11. Mohamed Salah

Indianerstammene rundt Mexico City kriget en del. De som tapte krigen skjønte at guden til de andre var sterkere enn den de hadde selv. Når de tapte kriger satte de bare moystanderen sin gud på toppen av hiarkiet. La oss håpe Barcelona sin Gud heter Fowler etter morgendagen.

Godt poeng og enda verre er det visst våre spillere feirer når motstanderen skårer.

Det bør holde nå, fordi nå sletter jeg det som ikke har med salah å gjøre

Da burde vel de siste 100 innlegg slettes.

Jeg tror alle de uthevede påstandene kan være sanne samtidig.

Jeg må ærlig talt innrømme om jeg var dypt religiøs og samtidig en god fotballspiller, ville jeg aldri bedt guden min om noe ute på banen. Jeg hadde tenkt at denne mannen/kvinnen(?)/makten hadde langt viktigere saker å ta seg av, enn at 22 personer løper etter en ball i håp om at ballen skal berøre ett nett.

Jeg vil gå så langt som å hevde at det er en fornærmelse å utnytte religionen for å dra fordel av det på en fotballbane.

Det finnes så store utfordringer på denne planeten at mannen/kvinnen(?)/makten har mer enn nok med å holde styr på krig og katastrofer, om ikke millioner om idrettsmenn skal få oppfylt alle sine ønsker. Ønsker som selvsagt er totalt motstridende med ønskene andre personer har.

Jeg tror ikke mitt innlegg løser noe ved debatten, måtte bare få det ut.

Er det andre enn meg som synes det er rart at ikke Salah er på Årets lag i England, eller på shortlisten over Årets spiller.

Han har altså flest mål i ligaen.
Han har flest målpoeng i ligaen, han har jo 8 assister også.
Han ligger på tredjeplass på Created Big Chances-lista. (Aguero er ikke på topp 20 engang).

I tillegg er det ingen enkeltspiller som har skaffet laget sitt flere poeng med det en kaller avgjørende/poenggivende scoringer enn han. Salahs mål har gitt Liverpool 24 poeng i årets serie. Den neste på lista har med sine avgjørende mål gitt sitt lag 12 poeng (Aguero). Dette er en ganske så uvurderlig egenskap. Hvem stepper opp liksom, når det virkelig gjelder. Salah er enestående på dette området.

Uten den elleville fjorårssesongen som referanse for årets sesong ville nok Salah vært på Årets lag. Sammenlikning av sesongene virker derfor noe urettferdig for han. Det, samt at tidspunktet for kåringa kanskje ikke falt heldig ut for egypteren.

Uansett, Salah har hatt en en glimrende sesong enda ett år. For en spiller. Alltid farlig, alltid påskrudd.

Jeg tok det opp i årets lag tråden, men fikk lite åtgaum. Helt enig. Jeg tenker at det er utrolig at toppscoreren ikke er med.

Forklaringen jeg har hørt går på at Salah var i en formdupp i tiden da denne avstemning fant sted og at han derfor falt utenfor, mens Pogba, som var inne i sin korte, gode periode kom med.

Det er vel ikke bare litt rart heller. Det er rett og slett merkelig.

Enda en grunn for at de skulle ventet til sesongen var over før det ble stemt.
At Pogba er der er totalt ubegripelig om man ser sesongen som helhet.

Den der måtte jeg google selv om jeg kommer fra en nynorskkommune.

In the 14 games preceding the voting deadline, United won 11 […] The Red Devils’ resurgence, during which Pogba was being heralded as the talisman, was du jour prior to voting season, which commenced when the forms were circulated in March.

A run of eight goals and seven assists in 11 games from late December to late February built a catalogue of performances which would have been prominent in his peers’ minds.

Men så var det kun den perioden han spilte greit og hadde et positivt kroppsspråk .

Ja, kampene etter at medspillerne har stemt teller jo ikke.

Men frem til 1. mars hadde Pogba 33-14-11 i stats, bra for en midtbanespiller. Det toppet seg midt under avstemningen, men han scoret jo i de to første serierundene og hadde to mål og én assist i åpningskampen i CL. I sum er dette Pogbas beste sesong i karrieren, målt i målpoeng.

Enig i at han også har slasket helt grusomt, men det er tross alt noen nyanser her. Spillerne som har stemt må jo har litt vurderingsevne.

Norsk hip hop om Salah!

WTAF

Noe av det jævligste jeg har hørt. Den ble lagt ut på Twitter av en engelskmann også, og responsen var ikke særlig god fra engelskmenn.

Fy faen jeg hater sånn musikk. Jeg HATER det.
Og det kommer fra en som synes ordet hat er et særdeles sterkt ord.

Fy faen så skrøpelig.

Jeg likte den. Fengende låt og kul måte å hedre en flott spiller på.