke til en ting.

Chamberlain er fullt i stand til å overta rollen til Coutinho, det han viste mot Manchester City var imponerende.

Skulle du ikke slutte å kommentere mer om Coutinho ? :grinning::wink:

Nå kommenterte jeg Chamberlain og ikke Coutinho.:sweat_smile:

:joy::joy: kan vri det den veien også hehe

Slik liverpool spilte igår klarer vi oss greit uten Coutinho. Tror det er bedre balanse i laget om kun 3 av fab4 spiller samtidig.
Men hvem skal spille når Mane og Salah roteres. Og vi mangler en magiker å sette innpå om det trengs nå.

Akkurat nå har vi et brukbart kampprogram, snart spiller vi 2 kamper i uka igjen og vi vet hvordan Klopp roterer. Da blir det spennende å se på de tre fremste

Sakset ut fra Alsakers blogg:

"Fotball er ferskvare, og enkeltresultater setter i altfor stor grad dagsorden. Derfor stilnet kritikken av Liverpools salg av Philippe Coutinho etter den imponerende seieren over Manchester City – Englands suverent beste lag. Skjebnen og terminlisten ville det slik at Klopps neste utfordring ble Englands dårligste lag; Swansea. Og det kostbare tapet for bunnlaget i PL understreker risikoen ved å selge en av Europas beste play-makere midt i sesongen. Dette er IKKE etterpåklokskap, jeg har hele tiden ment at beslutningen om å la Coutinho gå til Barcelona nå var uforståelig.

Og den viktigste årsaken er denne: Klopp har ingen midtbanespillere i stallen som besitter kvalitetene til den brasilianske magikeren:

Den tidlige og presise bakromspasningen til de tre frontspillerne, en pasning som gir forsvarende lag en ekstra utfordring ved balltap.
“Drop the shoulder” – dra av en mann og skape ubalanse. Igjen blir motstander satt på prøve, og nok en gang nyter de tre på topp godt av Coutinhos kreativitet.
Nærteknikk og dribleferdigheter på siste tredel. For å bryte ned lag som legger 10 mann på egen 16-meter, kreves det ofte kombinasjonsspill fra øverste hylle. Step up, Coutinho!
Distanseskudd. Lag som ligger lavt må ta hensyn til Coutinhos skuddben, og dermed blir det vanskeligere å forsvare seg.
Wijnaldum, Can, Oxlade-Chamberlain, Lallana, Henderson. Det er alternativene Klopp rår over sentralt på midten. De tre første spilte, og dominerte, mot Manchester City. De samme tre kom til kort mot Swansea. En perfekt illustrasjon på mitt poeng! Mot City scoret Liverpool 4 flotte mål. Laget hadde ballen til sammen 29 sekunder forut for scoringene! Det ble slått 4 pasninger til sammen mellom de røde før målene! (The Times)

1-0 : 6 sekunder og én pasning fra ballen vinnes til scoring.

2-1 : 11 sekunder og to pasninger før Firminos lekre chip.

3-1 : 7 sekunder og en pasning forut for Manés kanon i krysset.

4-1 : 5 sekunder fra Edersons dårlige klarering til Salahs 18. PL-mål.

Mot City kunne Liverpools midtbanetrio spille på styrkene sine. Hjemmelaget hadde ballen 35 prosent av kampen. Det handlet om løpskraft, fysikk og power. Stresse et åpent og spillende City-lag, vinne ballen gunstig og utnytte store rom. Mot Swansea er bildet totalt annerledes. Det stilles mye større krav til teknikk, pasningskvalitet og tempo med ball. Kreativitet. Her skorter det hos de nevnte tre. Henderson mangler også dette, den som er nærmest er Lallana, som ganske sikkert får sjansen når de to neste motstanderne er West Bromwich og Huddersfield.

I tillegg til at Klopp ikke har spillere som kan fylle det kreative tomrommet Coutinho etterlater, er salget en kraftig svekkelse av stallen. På benken mot Swansea satt Solanke, som har fått mange sjanser, men ennå ikke scoret for sin nye klubb. Derfor ble Danny Ings foretrukket i Wales da Liverpool desperat jaktet på scoring mot slutten. Dette er spillere som ikke holder det nivået Liverpool behøver når sluttspillet i Champions League nærmer seg, og det skal fightes om topp 4 og et usedvanlig viktig første trofé for Klopp (FA-cupen). Solanke er uferdig og per dags dato ingen oppgradering fra Origi som gikk på lån til Tyskland. Ings har vært ute så lenge at det er åpenbart at det vil ta tid å bli den målfarlige spissen Liverpool sårt trenger når de avgjørende kampene kommer tett utover vinteren og våren.

Slik situasjonen er, tåler heller ikke Klopp skader eller formsvikt hos spillerne som nå har ansvaret for at Liverpools sesong ikke sporer av. Kan han forvente 30 ligamål fra sensasjonen Salah? Vil Mané finne tilbake til storformen? Orker Firmino kampprogrammet som venter?

Tre ganger ja er ikke sannsynlig. Så er spørsmålet om det er mulig å finne en erstatter for Coutinho med en uke igjen av overgangsvinduet. Liverpool har brent seg på forhastede løsninger tidligere, forsøket på å hente Keita allerede nå mislyktes, og Klopp har vært tydelig på at han heller venter enn å handle overilt.

Og da er vi tilbake til utgangspunktet: Hvorfor valgte Liverpool å holde på Coutinho i sommer, for så å la ham gå midt i sesongen? Klopps usvikelige tro på egne spillere er beundringsverdig, men dersom sesongen ender med en 5. plass i ligaen, og exit i cupene, er rekordsummen Coutinho innbrakte et altfor lite plaster på et gapende sår."