11. Mohamed Salah

Jeg mener også å huske at det finnes såkalte fritak for ramadan for profesjonelle fotballspillere, uten at jeg er noen som helst form for fasit!

I fjor fikk de muslimske spillerne ett slags religiøst fritak fra ramadan. Det er vel noen utveier der, tror jeg.

De gjør akkurat slik det passer dem. Kjenner en rekke muslimer som spiser svin, drikker sprit og horer rundt før ekteskap. Akkurat slik som oss hedninger.

De har mulighet til å utsette den hvis de har et yrke som gjør at de må ha mat for å yte maks hvis jeg ikke husker helt feil.

Dette var det mye bekymring for i forkant av CL-finalen i fjor også.

Da lærte vi at Salah takler Ramadan fint, men Ramos takler Salah ufint.

Dette innlegget har ingenting i et fotballforum og gjøre og det har for så vidt ingen ting i en religionsdiskusjon å gjøre, men jeg synes minnet er så morsomt at jeg deler det. I en religionstime i en 10. Klasse jeg hadde diskuterte vi sex før ekteskap. Da var det en gutt som var klar på at det var helt uaktuelt, da det var så mange andre damer å ha sex med.

Krav til dokumentasjon av påstander burde være en selvfølge! Du er inne på noe her - Markedsføringsloven har flere anvendelsesområder enn vi kanskje trodde :smiley:

Selv sverger jeg til Kardemommeloven. Keep it simple stupid

Dette utvikler seg jo til en religionsdebatt, noe moderatorene er på vakt mot. Det er jo på grunn av sprengkraften, motsetningene og alt annet som gjerne følger av temaet. Men på mange måter er temaet nærmere fotball enn f.eks. vin, musikk og Game of Thrones…

Det er to typer debattanter når religion diskuteres: De som er religiøse (i en eller annen grad og i en eller annen form) og de som ikke er religiøse (i en eller annen grad og i en eller annen form). Selv synes jeg det er nokså uinteressant å høre på de som er sterkt ikke-religiøse, og som kanskje mener at “religion er dritt”. Og jeg er nokså sikker på at en troende kristen lettere vil kunne forstå og snakke med en islamsk konservativ enn hva en ateist vil klare.

Det siste er viktig. Religion er så sentralt i verdenspolitikken, enten vi snakker om Europa, Russland, Midt-Østen, Asia, Afrika eller Oseania. Interreligiøs dialog er helt avgjørende for å unngå konflikter og for å løse eksisterende konflikter. Da må religionenes viktighet og innflytelse erkjennes - ikke avvises - og kunnskapen om dem må være til stede. Ikke minst forskjellen på religion og kultur. Religion på sitt verste er ofte ikke bygget på teologi, men springer ut av kultur og tradisjoner i uutviklete samfunn.

At noen - f.eks. Salah - ber og viser sin gudstro åpent burde ikke provosere noen. Vi lever i et samfunn som vi liker å kalle liberalt og tolerant, der det er rom for alt fra metoo-kampanjer og Trump til bompengeaksjoner og Pride-tog. At en fotballspiller bøyer hodet og ydmykt takker sin Gud burde da ikke klare å opprøre. Også innen religionsfeltet burde det da være et hav av viktigere ting å ta fatt i.

Troende søker hybel. NB: troende til litt av hvert.

Burde kanskje inn i språkspalten i stedet.

Året er 2019 Carragher. Det er slettes ikke sikkert folk er så tandre som du ser ut til å tro, også når det gjelder helt ufarlige diskusjoner som ganske perifert omhandler religiøse overbevisninger.

Her kommer du altså med en korrigering av kursen på tråden. En korrigering som i seg selv inneholder hele fire paragrafer med betydelig mer avsporing enn alt det foregående du kommenterer på. Avsporinger og påstander som formelig skriker etter enda mer debatt, men som du samtidig helst ikke vil ha noe av?

Er du opprørt på vegne av deg selv, eller «by proxy» på vegne av imaginære religiøse tråd-deltakere?

Utgangspunktet hans var godt, så fokuser på dét: hold diskusjonen til å omhandle Salah.

Lurer på om Salah sjekker ut retningen mot Mekka før han entrer banen. Det skal vel bes i den retningen?

Hvorfor være så opptatt av feiringen til Salah?? Han gjør jo ikke noe galt. Mener han må få lov til å fortsette sine feiringer uten at det skal være en stor debatt

Og hva har det med saken å gjøre om du i det hele tatt skulle ha rett (noe jeg tviler) , å han peiler inn retningen til Mekka?

Nå er jeg litt usikker på hvilken sak du sikter til. Om det går på denne med religiøse feiringer har det enormt å si. Vender han seg mot Mekka i bønn, så er det i høyeste grad en religiøs feiring. Kysser han gresset, så er det bare ekkelt. Er det en handling for å vise at jeg vet jeg er privilegert, så er det ydmyk handling.

Aller mest var innlegget et innlegg fordi jeg i påvente av neste kamp tuller meg alt for ofte inn på forumet. Siden jeg ser det som uinteressant og lite støttende å hele tiden si hvilke spillere som bør selges skriver jeg noe annet. Det kan jo være at noen her vet om han konsekvent vender seg mot Mekka. For meg hadde det vært morsomt å vite.

Noen av de siste innleggene dokumenterer hvor slitsomt det er å diskutere religion med folk som ikke kan noe om det de diskuterer, som ikke har noen særlig respekt for det de diskuterer, og som ikke bryr seg om å undersøke om det de mener er sant eller ikke.

Retningen mot Mekka? Hvor kom det fra?

Å vende seg mot Mekka er noe en muslim skal gjøre i forbindelse med de fem rituelle bønnene gjennom dagen. Det har ingen ting med Salah å gjøre i denne forbindelsen. Salah ber jo ikke i løpet av kampene!

Det Salah gjør er å takke Gud (Allah), noe som ikke har noe som helst med Islams rituelle bønner å gjøre. Hvordan han takker kan alle se, fordi det for Salah er naturlig å gjøre det på den måten. Tipper den katolske Steven Gerrard sa noen stille takk til sin Gud innimellom, han også.

Jeg er litt usikker på hvorfor dette i det hele tatt skal være så problematisk. Det tar et par sekunder, det oppholder ikke spillet og det forstyrrer ingen. Det viser bare en trygg, ydmyk ung mann som våger å være seg selv i full offentlighet.

Jeg tipper Jürgen Klopp har stor forståelse og respekt for religiøs tro.

Det er også veldig vanskelig med folk som tar alt på et fotballforum dønn seriøst.

Jeg tror at spørsmål som handler om … la oss kalle det “Islam i Europa” inneholder så mye sprengkraft og potensiell konflikt at man enten bør behandle dem seriøst eller la dem ligge. Kanskje vi bør la det ligge.

Da er vi nok uenige om det. Heldigvis er de ca 100 muslimene jeg har undervist åpne for en del spøk og useriøse debatter rundt temaet.