11. Mohamed Salah

Carra - denne tråden var da vel helt innafor, før du begynte med dette apologetvåset ditt.

En diskusjon om hvordan fotballspillere feirer scoringer, herunder religiøse feiringer, er da ikke noe å få slik berøringsangst av? Ei heller det at noen hadde spørsmål omkring ramadan og Salah/Mane i forhold til CL?

Hvis du mener det ikke skal kunne diskuteres, så synes jeg du selv burde droppe dette «Jurgen elsker Jesus»-greiene, mens du insinuerer at folk mangler forståelse og respekt.

Du ser ut til å ville monopolisere en helt ufarlig diskusjon, samtidig som du gjør den til noe den ikke er. Det er uredelig.

Edit: også dette «Islam i Europa»… I alle dager mann - du drar jo dette langt ut på viddene. Var det vel ikke noe slikt her?

Syns utvekslingene mellom Stephen Colbert og Ricky Gervais har gitt meg den mest enkle beskrivelsen av mitt forhold til religion.

Gervais, til den kristne Colbert:
“You don’t believe in 2,999 gods. And I don’t believe in just one more.”

Dersom det viste seg at Salah og Mané f.eks ikke kunne prestere som vanlig pga. deres praktisering av tro, skjønner jeg frustrerte reaksjoner på slikt bedre. Det er vel derimot ingen grunn til at det skal være så fælt at Klopp har sin tro, Salah har sin tro, Sturridge har sin tro - og at dette kan eksistere sammen uten at det skal være et problem å diskutere/ forholde seg til hverken her eller andre steder.

Jeg har ikke registrert at noen er redd for å diskutere spilleres feiringer eller deres tro, der troen får relevans for deres jobb som spillere eller for fotballen som sådan. Nei, jeg har ikke “berøringsangst” eller synes temaet er feil å diskutere. Jeg er heller ikke opprørt.

Men jeg synes - på egne vegne - det er lite interessant å diskutere religionsutøvelse med noen som kaller religion for “dritt” eller som synes og mener det går “den rette veien” når de får det for seg at religion er i tilbakegang. For meg er førstnevnte gruppe respektløse mens de andre er kunnskapsløse.

Kan.man - kan jeg - spøke med religion? Joda, klart jeg kan. Men en diskusjon der kunnskapsløst flåseri veksler med alvorlige mente nedsettende kommentarer, blir en suppe. Tuller vi eller diskuterer vi? Hvis noen sier “dritt”, kan de da kritisere andre for å være humørløse i neste omgang? Hva diskuterer vi egentlig? Om det er greit at Salah feirer?

Og - er den underliggende felles oppfatningen at religion et overtroisk tøys, som fører til terror? Eller er den at religion er noe grunnleggende menneskelig, noe dypt alvorlig og av stor viktighet i verden, men som dessverre misbrukes på bakgrunn av kultur og politikk. Jeg mener det siste.

Salah does two things after scoring. First, he hugs his teammates, a typical response. But then, he performs sujood.

Sujood normally occurs twice in every section of salaat – a word commonly mistranslated as prayer (following its Arabic root, salaat is better translated as “connection”). A Muslim who performs salaat the requisite five times daily finds themself in sujood 34 times each day. In Islamic thought, sujood is perceived of as the physically lowest, but spiritually highest, position a person can take. Salah’s performance of sujood outside of salaat, then, is a specific expression of gratitude for goals scored.

Veldig typisk fra den kanten.

Yup, selv om jeg ikke tror den nødvendigvis fører til mer terror, siden mennesker alltid leter etter grunner til å drepe andre.
Likevel forstår jeg godt hvorfor man i oldtiden vendte seg mot overtro for å finne forklaringer på tingene de ikke var i stand til å forstå på den tiden. At man derimot i dag fortsatt tror på slikt i stedet for vitenskapen er for meg uforståelig.

Må si jeg synes det er meget spesielt at noen virkelig tror at Gud tar parti i en fotballkamp (utenom CL-finalen i 2005) eller i en krig…
Hvis det står en kristen (eller muslim, hindu osv.) på hvert sitt lag og ber han velsigne de med scoring, så skal han liksom ta parti med én av dem?
Like he cares…

Folk her inne jobber i garasjen fremfor å se kamp for de tror det er ulykke at de ser på, noen blir sure hver gang @liverpoolian spår seier fordi de mener han jinxer, selv har jeg sluttet å se slutten på kamper hvor United ligger under - for de scorer alltid når jeg slår på.

Folk tror på mye rarere ting enn en gud.

Folk tror på mye rart ja, jeg tror bare på det som er bevist: Dersom det opprettes spillertråd før spilleren er bekreftet, så ryker overgangen:)

:joy::joy::joy:
Point taken

Sturridge må hoppe baklengs på en fot på vei inn på banen. Han er jo religiøs også, så kan jo spørre hvorfor han tror den slags hjelper😂. Har jo lite med religion å gjøre.

Ps denne debatten omhandlet klart mer enn bare feiring under en kamp. Slettet en del innlegg som hadde absolutt ingenting med feiringen til salah og gjøre, men mer antireligion

Han burde sluttet med dette for leeeenge siden, hjelper iallefall ikke lenger :grinning:

Fordi han er overtroisk.
Og religiøs.
To forskjellige ting.

Poenget her var vel at om du tror at det er en som bestemmer alt opp i skyene, så er det ganske meningsløst å tro på at baklengshopping vil hjelpe deg på fotballbanen.

Ja, og vi på forumet drev jo på i en hel kamptråd og kommanderte og sendte en mann i dusjen - fordi Liverpool scorte hver gang han stod i dusjen, og slapp inn mål når han ikke var der. Husker ikke hvem dette gjaldt, men en episk og ganske humoristisk kamptråd i denne sammenheng… :smiley:

Er ikke det samme tingen da?

Jeg forstår ikke dette,la oss anta at du har rett ,at det er en religiøs feiring,hvor ligger problemet hvis det i det hele tatt er religiøs feiring?

Er det fordi at han er Muslim ?

Gerrard og flere andre spillere har vel hatt sine religiøse feiringer utenom at det ble en «sak» ?

For meg er det helt uproblematisk med målfeiringer som ikke medfører skader eller gule kort.

Mange gode innspill, men nå er det på tide å vinkle det inn på salah igjen.

Helt enig - sålenge det ikke er Liverpools motstander som feirer. Da er det problematisk :grin: