11. Mohamed Salah

Men så er det vel ingen som mener han har en dårlig sesong? :thinking:

Nja. Har vel sett antydninger at folk mener det

Hvis denne mannen får skuddfoten sin på plass igjen (som mot Chelsea, og slik forrige sesong), så vinner vi siste 4 kampene i PL og hele CL-sirkuset. For så vanvittig god er han.

Godt å se at denne kjernekaren tar et oppgjør med kvinnesynet i muslimske land. Salah for president (etter endt fotballkarriere)!

Jeg har siden starten av 2017/18 elsket Mohammad Salah som spiller. Nå elsker jeg han som person!

For en modig og viktig kommentar.

Mohamed Salah mener at menn i hjemlandet Egypt og over hele den muslimske verden må begynne å behandle kvinner med mer respekt.

– Jeg mener vi må endre måten vi behandler kvinner på i vår kultur. Dette er ikke valgfritt, slår Liverpool-stjernen fast i et intervju med Time Magazine.

Religion er helt greit å diskutere i sammenheng med fotball. Feks salah sin «religiøse» feiring etter han skårer. Her er det en lfc-spiller som tar opp noe. Det er ikke det samme som om at det passer og ha en ren religionsdebatt på et fotballforum. Kan si først som sist at en ren religionsdebatt på forumet vil ikke bli godtatt uansett hvor urettferdig det kan virke.

Det største problemet er ikke at innleggene mine ble slettet med begrunnelsen om at dette er et forum for fotballdiskusjoner. Problemet er at jeg kunne skrevet et hvilket som helst innlegg som ikke var fotballrelatert og som kritiserte den politiske høyresiden, katolisismen, kristendommen, jødedommen, ja strengt tatt alle religioner som eksisterer og har eksistert, unntatt én av dem, for gjør man det er man nemlig rasist.
Så over til fotball. Det plager ikke meg i det hele tatt om spillerne går ned på kne i retning Mekka før avspark, korser seg før de kommer inn på banen, eller takker en eller annen høyere makt om de scorer. Jeg ønsker snarere å se flere, spesielt av sistnevnte i kveld! Krysser fingrene (forøvrig også en form for overtro) for at vi tar dette i kveld. Eller sagt på en annen måte; Insh’ Allah! :wink:

Virkelig en flott person.
Slike forbilder trenger verden :heart:.

Forbudet deres mot å diskuterte politikk og religion minner om en del tidligere regimer øst i Europa. Helt uforståelig.
Det går ikke an å skjønne dagens internasjonale fotball uten å bringe inn økonomi, politikk – og til og med religion.
Glad vi har #Josimar som løfter flere av disse viktige debattene.

Unnskyld, men dette var en håpløs sammenligning. Hvis du leser over så er det greit i fotballkontekst. Hva Brexit har å si for PL for eksempel. Om det skal være lov med religiøs feiring etter et mål. Rasisme i fotball. Hvordan politikk påvirker fotball. Alt dette får folk skrive. Man trenger ikke diskutere hva som er galt med religion for det har ingen sammenheng med fotball. Men takker for tilbakemeldingen, men er fullstendig uenig at dette er som et regime fra øst-Europa.

Takk. Bra med oppklaring. For jeg leser bare kommentarer på det som er fjernet - grunnet det nevnte.
Rasisme og intolerante meninger må slås ned på. Men politikk og religion er sentralt for å forstå fotball idag.

Sensur bidrar aldri til fremgang, skjuler bare problemer. Dialog og diskusjon kan fremme forandring i syn og tankegang. Problemet i dag er at man kan ikke ytre seg uten at motparten skal kategorisere deg, enten som kommunist, rasist, dum eller homofob.

Flott at Salah deler sitt syn på hva han mener er korrekt. Sterling er en annen person som har stått frem og talt denne sesongen. Viktig at slike forbilder uttaler seg, skaper mer diskusjon og åpenhet rundt forskjellige temaer.

Vi har prøvd flere ganger at slike rene politiske eller religionsdebatter skal få et liv på forumet, det vil si vi ikke har blandet oss inn, men samtlige ganger så har det blitt så stygt, at vi tillater det kun i fotballkontekst. Det er et forballforum først og fremst, så får brukere gå andre plasser om de vil feks få ut frustrasjonen sin om islam, eller om de hater sosialisme, eller FRP for den del.

Er det noen som vet hvordan Liverpool-interessen er i Egypt, og i den arabisk/islamske verden? Tenk på at det er 1,5 milliarder muslimer på denne planeten, og tenk på hvor mange trøyer vi kan selge hvis de har Salah og Mane som forbilder?

Noen kaller Fowler for Gud. Vi må uansett hva vi gjør ikke kalle Salah for Muhammed, og selge trøyer med bilde av han.

Han heter jo Mohamed da :slight_smile:

Muhammed, Muhammad, Mehmet, Mohannad osv er egentlig bare forskjellige måter å skrive samme navnet på. Akkurat som Kristoffer, Christopher, Krzysztof, Cristobal osv.

Ramadan begynner visst 5 mai. Da faster vel salah og mane? Liker det ikke. Vi har viktige kamper i mai!!!

Etter å ha truffet hundrevis av enslige mindreårige flyktninger de siste årene, jobbet på og/eller vært leder ved 8 ulike boliger med 5-8 individer boende, kan jeg fastslå at Ramadan praktiseres veldig forskjellig fra individ til individ. Noen går all inn, andre gir rett og slett faen. Det er også godkjent «fritak» for muslimer som ikke kan praktisere Ramadan pga skole og jobb…så jeg ville ikke vært bekymret for Salah og Mané sine prestasjoner på banen i denne perioden.