10. Philippe Coutinho

Meningsløst å trekke konklusjoner på bskgrunn av enkeltkamper. Det er ingen garanti for at vi hadde vunnet mot Swansea med Coutinho på banen.

Han ville uansett vært skadet og ikke spilt.

Vår statistikk uten Coutinho er imponerende. Den trumfer denne ene kampen.

Dette er det viktigste Alsaker skriver. Reaksjonene kommer som følge av dette resultatet, i en kamp der vi uansett ville vært uten Coutinho.

Ville troppen vært bedre med Coutinho tilgjengelig resten av sesongen også? Ja.

Vil troppen likevel klare sesongens mål uten han? Klopp og co må overveldende sannsynlig ha tro på dette siden de solgte han.

Status er 1 kamp vunnet mot topplag, 1 kamp tapt mot bunnlag. Hvem av de vil være mest beskrivende for resten av sesongen? Vi vet ikke. Jeg vil derimot hevde at troppen kan komme sterkere ut av det dersom de nå kan slå tilbake og bevise at de klarer topp fire-plassering selv uten en av stjernene. Klopp har troa, jeg mener vi trenger en vingerstatter allerede i januar - men har respekt for at Klopp og co mener noe helt annet som jeg håper de vil overbevise oss om.

Det litt skumle er rapportene om at styret var innstilt på å beholde Coutinho, men bøyde seg da Klopp mente man måtte la ham gå.

Hvis Topp 4 ryker og Liverpool skuffer i CL og dette blir tilbakeført til Klopps Coutinho-beslutning, vil Klopp kanskje måtte svare på svært kritiske spørsmål fra styret sitt.

Hvordan er statistikken med Woodburn, Ings og Solanke på banen istedenfor Coutinho de gangene fab 3 ikke innfrir?

Hvem gjør det?

Mange her inne. Synet på resten av sesongen uten Coutinho endret seg etter i går.

Hvorfor skal vi ta tre andre spillere ut av laget bare fordi én er solgt. Det jeg skrev er forøvrig sant. Undersøk selv!

Skaden er sann ja, den andre statistikken viser bare at man med førstelaget har tatt flere poeng uten Coutinho enn med. Men det er egentlig ikke den relevante statistikken, men mindre man tror at Salah, Firmino og Mane skal spille de resterende kampene av sesongen. Den relevante statistikken ville vært hvordan laget gjør det dersom man spiller uten 1 av de overnevnte og må etterfylle med Woodburn istedenfor Coutinho…

Uansett: det som blir spennende og lærerikt for oss er hvordan Liverpool løser resten av sesongen. Det kommer alltid en ny sesong. ALT er læring og utvikling. Panikk og dramaqueens er noe helt annet.

Om Liverpool ville fått en høyere tabellplassering med Coutinho på laget vil vi aldri få svar på, det blir bare synsing og meninger. Det må da være bedre og fokusere på de spillerne som er i klubben enn de som er solgt.

Jeg har ikke sett så mange som har trukket konklusjonen utfra den ene kampen i går. Alsaker bruker kampene mot City og Swansea til å illustrere poenget sitt. Ganske spot on, spør du meg.

Du er forøvrig glad i å dra frem statistikken på resultater med/uten Coutinho. Hvis man ser seg blind på dette er det vel Milner som har vært vår beste spiller denne sesongen, mener jeg å ha lest. Dessuten viser samme statistikk at vi i noen sesonger klarte oss bedre uten Gerrard. Likevel er jeg glad for at han ble værende hos oss.

Ja - tenk å skulle diskutere et av sesongens mest prekære valg fra Klopp, noen dager etter det skjedde. Fysj og fysj. La oss heller fylle forumet med innlegg av typen “neste kamp vinner vi garantert!!!”.

Eller det vi evt. KAN gjøre for å delkompensere for tapet av Coutinho. Hent Keita. Betal 15-20 mill pund.

Denne “poeng med og poeng uten”-statistikken er en av de mest misbrukte i mine øyne. Det er så mange variabler og tilfeldigheter som spiller inn at det å finne en direkte årsakssammenheng mellom én spiller og et resultat er lite fruktbart.

James Milner er i følge denne statistikken vår viktigste spiller. Lallana er vår nest viktigste med 2,29 poeng per kamp, selv om han helt beviselig har spilt ganske så middelmådig i de få kampene han har spilt i årets sesong. I følge samme statistikk vinner vi flere poeng med Solanke enn Firmino på banen. Arnold og Lovren scorer klart høyest av forsvarsspillere. Mener du, Carragher, at vi da bør stille med Arnold, Lovren, Lallana, Milner og Solanke i neste kamp? For å toppe laget, mener jeg. Det vil jo være den naturlige konsekvens av din statistikk-bruk.

Med andre ord er poeng med og uten-statistikken så tilfeldig at den ikke bør brukes som et sannhetsvitne på noe egentlig. Det er mange andre statistikker en heller bør bruke enn “poeng med og uten” for å avgjøre om en spiller er viktig for et lag eller ikke.

Nei. Men jeg mener at laget klarer å spille godt - og å vinne - også uten Coutinho.

Så du ser ingen kampscenarioer der det kunne vært fornuftig å bruke en verdensklassespiller?

Naturligvis. Ikke vær dum.

Tror du jeg er dum? Spørsmålet var selvsagt retorisk, og det vet du jo. Poenget er at du overdriver betydningen av med og uten-statistikken, og du gjør det for å redusere Coutinhos påvirkning på laget. Og jeg mener du tar feil. Jeg synes Alsaker treffer bedre enn deg denne gangen.

Det ville vært en real boost og fått inn Keita nå, men det skjer dessverre ikke denne måneden. Jeg var skeptisk til å hente Keita nå I januar pga ekstra kostnader på £20m for en spiller man allerede har betalt en god slump med penger ekstra for å sikre seg hans tjenester for neste sesong.

Etter å ha tenkt på hva det medfører både økonomisk og sportslig å få en 4 plass kontra en 5 - 6 plass ville jeg vært positiv til en slik overgang. Hent Keita nå.

Nei, det er ikke hensikten min. Jeg er like klar over den som deg.

Poenget er - han er borte. Og da må vi jo gå videre, ha fokus på det vi kan gjøre noe med.

Da er det faktisk nyttig å huske på at dette laget har spilt strålende fotball i mange kamper Coutinho ikke har vært på banen.

Det er i det minste en trøst.

For meg er det mer - en bekreftelse på at spillerstallen er bedre, med jevnere høyere kvalitet enn hva vi har hatt siden…slutten av åttitallet?

Ingenting er endret i løpet av dagene som gikk fra vi slo City til vi tapte for Swansea. Swansea-kampen - en enkeltkamp - er ikke mer representativ enn City-kampen, og én kamp kan ikke trumfe inntrykket som er skapt siden vendepunktet i Spurs-kampen. Så hvorfor denne stemningsendringen? Like etter kampen, ja - men deretter, når den kommer på avstand? Å savne Coutinho i en kamp han uansett ikke kunne ha spilt på grunn av skade blir rart. Å gjøre det noen dager etter at laget, uten Coutinho, spilte festfotball mot City blir nesten respektløst mot de øvrige spillerne.

Jeg skjønner ikke at supportere ikke kan bruke hjernen litt mer og hjertet litt mindre. Til og med forumets virrete Klopp-digger revurderte troen på sesongen etter et 0-1-tap. Jeg er den på forumet som har vært skeptisk til Klopp, men her sitter jeg plutselig og er den som forsvarer ham!

Jeg sa før sesongstart at fjerdeplass kombinert med å komme videre fra gruppespillet i CL vil gjøre sesongen god. Kontinuitet som mesterligaklubb er viktig, og det er viktig å skyve en konkurrerende klubb ut av Topp 4. Dette står jeg ved - og det er vi i rute til. Vi har bare tapt tre kamper og vi ligger foran Spurs og Arsenal. Det er bra.

Jeg liker Liverpool og jeg liker stort sett Liverpools spillere. Jeg er ikke så opptatt av spillere på andre lag, og jeg blir fort ferdig med eks-spillere som dro på en lite hyggelig måte. Derfor er jeg mye mer opptatt av at Lallana kommer i kampform og om van Dijk får løftet seg, enn å grine over Coutinho.

Og jeg forstår ikke denne trangen til å snakke ned, og å være sarkastisk overfor dem som prøver å dreie fokuset mot det vi kan gjøre noe med - i stedet for det vi ikke kan gjøre noe med.