10. Sadio Mané

Coutinho tvang seg vekk fra Liverpool.

Ifølge eksperter så passet ikke Coutinho inn i Klopp systemet og filosofien til Klopp. Liverpool har ikke blitt noe dårligere lag etter at han ble solgt. Tvert imot.

Klopp sa også at ingen av stjernene ville bli solgt, så Mane blir i Liverpool.

Da burde man solgt han i sommer vinduet. Det er kun oss av “toppklubber” som har gjort dette. Torres og Coutinho.

Uansett så endte den sagaen godt for oss! Hva tenker du klubben gjør om Mané ønsker seg bort neste januar? Blir det rett å selge han?

Nei, men da har du ikke tatt med de viktigste aspektene. Og sannsynligvis aldri vært i en slik spillergruppe, der noen ønsker seg vekk.

Som feks trivsel, en spillergruppe som har det bedre uten.
En manager som viser tillit til resten av gruppa, og viser til resultatene med og uten spilleren som forsurer det daglige arbeidet og ønsker å forlate skuta.

?

Er det noen som tror noe annet?
Han blir karrieren ut i Liverpool :+1:

Det vet jeg ikke andy.:joy::joy:

Fikk man ikke 20 millioner pund ekstra?

Grei rente ved å sitte på et formuesobjekt i seks ekstra måneder, syns jeg :slight_smile:

Never the sale of the third most expensive soccer player in history meant less sacrifice and more benefit for a major club.

"Explosive and decisive in short spaces, Coutinho lacked the heart and lungs to perform consistently in the great spaces of the midfield. In the physical tests that simulated situations of the game, after two sprints of 60 meters Coutinho could not recover without remaining half a minute completely stopped. Too much, given the tactical demands. With the emphasis on permanent dynamism, Klopp discarded Coutinho to integrate the midfield in 4-3-3. Even when he placed it as an end, he found that it disengaged in the folds. During several days he tried a 4-2-3-1 to place him behind the point, with a smaller radius of action to avoid suffering. If he played as a second point he could stay off the hook without generating serious imbalances, while the rest of the team was ordered 20 meters back. But the 4-2-3-1, in Klopp’s opinion, did not allow the team to occupy the spaces in the most efficient way possible.

Og hva kjennetegner midtbanen vår i dag, som vi er en av verdens desidert beste lag på?

Ikke sant?
Det rare er at flere supportere ikke ser akkurat dette.
Jeg skulle gjerne brukt et par timer på å forklare med bilder etc, men er så klønete med redigering og tegning at det ville heller tatt 2 dager.
I en 4-3-3, som er vår desidert beste løsning med tanke på spillermaterialet som vi rår over, så er det 2 spillere som betyr alt, nemlig indreløperne. Hvis de ikke har løpssterke nok, så kollapser gegenpresset med en gang. En av grunnene til at folk satt med haka nede i kampen mot Bayern (selvsagt mange andre kamper også) er hvordan indreløperne låser motstanders fremspillsmuligheter når vi ikke har ball. Mané alene kan ikke presse, ei heller Firmino eller Salah, men når vi får raske indreløpere som står opp rett bak de som en slags andreforsvarer, så blir det blytungt for motstanderen.
De har rett og slett ikke nok tid til å slå en god pasning til medspillere.

Vi har sett det i en del kamper i år hvor det bare låses ned. BM på hjemmebane med mindre enn 1 i XG? Let og se om du finner mange slike kamper for de. Det er ikke mange i deres historie.

Wijnaldum og Milner er slike duracellkaniner. De er muligens langt bak debruyne på langskudd, og også driblinger. Sikkert milevis bak Coutinho m.fl på lange skudd. Men de er lysår foran i forhold til ballgjennvinninger og press. De løper så mye at man blir svett bare av å se på.
Lallana fikk starte for første gang siden svart hvitt TV etter langvarig skadeavbrekk og er nettop dritgod på akkurat dette. Husker dere ballgjennvinningen hvor han kaster seg foran forsvareren og stopper et framspill? Den ender til slutt etter 0,79 sekunder hos Mané som curler den i høyre hjørne. Slik ville man aldri sett med Coutinho.

Mange mener vi trenger en boksåpner når vi stanger mot en buss og det kan jeg forstå. Så når manager José Mourinho kom med bussen sin til Anfield og fikk sparken etter kampen, var det nettop en boksåpner vi brukte. Shaqiri. Men her stopper også likheten. Shaqiri har slike indreløperegenskaper og kan avgjøre uten å tråkle seg hele veien inn.
Så når vi får slike like kamper, regner jeg med at han brukes mer i fremtiden og jeg håper skadeproblemene hans snart gir seg.

En slik indreløper er ikke Henderson. Han er ikke rask nok i beina til å følge opp presset. Så skal vi beholde Hendo så han spille DM, en jobb han gjør glimrende…

Vakkert mål av ham i landskampen. Herlig spiller.

Veldig interessant innsikt! Hvem skrev denne artikkelen?

Mane er i storform for tiden.

Nærmest helt utrolig at Barcelona ikke innså at Coutinho ikke kunne spille indreløper. Han ble prøvd i den posisjonen både av Klopp og Rodgers, men det fungerte ikke i det hele tatt.

Samtidig er det lett p se hvorfor managere gang på gang ønsker å prøve brasilianeren i posisjonen, dersom noen får det defensive til å fungere sånn halvveis har man plutselig en av verdens beste indreløpere.

Nja, så langt har vel Shaqiri vist mer eller mindre akkurat de samme begrensningene som indreløper som de Coutinho har. Sveitseren ble plukket av etter en omgang mot Southampton fordi han ikke forsvarte seg (til tross for at han var strålende offensivt) og fikk noen uker senere 90 minutter for et b-preger Liverpool mot Huddersfield. Siden har han spilt 0 minutter som indreløper ifølge transfermarkt.

Jeg mener Shaq mangler mye for å spille indreløper defensivt. Da mener jeg mye. Passer klart best lenger fremme i banen. Ox feks er enormt mye bedre i den posisjonen, og nå er han snart skadefri. Jeg tror også Lallana er bedre.

Problemet med Lallana er at han ofte blir brukt på vingen, noe som han ikke mestrer godt i det hele tatt. Som indreløper synes jeg Lallana gjør en god figur. Sitter også med inntrykket at Shaqiri fungerer bedre sentralt i banen men lengre fremme på banen, enn han gjør på vingen.

Blir spennende å se hvordan vi kommer til å benytte laget om vi får en skadefri tropp ut sesongen!

Fortsetter Lallana som han har gjort i sine to siste kamper bør han få mye spilletid i de kommende kampene. Minimum ni kamper igjen å spille, max 12 kamper igjen om Liverpool skulle ta seg til en ny CL finale.

Blir Lallana ofte brukt på vingen? Før han ble skadet og han hadde sin beste periode spilte han nesten kun indreløper. De 2-3 siste kampene han har startet nå har han vært indreløper. At han kanskje har kommet inn på slutten for Manè eller salah er sikkert rett, men jeg tror ikke han blir brukt mye på vingen.

Føler ofte han blir brukt som backup av Klopp for vingplasser. Eks når vi spiller ligacup osv. Kan sammenlikne det litt med hvordan Keita er blitt brukt til tider. Jeg mener det ødelegger litt helhetsbildet av spilleren når de blir brukt i feil roller. Et godt eksempel på dette er OX i Arsenal under Wenger.

Har ikke et inntrykk han har blitt brukt som back-up for vingene. Det har vært Keita og Shaq. Lallana har heller ikke spilt ligacup på to sesonger