10. Sadio Mané

Mane kåret til årets beste spiller, av klubben selv. Dert stod mellom han og Henderson i min bok. Vel fortjent, og en nydelig tilvekst til klubben.

Synd at begge er skadet nå som vi virkelig kunne trengt dem i kampen for CL-plass. Klarer vi CL-plass med så mange skader på sentrale spillere, blir jeg mektig imponert.

Det går rette veien med klubben vår, gjør det ikke?

Hadde vi fått inn en lignende type til sommeren, da tror jeg mye er gjort angrepsmessig.

Samtidig: Både jeg og mange andre har hevdet i 25 år at vi bare er en eller to spillere unna der vi ønsker å være. Hvorfor skal vi begynne å tro på det nå?

Tja, det kan du si. Men har vi noengang truffet på kjøpene i særlig grad i de tilfellene vi har vært i en slik posisjon. F.eks rundt 1997 under Roy Evans. Eller i 2002 under Houllier. Samt i senere år. I de sommervinduene hvor vi har kommet fra en god sesong, har vi ofte gjort en svært dårlig transfervindu.

Fordi Liverpool er i en helt annen situasjon nå enn de har vært på de siste 25 årene.

Souness var en katastrofe som Liverpool manager, hans største tabbe var å selge Beardsley, et salg han aldri klarte å erstatte. Han burde aldri vært ansatt som manager for Liverpool.

Evans var ikke sterk nok leder til å oppnå suksess som manager, nok et feilvalg med ansettelse av manager.

Houllier så ut til å være et godt valg som manager, han vant The Treeble i 2000/2001 sesongen. Men et feilvalg å selge “GUD” til Leeds var en enorm tabbe av vår manager den gang. Han ble også hjertesyk, noe som var ødeleggende for hans videre Liverpoolkarriere.

Rafa var noe av det beste valget klubben har gjort som valg av manager. Han hadde virkelig noe stort på gang. Han vant CL i 2005, Fa cupen i 2006. Han tok også Liverpool til en CL finale i 2007. Han presterte også å bli NR 2 i PL. Da var faktisk Liverpool bare et par spillere fra å vinne PL. Men håpløse eiere som nesten klarte å sette klubben under admistrasjon kulimenerte alt Rafa hadde bygget opp.

Hodgson nok et katastrofevalg av Liverpool.

Dalglish var det den rette til å overta middlertidig, men ikke den rette til å bli ansatt på permanent basis.

Rodgers var ikke sterk nok til å bli en vinner, han klarte å en knalllsterk 2 plass i PL fordi Liverpool hadde Suarez, Sterling og Sturridge som bøttet inn mål. Når Rodgers solgte Suarez uten å makte å erstatte han falt laget sammen som et korthus.

Klopp har styrken, han har kunnskapen og han har vinnermentaliteten til å vinne. Han får god økonomisk støtte av våre eiere. Han har den kompetansen som skal til for å bygge et vinnerlag. Klopp selger neppe sine største stjerner slik Rodgers gjorde/var tvunget til å gjøre.

Derfor trur jeg Liverpool er på et annet plan nå både økonomisk og sportslig enn de har vært de siste 25 årene. Vi har Klopp som manager, og klubben har en solid økonomi.

Tja. Jeg tror mye ville sett annerledes ut nå om vi hadde tilført Suarez og De Gea i juli 2016.

Det ER jo sant. Problemet er at det er vanskelig å finne noen som vil ha SÅ stor betydning for laget. Hvis vi først finner de så er vi helt nødt til å punge ut det som trengs.

Si f.eks at Van Dijk i forsvaret og Keita på midtbanen kunne gjort disse lagdelene om til verdensklasse. Slipper vi inn 10-12 mål færre sammenlignet med i år, uten at det går ut over det offensive, så kan disse to spillerne utgjøre en enorm forskjell.

Føler litt av feilen i disse tilfellene var å hente spillere på samme hylle vi kunne fint ha klart selv uten CL.

Jeg håper CL vil bety at vi satser ekstra hardt for de pengene det medfører. Forskjellen på å hente Solanke på tribunalfee og Icardi, for å si det slik.

Mane må trolig spille en ekstra landskamp i november.

.

Herlig artikkel om vårt fartsfantom for de som er interessert i å lære mer om Sadio Mané!

Akkurat som forventet av FA. Så får vi se hva som skjer med Matt Ritchie og Winston Reid (sannsynligvis ingenting).

FA er søppel!

FA følger vel den berømte regelboka, men dommerstanden er ikke mye å skrive hjem om.

Så lenge det ikke var med vilje av de to andre, noe det ikke var, skal det mye til at det blir klaget inn i ettertid. Det skjer stort sett når det er mistanke om voldelig oppførsel med forsett

Trenger ikke være med vilje. Så lenge en forseelse som skal være rødt kort ikke blir gitt rødt kort så kan FA gi straff i etterkant.

Nei, var ikke det jeg mente. FA går omtrent aldri inn på den måten uten det har vært en voldelig hendelse. Slag eller biting som man så med suarez

Har benyttet en fridagen til å lese gjennom regelverket et dusin ganger, og må innrømme at jeg heller mer og mer over til hva @liverpool_f.c har skrevet og har kommet frem til at det røde kortet til Mane kan forsvares. Så vi må nok bare akseptere de tre karantenekampene Mane fikk etter lørdagens utvisning. Det som imiddlertid ikke er greit ar de tolkningene av regelverket dommerne gjør i de to neste dagene. Skal man følge regelverket skal disse to hendelsene også medføre røde kort.

Nå som Mane fikk tre kampers karantene burde Matt Ritcie og Winston Reid også få tre kampers karantene. Jeg ser at det kan være med på undergrave dommernes troverdighet og stemple dem i pannen at de gjorde en bommert. På den annen side så skal også rett være rett. Det blir feil etter min mening at dommerne skal fredes. Enten bør alle tre spillerne gis tre kampers karantene, eller så bør alle tre spillerne slippe å sone, i dette tilfelle vår egen Mane.

Synd med karantene,men kampene kommer så tett at han uansett måtte stått over noen av de.

Trøste er at Mane kan spille i CL mot Sevilla, så må han stå over mot Burnley på Anfield, men da har Liverpool gode erstattere i Oxlade eller Coutinho. Ligacupkampen mot Leicester ville nok Mane blitt hvilt uansett. Siste kamp Mane må sone er seriekampen mot Leicester, men som sagt har vi gode ersttaere i Oxlade og Coutinho. Så i realiteten soner Mane to kamper.

helt greit med rødt kort og karantene til mane isolert sett.

Men veldig irriterende denne inkonsekvensen, en spiller blir straffet med rødt kort, noe som ødelegger kampen helt, også tre kamper påfølgende karantene, mens to andre ikke straffes i det hele tatt. (bare et gult var det vel)

Sant. Det kjipeste er nok at han ikke får spille mot Burnley til helga, dersom Coutinho ikke er klar for 90 minutter. Ligacup-kampen hadde Mane sannsynligvis stått over uansett, og til ligakampen mot Leicester er sannsynligvis Coutinho klar til å være med fra start.

Chamberlain er slett ingen dårlig erstatter han kan komme inn å gjøre en god jobb mot Burnley.