11. Mohamed Salah

snu litt på det, vi scorer 2 mål og vinner selv om vår antatt bestemann ikke har helt formen inne. Han er allikevel involvert i mye og hele tiden en trussel.
Det kommer nok. Kan nok hende han kan trenge en kamp fra benk, og jeg synes origi gjorde en ganske grei figur når han kom inn også. Så det er ikke helsvart heller om en av de 3 på topp benkes.

https://statsbomb.com/2019/03/evaluating-mohamed-salah/

Storm i et vannglass! Du setter ikke en av toppscorerne i England på benken fordi han går noen kamper uten mål. Salah må bli fortalt at det av og til går ann å sende ballen til noen andre i stedet for å “alltid” skulle tråkle seg gjennom selv! Dette greier Klopp å formidle :wink:. Salah kan. Det vet vi!

Salah har fått fri fra landskampene. Blir fint for han nå med litt lett trening og hvile i landslagspausen.

Salah har fått en god del kritikk de siste kampene og dermed bør han plasseres på benken. Det hadde vært en grei tankegang om Liverpool hadde hatt en tilnærmet fullgod erstatter, men det har vi ikke i stallen denne sesongen. Det er litt bekymringsfullt at han ikke har gjort mål på 7 kamper eller 14 omganger om man vil. Vi er jo ikke vant til en slik måltørke fra forrige sesongs toppscorer i PL, for forrige sesong, så gikk jo alt på skinner for Salah. Det har vært noe solslyng på skinnene de siste ukene, men det kommer snart til å gi seg.

Klopp bytter ikke ut Salah fordi måltøreken har innhentet han, og Salah blir heller ikke benket de siste kampene av sesongen, han vil starte dem alle om han holder seg skadefri. Vi vet alle hva som bor i Salah, spilleren som puttet utrolige 44 mål for Liverpool forrige sesong. Salah har 20 scoringer denne sesongen, og det er jo slett ikke dårlig. Vi kan ikke forvente at Salah skal putte over 40 mål pr sesong. Det går bare ikke. Scorer Salah over 20 mål hver sesong, så skal vi være godt fornøyde. Greit å ha litt mer tålmodighet med vår toppscorer, for innerst inne vet jo alle at det bare er et tidsspørsmål før Salah er i gang igjen. Det skal bare en scoring til, så er selvtilliten tilbake, og da vet alle hva The Egyptian King er i stand til.

Det gjør meg ingenting at Salah har en liten måltørke, det som irriterer meg er at han for tiden bare spiller for Salah. Flere ganger i kampen mot Fulham roter han bort ballen fordi han skal prøve/gjøre alt selv. Ødela en god overgang hvor vi kommer 3 mot 2 hvor han i stedet for å slå over til medspillere prøver å utfordre 1 mot 1 og mister ballen.

Hvor god vil Salah være for oss fremover? Og da tenker jeg lenger enn kun inneværende sesong. Tror flere enn meg stiller seg det spørsmålet. Det skal bli spennende å følge med på hva som skjer med nye tilskudd til troppen, hvor mye rullering det blir, og hvor mye Salah vil score og bidra neste sesong.

Kanskje er han preget av rovdrift både fysisk og mentalt, slik at han behøver en lang ferie for å koble av og nullstille seg etter en fantastisk fjorårssesong. Likevel er jeg urolig for at det ikke er så enkelt, og at Salah kan falle ned på et permanent lavere nivå. Kanskje også lavere enn tallene fra årets sesong tilsier. Det skal bli spennende å se.

Trioen på topp fungerer ganske likt i forhold til ifjor, selv om Salah har en dårligere sesong. Så la lenge andre er gode nok til å ta over når en av de tre ikke har formen så kan vi klare oss fint.

Salah er ikke like dødelig i år, og preges av at han vil nå 50 mål før Torres. Statistisk sett så er an blant de flinkeste i ligaen til å skape sjanser. Kan sammenliknes litt med Suarez i sesongen før gjennombruddet. Kom til mye sjanser, men fikk ikke uttellingen. Jeg er ikke veldig bekymret. Se på De Bruyne foreksempel, fantastisk i fjor og en skygge av seg selv i år. Ja han har vært skadet halve sesongen.Tviler ikke på at De Bruyne blir farlig neste sesong.

Salah kan komme opp på tosifret assist og mål i ligaen. Til nå har han 29 målpoeng på 40 kamper i pl og cl. I tillegg er han en av de som skaper aller mest. Han skal bli ganske mye dårligere for at han skal benkes.

Hvordan er tallene til hazard i pl?

Dessuten ligger Salah helt på topp når det gjelder antall sprint i PL, har før kampen mot Tottenham gjenvinning på siste tredel hver 83 minutt. Det er tall på Firmino og Ox nivå. Han hadde pr 108 minutt forrige sesong.
Så det betyr at Salah gjør noe mer defensivt arbeid i år kontra i fjor. Mulig det spiller inn når det gjelder at han scorer mindre i år.

Tror vi blendes litt av fjoråret slik at vi har litt urealistiske forventninger til Salah… Jeg er selv i overkant kritisk til hva han har prestert i det siste, men er ikke mange spillere i verden som ikke har små formdupper. Salah trenger bare det forløsende målet så er han i gang igjen.

La oss heller se hva han bidrar med og skaper i kampene foruten å skåre.

Salah er helt enorm. En fantastisk spiller.

Han får urettferdig mye kritikk. Det eneste jeg vil pirke på er at han til tider er egoistisk. Virker som at han har fått beskjed om dette og lagt dette vekk.

Liverpool trenger en Salah i form nå i ligainnspurten, viktig at han får en scoring snart.

Jeg tror i like stor grad det er Salah som har urealistiske forventninger til seg selv og føler presset. Ingen forventer egentlig at en ving skal score 30 seriemål, men vi forventer at han jobber litt defensivt og setter laget foran seg selv i avgjørende øyeblikk.

Mika Kojonkoski, tidligere landslagstrener i Hopp (sporten som er 80 % mentalitet), er kjent for læresetningen «Normal is enough». Dette burde kanskje Salah tenkt litt på, så hadde kanskje det abnormale kommet etterhvert:)

En spiller som Salah har lov å være litt egoistisk. Synes ikke valgene han tar i noen situasjoner er ødeleggende for laget. Men det er enorme forventninger til han pga fjorårssesongen og akkurat nå er han i en formdupp målmessig og det preger han litt for der han var sikker som banken tidligere er han nå usikker og mangler selvtillit forran kassa. Vinner vi ligaen til slutt tipper jeg det er Salah som står som avgjørende brikke.

Enig i at Salah, Mané og Firmino har lov til å være egoistiske, men at dette kan ødelegge for laget i enkelte situasjoner er utvilsomt. Det kan i tillegg ødelegge for spilleren jfr Mané vs Everton for ett par sesonger siden, var det vel :face_with_monocle:

Årets kanskje viktigste mål!

Burde bli den nye bilbelte-reklamen over hele landet.

Hadde ikke følt meg trygg i trafikken med et avklippet bilbelte liggende over halve brystet.