10. Sadio Mané

F###, here we go again… Mane har mista mye spilletid siden han kom.

Litt letta også, jeg var egentlig mest redd for det kneet hans…

Får håpe brassene våre unngår skader i nattens kamp, nå da.

Den “nye” Sturridge… :sweat:

Visste at det kom til å komme en eller annen forbannade skade i løpet av denne landslagspausen. Hadde egentlig en følelse av at det skulle bli Oxlade, men så ble det Sadio.

Kan faktisk ikke huske å høre noen som helst si noe postitivt om de jævla landslagspausene… Er det noen som faktisk bryr seg om landslagsfotball utenom mesterskap? FÅ DET VEKK, faen så irriterende altså!

landslagsfotball er kjedelig, de siste årene har jeg hatet dette avbrekket, stadige skader og helg uten særlig interresante kamper. Vi blir nok ikke kvitt det heller.
Hadde ennå norge kunnet hevde seg litt igjen så kunne man iallefall hatt litt fotball å se fram til disse pausene. Å følge england går an men de klarer stort sett kvaliken uten å gjøre det veldig spennende

FIFA er nødt til å fatte tiltak her. Alle er jo enige om at landskamper er totalt uinteressant utenom mesterskapene. Det er ikke verre enn at de 20 største landene i verden blir direktekvalifisert til VM, så kjører man ren loddtrekning på resten. Dette er ett forslag Semb garantert vil støtte med tyngde. Mannen kan jo bli genierklært om vi plutselig dukker opp i ett par mesterskap på rad.

Hva gjelder Mané merker jeg at lufta gikk litt ut av meg nå. Det er som hugget i stein at denne sesongen skal gå rett i toalettet. Mye av skylda har vi selvsagt selv ved å vise dårlig dømmekraft sommer, men det begynner også å dra seg til med mye marginer i mot og uflaks her nå. Trist, etter at sesongen er knappe to måneder gammel.

Landslagsfotball er den delen av sporten som fortsatt har sjel og ikke er totalt ødelagt av penger.
Disse pausene + mesterskap er grunnen til at jeg ikke boikotter sporten fullstendig riktig enda.

Jeg har vondt i magan allerede, et tap mot erkeienden fra Manchester er vanskelig ta inn over seg. Kampen til Lørdag må vinnes eller så går man inn i en dyp dreprejon i mange dager.

Helt enig. Eventuelt se til for eksempel ishockey hvor Norge, Azerbadjan og andre elendige kan være i en slags B eller C pulje som kan konkurrere om «opprykk» til VM…

Fullstendig uenig.

Å fjerne konkurranseelementet fra fotballen vil gjøre mesterskapet til et underholdningsshow og ikke et mesterskap. Selve kvalifiseringen er en del av mesterskapet. En fullverdig del.

For mange land er det stort å kjempe for å komme til et EM eller VM.

• Se på Island og begeistringen der, som igjen øker fotballens popularitet også på klubbnivå - og langt ned i de yngste aldersgruppene.
  • Se også på Nederland, som er en tradisjonell fotballstormakt. Nå faller de utenfor igjen - noe som er en del av dramaet. Klippekort for en gruppe utvalgte nasjoner vil ødelegge dette.
  • Se også på Argentina/Chile-kampen, der Messi laget hattrick og sørget for at stormakten Argentina likevel kom med.
  • Husk Danmark, som trodde de ikke skulle med, men som ble hasteinnkalt og skapte historie.

Dette er en del av hele pakka som vi kaller VM (og EM). Å fjerne alt dette vil redusere mesterskapene til noe forutsigbart og kjedelig. Det vil også frata deltakerne mye legitimitet. Det siste FIFA og UEFA trenger er noe slikt. Det som trengs er åpenhet, reell konkurranse, muligheten for at de største ikke får være med fordi de slås ut, ikke at de største kan beskyldes for å ha kjøpt seg fast plass. For ikke å snakke om konspirasjonene en loddtrekning vil utløse.

Husk også at i Tyskland er det bred enighet om at landslaget er toppen av alt. Die Mannschaft er juvelen i den tyske fotballkronen - det ypperste landet har å by på. Klubbene støtter landslaget og vil at det skal være tysk fotballs flaggskip. Det er kanskje litt av grunnen til at det går bra.

Jeg ser den, men akkurat i denne diskusjonen veier mine synspunkter sterkest, i alle fall overfor meg selv…

Er så utrolig nedbrutt over alle skadene vi får under langslagsoppholdene. For å unngå disse, vil det dermed være helt korrekt å avvikle landslagsfotball utenom mesterskap.

Ikke bare vi som er rammet. Kante og Fellaini ble skadet i sine kamper og er ute en tid fremover.

Ikke betryggende, får virkelig håpe de ikke sender ham utpå om ikke han er erklært 100%, liverpool burde sende med en fysio sammen med de største stjernern på landslagsopphold, tror det er endel inkompetanse i de ulike landslagene

Liverpool må da kunne nekte det evt spiller når de er skadet

Regelen er at landslagets egen lege skal vurdere dette. Tror Klopp bekreftet det en tid tilbake. Meningen er vel å sikre at skaden er reell.

de sender nok ikke utpå en spiller som er direkte skadet, men jeg kan tenke meg at de er villige til å ta større sjanser med en spiller som er litt i grenseland.
Og det medisinske personellet tilknyttet landslagene er nok ikke like kompetente som en internasjonal toppklubb. Så liker ikke helt det

Sukk, helt unødig reising for en spiller som burde få fokusere på helt andre ting enn å reise timesvis i fly helt uten grunn.

og kanskje noen heksedoktorer som har en eller annen kur…

Sååå… Klubbene skal ha tillit til at landslagene vurderer spillerens evne til å delta i kamp, men landslagene kan ta de inn for sine egne vurderinger til tross for klubbene (arbeidsgiver) sin vurdering?

Dette er vel egentlig mistillit og ujevn maktbalanse?

Er spilleren skadefri og ønsker å spille for landslaget - men klubben nekter - da er jo dette en personalsak og burde bli tatt opp via spillerforeningen etc. Jeg vet ikke om det fungerer slik, eller hvor ofte noe sånt kan skje, men syns det er rart at landslagene på generelt basis har en sånn standing der deres ord veier tyngre. Spilleren kan vel nekte/melde forfall? Type: “Unnskyld meg, jeg er skadet i 6 uker og skal bare ha rehabilitering i den perioden, jeg trenger da ikke å reise til dere for å få samme konklusjon når jeg vet at jeg ikke kan spille?”

Jeg tror det er slik:

Spilleren kan ikke nekte, ref. Matip-saken. Landslagets lege avgjør. Hensikten er å unngå at klubber holder spillere tilbake uten god nok grunn. Jdg kan tenke meg at det er et reellt problem.

Klubbene synes tydeligvis at reglene er greie. Meg bekjent har det ikke vært høylydte krav om regelendringer. Må vel bety at de stort sett etterleves greit.

Hvis en spiller tvinges utpå og kjenner skade, kan han jo sette seg ned og signslisere bytte med én gang. Vil jo værw en dårlig løsning for treneren.