11. Mohamed Salah

Synes Salah har hatt menge dårlige ball berøringer og det syntes veldig godt i dag. Håper han klarer å heve spillet sitt resten av sesongen…

I fjor var Salah blant verdens tre beste, i år har jeg ham bak både Van Dijk, Mané og Alisson.

Han var nå involvert i 3 av målene i dagens kamp. Ok kamp synes jeg.

Enig i at han leverte bedre foran mål i fjor, men du verden for en stå-på vilje Salah har. Han er ekstrem i mange områder, blant annet klarer han å omgjøre litt svake pasninger til etablert angrep med farten sin. Det er detaljer, men betyr mye etter hvert i hvordan kampbildet endrer seg til at Liverpool dominerer rundt riktig 16-meter. I tillegg tar han så mye oppmerksomhet at det til tider er oppsiktsvekkende hvor ledig Mane og Firmino kan være i boksen, noe spesielt Mane har nytt godt av i det siste. Så må vi ikke glemme at han ligger an til å få omtrent 20 mål i årets PL også.

Synes Salah var strålende idag, og har vært god hele sesongen. Det er først og fremst avslutningene som har sviktet denne sesongen kontra fjorårssesongen da alt gikk inn.

Ifølge Klopp selv, var Salah Liverpools beste mot Burnley.

Salah har fremdeles et skyhøyt toppnivå i år, men har utvilsomt slitt mer med avslutningene denne sesongen, forrige sesong hadde han da også en voldsom flyt til tider.

Savner mest bidragene hans i toppkamper, synes han litt for ofte blir tatt ut og forsvinner i disse kampene.

BM på onsdag er jo en fin toppkamp å være veldig synlig i…

Er enig med deg og ser at Klopp mener Salah var MoM. Han var fullstendig påskrudd, var en konstant trussel og helt åpenbart i topp humør. Dessuten er han en uvurderlig del av et angrep som er som et kollektiv - et samspill, der enten den ene eller den andre scorer.

Men gjennom sesongen har jo alle fått kritikk og bekymringsmeldinger, både Firmino, Salah og Mané. Det går over.

Synes Salah jobber hardt og går på mange tøffe løp. Teknikken er det ikke mye å si på, selv om han ikke lykkes like ofte 1 mot 1 som sist sesong. Den store forskjellen er nok uttellingen. Sist sesong traff Salah stort sett på alt, i år går det litt tyngere. Men også her skal vi huske at Salah kom til mange sjanser som ble sløst bort tidlig i sesongen, men som ble langt bedre med selvtillitt.

Mane varierer veldig. På sitt beste er han fantasisk, men så kan han ha lange perioder hvor han får lite til. Synes Mane tidvis var svak midt i forrige sesong, men kom fantastisk tilbake mot slutten (spesielt i CL).

Firmino synes jeg er langt mindre viktig for laget i år enn sist sesong. Synes ikke den jobben han gjør er like synlig i år som tidligere. Firmino hadde mange ballmiss tidlig i sesongen, men dette har blitt noe bedre. Så langt synes jeg kanskje Firmino har vært den svakeste av de tre fremme (men det er vel ingen som er overrasket over).

Ved nærmere ettertanke kan jeg si meg enig i at Firmino har en noe svakere sesong i år enn i fjor. Mané med en sterkere sesong og Salah og Firmino på minussiden.

Når det gjelder Salah har det nok litt med at vi spiller mindre overgangsorientert. Det blir mindre rom for ham å briljere i.

Tror Firmino igjen blir lagets viktigste spiller når vi går tilbake til 433

Ifølge whoscored.com spilte vi 4-3-3 nå, og de korrigerer vel oppsettet sitt mot reelle posisjoner (heatmaps)?

Er fornøyd med Salah .Men virker litt forutsigbar som f eks å skru i lengste med venstrebeinet.Vil hevde at han ikke er like kald eller klinisk avslutter som Ian Rush var ,eller Shearer eller Kane.

Mo Salah when asked whether he’d prefer to win the UCL or the PL:

“Although my childhood dream is to lift the UCL trophy, I know the Liverpool fans are dreaming of the league, so I choose their dream over mine. I’ll take the league.”

Why not take them bouth :slight_smile:

Setninger som det gjør det enkelt å forstå den sinnsyke statusen han har i hjemlandet Egypt. En utrolig spiller med en fantastisk personlighet som vi forhåpentligvis kommer til å få nyte i maange år :+1:

Hva skjer med Salah for tiden? Åpenbart ute av form og/eller uten selvtillit, men likevel ekstremt egoistisk når han nærmer seg mål. 7 kamper uten mål nå og bidrar bare sånn halvveis bakover.

Hadde ikke Shaqiri vært helt ute i kulden pga ett eller annet så hadde det vært fristende å la egypteren hvile litt.

Det viser svakheten vi fortsatt har i troppens dybde når Salah får lov til å spille kamp etter kamp med så elendige prestasjoner. Burde vært benket for mange kamper siden - det blir bare mer og mer krampaktig det han fortar seg, og setter nå egne prestasjoner foran laget i en del situasjoner.

Thisisanfield.com skriver det jeg tenker, og jeg vil ha Salah på banen i hver kamp:

Gåte: Hvem spilte 34 serie-, cup- og ecup-kamper i løpet av én sesong uten å score?

Svar: Thierry Henry i sin andre sesong for Arsenal, da han endte på 22 mål og 11 assists, som var svakere enn debutsesongen.