10. Philippe Coutinho

Jeg kjøper ikke denne forklaringa. Det var du som la ut statistikken, det skjedde ikke som svar til noen, og du gjorde det rett etter City-kampen. Dette innlegget føyer seg bare inn i den endeløse rekken din av linker og innspill som viser Coutinhos utilstrekkelighet. Jeg har for eksempel ikke sett deg legge ut tallene som viste at i forrige sesong var Coutinho vår beste dribler, vår klart beste på hockeyassister, han lå på topp i skapte sjanser for Liverpool, han pøste på med målpoeng. Dette fortsatte i år. Alt dette kunne du ha skrevet, men du valgte heller å bruke en statistikk som i mine øyne er av liten verdi. Og jeg tror ikke du gjorde det for å trøste oss, se - vi klarer oss uten alle sammen. Jeg tror du gjorde det fordi du rett og slett ikke ser samme verdi i spilleren som en del av oss andre. Og det er helt fair, men ikke gjem det bak et slør av relativt tom statistikk og fremtidsoptimisme. Bottom line er at vi solgte en verdensklassespiller midt i sesongen. En spiller som sannsynligvis bare vil bli bedre. En spiller som tilfører alle lag i verden det lille ekstra. Det er risikabelt. Ellers er jeg helt enig med deg at å bruke enkeltkamper til å fastslå det ene eller det andre er ganske så meningsløst. Ja, det er like substansløst som poeng med og uten-statistikk. En statistikk som altså ledes av Milner, Lallana, Arnold og Lovren. En statistikk som viser at vi tar mer poeng med Solanke enn Firmino.

Ja her har du selvføgelig helt rett, men tror muligens ikke det er det som mange egentlig mener (selv om de sier det). Mange savnet en spiller som Coutinho i kampen mot Swansea, meg inkludert. Og jeg tror mange da tenker at dette er en spiller vi kan komme til å savne mange kamper fremover med økt slitasje på troppen og begrenset kvalitet på benken. Glem selve kampen, og tenk heller på kampene som kommer. Å ikke klare å erstatte offensivt det vi tapte ved et salg av Coutinho bekymrer mange, også meg, og vi kan se for oss en del slike «Swansea-kamper» fremover. Det skaper bekymring. Og at Lallana kommer tilbake er et syltynt argument. For da forventer man mindre skader på troppen jo lengre man kommer ut sesongen, noe som er lite trolig. Skulle en av de offensive bli langtidsskadet så er effekten av Lallana spist opp og vel så det.

Det er vi jo enige om.
Men jeg har ikke behov for å si det igjen og igjen i dager og uker.
Dette var risky. Trolig skadelig. Men det er gjort - og da er det over.
Står vi ribbet tilbake? Nei.
Er vi svekket? Ja.
Men har vi fortsatt en bra stall? Ja.
Har den vist at den fungerer også uten Coutinho? Ja.
Så la oss se fremover.

Enig i det siste. Vi satser på at det går bra. Om hundre år er uansett alt glemt.

Jeg filk grøssninger da jeg så sitatet fra Klopp om at Lallana er tilbake og det skulle liksom bøte for salget.

Vi burde kunne vært i en posisjon der vi både har Coutinho erstatter og Lallana i stallen. Nå er Sturridge på vei ut også. Og vi har igjen solgt for mer en vi har brukt og svekket stallen betraktelig. Håper det lurer en signering rundt hjørnet.

Vi har nok fort solgt oss ned til å måtte overprestere i enkelt kamper for å få 4.plassen.

Tror vi må ha hjelp av andre lag for å klare 4.plass. Ser for meg overskriftene to runder før slutt;

«Slik kan Liverpool komme til CL» om/hvis/dersom X/Y skjer.

Da kommer sikkert jeg og flere andre komme med innspill på at det var dumt å selge Coutinho uten erstatter. Da er det lett å se for seg meddebattanter som stempler en som anti-fans og etterpåkloke.

Personlig håper keg på en erstatter som kan produsere sjanser.

Jeg har ikke gitt opp 4.plassen, men tror veien blir lang og vanskelig.

Klopp har overrassket før, håper han gjør det igjen.

Troppen har ikke vist at vi funker uten Coutinho. Førsteelleveren Ja! Troppen Nei! Vi har klart oss i enkelt kamper.

Men i en periode der eks Salah er ute i 6-8 uker og vi kunne satt inn Coutinho. Vil vi nå ha et dramatisk fall i offensive kvaliteter.

Etter en rekke på 18 kamper uten tap og mye godt spill i hele år, mener du altså at vi er avhengig av overprestasjon i enkeltkamper for å klare topp fire.

Ja, jeg ser nemlig for meg 2-3 skader og fravær av nøkkelspillere.

Da mener jeg troppen er for svake til å forvente slike resultater.

Dette er Klopp+Liverpool+Premier League + CL.
= Skader kommer

Men vi har jo hatt mange skader allerede. Mest av alle topp seks lagene. Likevel er vi på topp fire nå. Ikke vær så redd Kramer. Du bomma i fjor, og du kan bomme i år. For meg vil det være mer overraskende hvis vi ender opp utenfor topp fire enn blant topp fire. Håper jeg får rett😀

Ja. Men du går på tomgang, på repeat.

Hvorfor poste daglig, nonstop, de samme innleggene.

ALLE er enige om at det er en svekkelse og gablling å selge Coutinho uten å supplere stallen. Ifølge rapportene mente til og med styret (FSG) det samme, men bøyde seg for Klopps vurdering.

Men hvorfor skal vi si det til hverandre hele tiden?

Er der ikke interessant å i stedet vurdere hvordan vi trolig kompenserer for dette - og følge med på hcordan det går.

Dette er diskutert i MYE i «rykter og spekulasjoner»…

I frykt for å repetere det som har vært sagt tidligere vil jeg ikke si noe om hva tapet av Coutinho betyr for sesongen.
Men jeg sitter vel med en magefølelse på at Swancea hadde fått en tøffere jobb med å holde Liverpool unna livet om Coutinho hadde spilt.

Av alle plasser på denne klodens store internett. Må da Liverpoolforum og tråden om spilleren være plassen det er akseptert at det sukkes litt?

Vi selger vår beste spiller i januar. Mens andre lag selger på høsten og beholder spilleren de solgte i ett helt år for avmarsj.

Ja, vi er enig om at:

• Vi er svekket
  • Vi kan være gode uten han
  • Vi ønsker en erstatter
  • Han ikke er enkel å erstatte
  • Vi må se fremover

Men for de av oss som har vært med en stund, oppleves skuffelsen stor når man gang på gang må selge den største stjernen i det vi føler vi endelig kan ta siste opp. Vi ønsker ikke selge stjerner. Vi ønsker å beholde og skape og komplettere med nye. Det er hva som gir sølvtøy.

Enkelte timer av døgnet evner man å være positiv og forståelsesfull. Andre ganger ønsker man bare å lese at andre røde også er svært frustrerte. Man ønsker å like innlegg med brodd i. Man ønsker å sutre litt. Gjenta hvor ille det føles…

For kona… hun har ingen forståelse

Om Coutinho ble nektet overgang nå, ville han helt klart likevel prestert fremover mot våren. Om han hadde gått til streik, hva så? -Han ville fått et dårlig VM, ikke fått ukelønn og vi ville likevel fått pengene fra de spanske rottene til sommeren. Men han er fra Brasil, og er helt sikker på at han ville ønsket å være matchfit inn mot VM. Derfor holder det ikke for min del å forklare salget med at spilleren ikke ville spille for oss noe mer.

Her mener jeg Klopps romantiske tanker og ønsket om å være kompis, har gått foran hensynet til klubben. Kjenner jeg bli “kokings” forbannet og skuffet, og det må være lov å være langsint. Vi er Liverpool, vi skal opp og frem for å bli best igjen, vi skal ikke vinne prisen for årets snilleste arbeidsgiver. Hensynet til lubben må gå foran hensynet til et enkelt individ, et individ som på ingen måte har vært utsatt for urettferdigheter eller brudd på noen slags rettigheter.

-Fjær i hatten til FSG som var innstilt på å nekte salg nå.

Hva gjelder statistikker om poeng med og uten. Disse misbrukes i ekstremt høy grad. I tv-studio brukes de heldigvis ikke som annet enn kuriositeter. Her inne er bruken ulik.

Om påstand om at Coutinho ofte ikke leverte mot lave lag fordi han ble satt frimerke på. Dersom en spiller er så god at motstander må sette 1-3 mann for å passe på han, gir dette økte muligheter til de andre på laget. Større rom, færre motspillere å forholde seg til. Om de er gode nok til å utnytte det er en annen sak. På frispark kan ingen skytter frimerkes.

Coutinho så mange ganger svakere ut enn han er, fordi løpene ikke kom, fordi lagkamerater ikke var på samme nivå.

Ja, alle kan ha dårlige dager. Også Coutinho. Men glem FOR ALL DEL ikke nytten av å hver dag, time etter time, få trene med og mot en verdensklassespiller. Betydningen av treningsfeltet nevnes sjelden.

Yes. Det er interessant å snakke om hvordan vi kan kompensere for dette. Jeg ønsker Keita nå. Jeg mener at midtbanen mangler kreativitet og at vi er for sårbare for skader. Mane er ikke i form. I praksis er vi to spillere i manko sammenlignet med fjorårssesongen om vi legger til grunn at Mane på daværende tidspunkt var usedvanlig god. I år har han vært skuffende. Hva mener du? Skal vi bare kjøre på med de vi har og håpe at vi klarer fjerdeplassen? Eller skal vi betale det RBL krever som antageligvis er rundt 15- 20 millioner pund? Det ligger nå an til at Sturridge også forsvinner om tilbudet er godt nok. Skulle Salah eller Firmino bli skadet vil det lugge kraftig fremover. Dette er en del av risikobildet som er interessant når vi selger spillere.

Rent logisk kan jeg forstå at noen heller vil spille for Barcelona enn Liverpool. Men jeg er fortsatt skuffet. Faktisk mer skuffet over at han så inderlig ønsket seg dit enn at vi solgte han. Jeg vet det er mange som er uenige akkurat der og tenker anderledes. Joda, vi mistet en god og viktig spiller, kanskje den beste. Han er kontraktsbundet og ville nok ikke streiket med VM i tankene og alt det der. Men for meg ville det uansett vært med en bismak å beholde en spiller som jeg vet ikke egentlig har lyst til å være hos oss. Slår det negativt ut for laget å tenke at vi ikke skal beholde spillere som heller vil være et annet sted? Antakelig, og her er det selvføgelig en balansegang. Det kan nemlig også slå negativt ut å beholde slike spillere når misnøyen blir alt for stor. Akkurat hvor stor den var i Coutinhos tilfelle vet Klopp bedre enn oss

Enig.
Og ja - kjøp Keita.

Tenkte i høst at vi har betalt bra med penger for Keita, og var fornøyd med at han skulle komme til sommeren.
Tenker nå at et par titalls millioner pund ekstra for å få ham allerede nå ikke er så mye i det store og hele heller.

Hadde dette vært FM hadde jeg punga ut.
Kan han utgjøre en vesentlig forskjell på å sikre topp 4 er de penga vel anvendt.

Er det?
Hvor mange ganger var det ikke vi ønsket Sturridge tilbake til nivået han var på før skadene?
Det at spilleren nå er borte gjør ikke at savnet etter egenskapene hans blir mindre av den grunn. Vi alle vet han er borte, vi har også fått med oss at han ikke kunne spilt denne kampen for oss, men det gjør da vel ikke savnet etter egenskapene hans noe mindre gyldig av den grunn?