11. Mohamed Salah

Enig med deg.

Større sjanse å score derfra, for Salah, enn å treffe Firmino med en pasning, i denne farta.

Så skulle Firmino ta i mot/ skyte på første touch og score, uten at noen forsvarere, keeper eller gresstuer skulle ødelegge for ham.

En angriper må gamble om han skal score mål, blir en angriper for feig og ikke tør avslutte ville jeg vært skeptisk til spilleren. Salah har tro på seg selv og avsluttet vakkert ned i hjørne. Selvtilliten hans vokste nok en god del etter noen kamper uten scoring. Hvis det er noe Liverpool trenger nå, så er det en Salah i form.

Absolutt. Siden han scoret er det et ikke-tema. :slight_smile: Men fra han fikk ballen i beina var det aldri et alternativ å sentre til Firmino.

Jeg sendte bilde av når Salah skjøt. Mener at det er totalt tilfeldig at den faktisk går på mål og ikke tar borti et bein på veien. Her da. Her har Salah sjans til å sende pasning.

Nå gikk ballen inn og jeg er superfornøyd med vurderingen. Ingen garanti for at Firmino hadde nettet heller hvis han hadde blitt spilt fri med en litt skarpere vinkel enn det Salah hadde.

En praktfull avslutning var det også!

Jeg hater egoisme, og har ofte kritisert Salah for å ikke sentre i ulike situasjoner - selv om han scoret.

I dette tilfelle synes jeg det er helt rett å skyte. Firmino får den på venstrefot, og en pasning betyr at et mål avhenger av tre gode touch - pasningen fra Salah, førstetouchet og avslutningen til Firmino. Hvorfor kludre det til med alt dette etter et 70 meters løp i høy fart?

Enig, vi vet ikke hvordan det hadde gått. Bare at det var nok en mulighet der Salah hadde spillere rundt seg som han ikke brukte. Irriterer meg sikkert for mye over dette… Men setter ofte større pris på typiske lagmål enn enkeltmannsprestasjoner.

…å noen trur han ikke blir like viktig framover.:thinking:

Han blir ihvertfall viktigere framover enn bakover på banen.

Se på situasjonen en gang til. Se på stopperen som rygger og rygger. Se på keeperen som står litt dø langt til venstre. Fra meg får Firmino en god del ære for målet. Lagmål er så mangt.

Han kunne sendt pasning der, men da vil ikke nødvendigvis firmino kommet i så god posisjon heller, forsvareren kunne rukket å blokkere et skudd. Ikke så sjelden vi ser at pasninger til en litt bedre plassert spiller blir litt upresis også, så synes det var helt greit at han skøyt der.
Men som også nevt, veldig bra løp av firmino som gjør det vanskelig for southamptonforsvaret

En spiss skal være egoistisk, men med måte. At han velger å skyte selv er helt greit. Samtidig har Salah vært svært svak på skudd fra distanse i år og om den hadde havnet langt unna så hadde nok de fleste blitt litt forbannet på at han ikke sentret.
Det er dette som gjør angrepstrioen vår spesiell. Samhandling, egoisme og uforutsigbart.

Noen av de beste spillerne i verden er mer egoistiske enn andre. Det er vel hungeren etter å bli best som driver dem. Salah er nok en type som er frittalende og man ser jo at det betyr ekstra mye for han at han skårer. I motsatt ende finner vi typer som De Bruyne, Eriksen og til og med Firmino der det ser ut som om assist betyr mer enn en skåring.

Mentalt betydde det 50 målet mye for Salah. Det er det ingen tvil om. Håper han senker skuldrene litt og roer seg litt ned. Jeg skjønner at han ønsker å gjøre ting selv slik spisser ofte gjør, samtidig synes jeg det er bedre når angepet flyter i større grad og at ballen går på få touch. I det siste har det ofte stoppet opp når Salah har fått ballen.

Kjempeløp av Firmino, som mange har skrytt av, som gjorde jobben til Salah mykje enklare. Den bakerste spelaren kunne ikkje prøve å takle Salah, for då hadde han kunne sende Firmino åleine mot keeper. Salah trakk litt mot venstre og saman med løpet til Firmino trakk det keeperen litt ut av posisjon. Firmino burde eigentleg fått ein assist på det målet der.

Han fikk det i boka mi :joy:

Catch MO if you can…

bilde

Dette ble skrevet etter Tottenham-kampen :

[quote=“vifo, post:870, topic:6276, full:true”]

Enig. Og årsaken til at Salah velger løsningen er utelukkende at han selv ønsker seg bedre skuddposisjon rett foran mål. For han var det aldri noe alternativ å slå en pasning til Mané.

Det er dette som er så trist med Salah nå. Han er så giret på å score selv, at den enkle pasningen til medspiller i god posisjon, knapt er ett alternativ. [/quote]

Situasjonen mot Tottenham kunne fort kostet oss seieren. Denne gangen gikk det bra, men du verden hvor ofte dette har gått galt den siste tiden. Og Salah innrømmer da nøyaktig det jeg skrev, for han er pasning ikke noe alternativ.

Slik Salah nå oppfører seg, er det one-man-show. Jeg liker det ikke. Jeg jublet som besatt da han scoret, men i fremtiden er slikt spill sannsynligvis mer til frustrasjon, enn glede for oss supportere.

Klopp har en jobb å gjøre her.

NB. Noen mester i quoting blir jeg aldri :wink:

Eg håpar at det er desperasjonen etter å få det 50. målet som er grunnen til den smule egoismen vi har sett frå Salah i det siste. Han har nok fått beskjed om at han skal skyte sjølv når han kan, men det er litt vel mange situasjonar, både med han og Mane, som tydar på litt mykje egoisme og påfølgande dårleg overblikk.

100 % enig.

I fotballen er ofte forskjellen mellom et idiotforklart egoistisk forsøk og et historisk vakkert mål bare 3mm og en flau bris over gressmatta.

Salah har vært bedre i dag mot Porto enn i tidligere kamper. En del ballmist, men virker å spille med lavere skuldre.