10. Sadio Mané

Ifølge transfermarkt har han omtrent like mange minutter på vingene (LM, LW, RM) som det han har sentralt denne sesongen. Både Lallana og Keita har vært skadelidende for at vi har spilt 4231, men på den annen side er deres manglende offensive bidrag som indreløpere sannsynligvis deler av årsaken til at vi la om formasjonen i utgangspunktet.

Det siste tror jeg ikke.

Tror vi la om for å la Fabinho få spille seg inn og bli trygg, i en DP, og få plass til fire offensive/ Shaqiri, og få Salah inn som spiss.

Jeg gikk gjennom alle kampene til Lallana nå på Opta. Alle startene var som indreløper. Han kom inn noen kamper for Keita på ving , når vi spilte 4-2-3-1, men la om til 4-3-3 etterhvert i begge kampene. Meget mulig ikke det kommer med på transfermarket, eller at Opta ikke får med seg rett info heller. En annen kamp han kom inn spilte han falsk nier. Når jeg gikk gjennom kampene så spilte han mest sentralt i banen. Ellers har han en del korte innhopp.

Hjemme mot røde stjerne, 79 min som LM i 4222/4231.

Hjemme mot Huddersfield, 69 min som LW i 433

Hjemme mot Cardiff, 61 min som RM i 4231

Som indreløper har han også starter tre kamper, mot West Ham, Burnley og Fulham

Fabinho-argumentet kjøper jeg, derfor skrev jeg også «deler av årsaken». Men jeg tror vi valgte å legge om til fire angripere fordi vi skapte for lite mot en del lag i 433, dette underbygges av at vi knapt nok øvde på noe annet enn 433 i preseason. Jeg tror videre at vi kan komme til å se 4231 igjen denne sesongen dersom resultatene mot lag som legger seg bakpå ikke forbedres.

Hjemme mot røde stjerne kom han inn det 68 min for Shaq og vi la om til 4-3-3 etterhvert

Hjemme mot Huddersfield er jeg enig.

Mot Cardiff spilte han mer som en offensiv indreløper som søkte inn i boksen og sentralt. I 4-3-3 derimot er han mer ving, og blir ofte avslørt pga manglende fart, og han er ikke like gjennombruddshissig som Manè og salah. Og der er jo spm. Spiller han ving i 4-2-3-1 på samme måte som han må gjøre i 4-3-3? Jeg mener nei, Pga av defensiv styrke er han ofte som en ekstra midtbanespiller særlig defensivt, og det er vel her hele problemstillingen startet. Når blir brukt han som ving, og er det en svakhet om han blir det? Jeg mener han aldri bør spille ving i 4-3-3. Blir man også regnet som ving om man spiller i 4-2-3-1 uansett arbeidsoppgaver?

Sant, mente borte.

Vingrollen i 4231 er annerledes enn i 433, men Lallana har ikke behersket noen av dem i det hele tatt i Liverpool. Han har rett og slett for lite fart, er ikke flink til å utfordre 1-mot-1 ogfår ikke være den som leder presset. Da ber man om elementer engelskmannen ikke behersker og får ikke spilt på styrkene hans. Samme med Keita i den posisjonen.

Helt enig. Støttes 100%

Sadio ville ha elsket å hatt Ronaldinho’s smil.

Nuvel… Der er kanskje andre smil som er penere? Selv om hans er temmelig karismatisk og smittende. :slight_smile:

Spørsmålene fra journalistene på PK mye lavmål og med lite respekt.

At Sadio Mané får et sånt spørsmål der, synes jeg er respektløst og gir jo svaret på hvorfor spillere nesten aldri kan stille opp åpent for media.

Både mot Mané og Klopp var spørsmålene som regel i retning av å få fram noe møkk, men begge feide det til side.

Når Mané pratet om Ronaldinho, hørtes det ut som det var med en klump i halsen. Rørende.

7/5-19 hadde ikke Mané målpoeng, men synes kanskje det var hans beste kamp, ever :heart_eyes:

Enig. Fascinerende å se hvor komplett han er. Her har vi Firminos erstatter hvis brasilianeren blir skadet neste sesong. Det er en backup for Mané vi trenger da.

Dette har jeg vært helt overbevist om fra første kamp han spilte i den rollen.

Firmino/Mané/Origi holder som spissdekning - i tillegg til Brewster på vei opp og Salah som også kan spille der.

At Mané også er vår beste backup til Salah på høyresiden er jeg også overbevist om. Shaqiri burde selges om vi får bra bud på han, og vil heller ha Wilson som utfordrer her. Salah/Mané/Wilson er bra og habil dekning.

På venstresiden: kun Mané.

Dette er ikke godt nok. Om jeg fikk bestemme så henter vi enten Bergwijn eller Lozano i sommer. Sessegnon også, men usikker på om han fortrinnsvis ville vært HV, VV eller VB hos oss. Kanskje alle.

Mané, Bergwijn/Lozano, Sessegnon ville vært bra. Uansett hvem vi henter av de to i midten så vil begge fungere omtrent like godt på begge sider. Det er en styrke for oss.

Origi er ikkje så dum på kanten heller. Eg ville gjeve han ein sjanse. Der kan vi sette inn Ox også. Eg er ellers enig i at Wilson inn for Shaq kan vere ein god tanke. Langskudda til Wilson er ikkje dårlegare, kanskje bedre, og han jobbar bedre defensivt. Han manglar så klart rutinen, fysikken og noko av teknikken til Shaq. Kanskje innleggskvalitetet også.

Trudde en liten stund at Sadio Mane hadde skallet seg :scream: men med en nærmere titt så ser jeg at det bare er pannen som har blitt enda litt lengre :sweat_smile:

Så du fikk… bakoversveis?

Bokstavele talt, ja. Det har jeg :sweat_smile:

Noen som veit hvorfor ikke Mane eller Keita var på paradebussen?:thinking:Kan ihvertfall ikke se de på noen av bildene…Mulig det bare er meg som er blind men…

Begge var der :slight_smile:
Mané så jeg veldig sent. Kanskje han sove inne på bussen og kom ut igjen senere? Hadde visst ikke blitt mye søvn natten før.

Keita ble obersvert av noen andre på KopForum, ikke av meg.