10. Philippe Coutinho

Hehe, kan stemme i på denne! Forumet er blitt en slags terapi! Hvor man får luftet alle tankene som svirrer rundt Liverpool! Samboeren min kunne mesten ikke brydd seg mindre om alt dette! Hun synes dog det er svært gøy når vi f.eks. Vinner mot City, for da vet hun at det blir ekstremt god stemning i kåken!

Savne i betydningen “burde spilt i stedet for å være solgt”

Problemet der er at du legger enn betydning i ordet som kanskje ikke har vært gyldig for mange av de som har postet om savnet av Coutinho, ikke at jeg vet det spesifikt egentlig, men når jeg skriver om å savne Coutinho, så er det egenskapene hans på banen. Enten i form av han eller en annen spiller.

OK. Men for meg er savn bortkastet energi. Jeg hopper av nå og venter til det handler om løsninger og slikt som er produktivt.

Hehe, helt i orden det, jeg bare prøvde å forklare hva enkelte her mente, slik at det ble slutt på unødig prat over hodet på hverandre. Når slikt skjer så virker det som begge parter bevist prøver å misforstå hverandre, mens sannheten da brått er at man bare ikke helt har skjønt hva andre parten vil frem til.

Jeg skjønner ikke denne heller. Mener du at å kartlegge hva vi mister med Coutinho ikke er viktig når en skal finne produktive løsninger? Dette henger da i høyeste grad sammen. Så å beskrive hva vi mistet med Coutinho - dribleferdigheter, målpoeng, pasningsmagi, dødballmål osv. - er altså ikke pur nostalgi, det er ikke å grave seg ned, det er ikke reaksjonært - det er proaktivt, det er en jakt på hvordan vi kan kompensere for dette. Det er i alle fall ikke bortkasta energi.

Du derimot legger jo bare ut en relativ innholdsløs statistikk, det regner jeg i alle fall med at du er blitt enig i etter hvert da du jo ikke støtter at vi “topper” laget med de som leder den statistikken du la ut, for å vise at vi ikke trenger noen form for erstatning. Nå er jeg ikke uenig med deg i at vi stort sett har en viss form for kompensasjon i laget allerede. Men vi mister altså noe som vanskelig lar seg kompensere. Coutinho er tross alt ganske så unik altså. Verdens nest dyreste fotballspiller er som regel det. Vi må med andre ord kompensere med andre styrker.

Fortid henger sammen med fremtid her, det er mitt utgangspunkt. Å skrive om det er hverken bortkasta energi eller lite produktivt. Savnet står ikke isolert. Savnet står jo sammen med ønsker og løsninger.

Enig.

Men da har vi skrevet det.

Enda en gang.

Og da handler det om to ting: Supplerer vi spillerstallen nå, eller gjør vi det til sommeren.
Det ser ut som om det først blir til sommeren. Kanskje med Keita og Lemar.

Risky - men det har jeg skrevet tre ganger i dag, så det får holde.

Dermed handler det om å fokusere på dagens stall og de kommende kamper.

Enig med slutten din. Alt dreier seg ikke om nye spillere inn og når det skjer eventuelt. Men hvordan skal vi eventuelt legge om? Det er jo her det er så viktig å være konkret om det vi har mistet. Jeg har til gode å se deg skrive om det, og sette de tankene sammen med produktive løsninger. Så det er nok det jeg har savnet i dine innlegg om Coutinho.

Ja, der har man jo det store problemet for oss. Man kan legge om taktikken etc, men man kommer dessverre ikke bort ifra at vi har mistet vår mest kreative spiller og det er ikke akkurat noe man bare kan kompensere for.
Tror jeg at vi blir svekket, helt klart, men ikke nok til at vi ikke kan ta topp 4 uten flere forsterkninger denne måneden.
Enda verre blir det å finne en like kreativ spiller som kan komme inn og ta plassen som Coutinho hadde

Jeg har vært innom det.

Jeg synes Coutinho er for lett defensivt på midtbanen og er glad for Keita. Og så trenger vi en rutinert Carrick-type som cover for Hendo når Can er borte.

Up front vil jeg ha cover for Salah og Mané. Hvis Lemar er pekt ut er det sikkert bra.

Ellers har vi for mange nesten-spisser i Origi, Sturridge, Ings og Solanke. Her må to-tre ut og én inn.

Ingen kreativ playmaker type på midtbanen?

Hva med backene og frispark? Kan backene våre gå høyere nå fordi cous erstatter trolig er bedre defensivt? Hvem skal skyte fra rundt tjue meter nå? I helga var det Salah, støttet du det? I tillegg, har vi nå noen som kan drible seg gjennom ledd? Er det der du ser for deg Keita?

VvD er visstnok en svært god frispark skytter, av samme type som Coutinho virker det som ut fra videoene jeg har sett, så akkurat der er kanskje ikke tapet det største (litt avhengig av hvor mange han får tatt så klart).
Det er de svært gode gjennombruddspasningene jeg vil savne mest, sammen med hans evne til å brått snu en kamp ved hjelp av ett langskudd ingen hadde trodd skulle komme.
Jeg kommer derimot ikke til å savne den spilleren som kunne være usynlig i store deler av kampene (greit nok, det problemet ble mindre når han ble plassert sentralt).
Kunne tenkt meg å sett Hendo og Keita som to “dype” og en mer playmaker aktig i fri rolle foran dem neste sesong.

Veldig viktig spørsmål.

Enig!

Hvem blir vår reelle trussel utenfor 16?
Hvem tar på seg 2-3 i press og skaper rom uten å samtidig miste ball eller må slå støttepasning?
Hvem er kreativ og skaper noe der ingen ser muligheten?
Hvem er tilsvarende driblingssterk?

Om LFC har en spillestil som ikke har behov for en med PC sine kvaliteter, skal jeg være den første til å gratulere.

Jeg tror disse kvalitetene er nødvendige utover våren. Lallana kan nevnes, men formen er ikke der og vi er sårbare for skader.

Å ikke ha erstatter klar er kritisk i mine øyne. Det kan gå bra, men det spilles høyt spill her nå.

Og der står vi.
En god oppsummering.

Ja, du mener altså ikke at de som er bak oss kommer til å vinne alle kampene uten motstand?

Dette er en lagidrett der 20 lag spiller mot hverandre to ganger i løpet av en sesong, og der begrepet ‘hjelp av andre’ er meget misvisende, om ikke gitte kriterier ligger til grunn.

Og dette med at noen kan stemples som anti-fans skjønner jeg godt. De som evt blir det må jo være konstant negative og bare fortsette med negativt kjør mot klubben, selv om påstandene deres blir tilbakevist i det uendelige.

Vi får håpe Lallana rekker å nå toppformen før neste skade. Hvis ikke er det relativt grå midtbanespillere Klopp har til rådighet. Oppskriften til våre svakere motstandere: parkér bussen.

Oppskriften til Liverpool mot lag som parkerer bussen, sett opp balltempoet. Da utspiller Liverpool denne type lag. Mot Swansea ble balltempoet for lavt og da fikk Liverpool problemer.

Jeg elsker Lallana som spillertype, men jeg greier ikke å se på han som erstatter for Coutinho. Til det er de for forskjellige.
Greier faktisk ikke helt å beskrive hva Lallana er engang, med unntak av ett særdeles driblesterkt uromoment