11. Mohamed Salah

Den dagen vi signerte Salah så laget jeg en poll på hvor mange målpoeng (mål+assist) vi trodde Salah vil ende opp med i PL 17/18.

Av 102 stemmegivere så svarte:
45% på 13-18.
27 % på 7-12.
17% på 19-24
9 % på 25 eller mer
2% på 0-6.

Vi skriver ikke engang desember, og allerede har han overgått hva nesten en tredjedel trodde i løpet av en hel sesong - og godt i gang med å overgå hva hele 74% av oss trodde allerede innen nyttår.
14 målpoeng hittil.
Beast!

Ja, han er faktisk helt utrolig! Fortsetter han slik vinner han gullballen!
Da blir det grining på Ronaldo igjen, men det tåler vi :joy:

Jeg var skeptisk når han dukket opp som mulig kjøp, da jeg aldri hadde hørt om han og måtte Google… da jeg så de første skrytevideoene av han tenkte jeg wow for en fart! Men var fortsatt ikke helt superimponert. Det var også fryktelig dyrt syntes jeg. Han var jo liksom ikke en mann med stort navn?
Men samtidig snek det seg frem ideer om han og Mané på hver sin kant osv…

Så fikk jeg se bilder fra legesjekk og hans første intervju. Han er jo like blyg som Mané… men for ett smil! En blir jo glad i fyren bare pga smilet hans.

Nå noen uker etter han signerte, så har han tatt ligaen med storm. Forsvarere i andre klubber gruer seg til kamp!
Ikke værst å få pokal allerede i din første mnd som spiller for oss…:

Toppskåreren våres i ligaen i fjor hadde 13 mål. Om skadefri så har han skåret flere i løpet av de to neste kampene

Ikke for å være vanskelig, men du vet at dette er den samme Salah som omtrent var klar for Pool før Chelsea kuppet overgangen i 2014? :slight_smile:

Jeg tror helt ærlig at vi skal være veldig, veldig fornøyde med at vi aldri signerte Salah den gangen. Ikke fordi han hadde vært en dårlig spiller for oss, men jeg har absolutt null tro på at han da ville vært den spilleren han er i dag.

Eller enda verre: at han aldri slo igjennom, ble leid ut og solgt til Roma - og så hadde vært den spilleren han er i dag, i Chelsea.

Hei!
Nei, han husker jeg ikke faktisk…
Det blir alt for mange navn ved disse vinduene, 2 ganger per år. Så når de ikke ender hos oss er de borte fra hukommelsen min :exploding_head:

Hei andy.

Jeg trudde faktisk du visste at Salah kom fra den sveitsiske klubben Basel. Ble skuffet da han valgte Chelsea, men i etterpåklokskapens navn skal vi være strålende fornøyd med at han fikk prøve seg i Chelsea før han gikk til Fiorentina på lån og deretter til Roma på lån og deretter en permanent overgang til Roma. Vi skal takke Roma for atvde gjorde Salah til en toppspiller.

Grøss å gru ja!

Torres var jo også verdensklasse hos oss og helt middelmådig i Chelsea. Det syntes jeg er ekstra flott med klubben vår. Vi får ofte maks utav storspillere som kommer til oss.

Hvem har egentlig vært storspillere når de kom til oss?

Vi har da fått noen par spillere til å virkelig ta steget (som Torres, Alonso, Mascherano, Suarez), men det er vel flere av disse som har spilt sin aller beste fotball i flere år etter de forlot oss også…

De siste 10 årene, hvem kan egentlig tenkes på som storspillere (når de blir signerte)? Eller i det minste strekke “storspiller”-begrepet så langt som et veletablert og ettertraktet navn som burde være interessante for flere toppklubber(på det tidspunktet)?

Robbie Keane?
Aquilani?
Carroll?
Sakho?
Balotelli?
Benteke?
Firmino?

Nei… vi gjør det ikke best med disse kjøpene. I det hele tatt gjør vi nesten ingen kjøp jeg ville tenkt på som “storspillere”. Salah kan betraktes slik - selv om han ikke hadde i nærheten av samme status mens han var i Roma (til tross for flotte tall der også).

Jeg vil si at Keita er det mest profilerte og ettertraktede kjøpet vi har gjort siden Torres.

De fleste av de spillerne du nevner her som Torres, Mascherano, Suarez osv, var svært ettertraktet og hadde et solid navn før vi fikk dem. Klassespillere før de kom til oss, rett og slett. Men LFC gjorde dem til verdensstjerner ja.

Vil påstå at vi har gjort stor butikk av skikkelig dyre klassespillere. Hvem er egentlig verdensstjerner? Messi, Ronaldo?

Torres var ettertraktet og hadde høy status.

Mascherano var et stortalent som var ettertraktet da West Ham hentet han. Da VI hentet han så var han en spiller som fikk lite spilletid på et West Ham-lag som slet tungt. Mascherano startet kun 3 kamper for West Ham, og 2 som innbytter. Vil ikke akkurat si at dette var en spiller mange på dette tidspunktet tenkte på som “klassespiller” eller “solid navn”.

Selvfølgelig var de gode spillere før de kom til oss også, men utgangspunktet for denne diskusjonen var at du hevdet “Vi får ofte maks utav storspillere som kommer til oss”.

Til det syns jeg det er greit å påpeke at vi slettes ikke henter storspillere. Jeg mener storspillere ville vært spillere som

• enten har en lengre, suksessfull karrière bak seg (som f.eks Alonso ville vært om han kom tilbake til oss før han la opp. Morientes er vel det nærmeste eksempelet vi kommer i vår egen, nyere historie).
  • Er i sine beste aldre og er av de mest profilerte spillerne (Griezmann, Oblak, Lewandowski, Kane, Higuain, Pogba, Sanchez, De Bruyne for å nevne noen)
  • Er høyprofilerte talent som “alle” følger nøye med på og som presterer på høyt nivå i ung alder. Eksempler på dette kan være vår egen Keita, Torres og Mbappé. De aller mest hypede talentene.

En kjapp grovinndeling. Uansett om det er flere nyanser her - vi henter sjeldent slike spillere. Jeg mener Keita vil være den første etter Torres - der kanskje Sakho er det nærmeste vi kommer i mellomtiden.

Forsåvidt enig, men jeg husker sjokkbølgene som gikk igjennom fotballeuropa da West ham skaffet seg Masche og Tevez. Det var to “stjerner” som gikk til en liten anonym klubb i europa. Så jeg mener vi snakker om to hyller her. De etablerte stjernene du nevner her er det bare 3 klubber i verden som handler. Barca , Real, Bayern og til nøds City. Vi snakker ikke øverste hylle med Messi og Neymar, men stjernehylla rett under de. De som har høy status og preger sine respektive lag. Der mener jeg Liverpool har vært gode og heldige.

Er Keita en “stjerne” forresten? Jeg anser meg som over gjennomsnittet interessert og oppdatert i fotball, men denne karen måtte jeg google rundt tiden han ble aktuell i ryktespaltene. Er vel ikke så mange liverpool fans som visste hvem han var før interessen tiltok? God er han, for all del.

Ta gjerne med Joe Cole her. Der hadde vi en stjernespiller.
Morientes var stjernespiller, og Torres var det - uten å være helt der oppe. For gjennombruddet kom i Liverpool.
Suarez like så, men han var mest kjent for å ofre seg med rødt kort og straffe på overtid i et VM.

Tror ikke Mascherano var ranket på nivå med Tevez, men mulig jeg husker feil her.

Cole og Milner er av de større i nyere tid, men valgte å ikke kalle noen av de for virkelige storspillere (jfr. mine egne kategorier ovenfor). Syns ikke de når helt opp, men det kommer an på øyet som ser. Og evt hva man legger i en “storspiller”. Jeg tenker lista er for lav om f.eks Joe Cole skal tas med.

Helt enig, da ligger lista alt for lavt.

Husker jeg var meget fornøyd da han signerte. Følte han var en storspiller. Eller var det bare kombinasjonen av manager, lag og generell gjørme som forledet meg?

Kanskje den spilleren jeg har vært mest fornøyd med at vi fikk signert, etter Torres.
Senere raste illusjonen greit.

Joe Cole var bare 29 år da han kom til Liverpool. Han var fersk seriemester - for tredje gang. Han hadde vunnet FA-cuppen tre ganger, ligacupen to ganger og spilt i en CL-finale. To sesonger tidligere var han blitt kåret til Årets spiller i sin klubb. Han hadde også vært på det offisielle Årets lag i PL.

Det er ikke som å signere Messi, jeg er enig i det. Men Joe Cole var et betydelig navn den gangen. En større signering enn de fleste andre.

EDIT: Paul Ince var også en stor overgang. Og den tyske landsmagsspilleren Markus Babbel hadde nettopp vunnet Bundesliga med Bayern.

EDIT 2: Christian Ziege spilte pussig nok for Middlesbrough da vi kapret ham, men også det var en tysk landslagsspiller. Vi må også nevne innlånte Jari Litmanen, som vi burde brukt mer. Og Anelka. Dessuten var Kewell ettertraktet den gangen, og Diouf (!) og Cissé var navn av størrelse.

Veldig enig! Husker jeg frydet meg over at “liverpooldødaren” signerte for oss. Drømte ofte om at han burde spilt i rød trøye. Han kom, men ble dessverre ikke det jeg håpet på i Liverpool.

Anelka var storspiller når Liverpool hentet han på lån, det samme kan sies om Litnanen og Kewell.