14. Jordan Henderson

Han er trolig i verdenstoppen i å gjøre jobben treneren setter han til. Det er ikke så spektakulært.

Takk, det der ble min nye bakgrunn nå.

Godt innhopp i går, men en stor poengsanker er og blir han nok dessverre ikke til tross for halleluja-stemning fra enkelte etter gårsdagen.
Ok squad-player etter min mening.

Vi fotballsupportere er følelsesmennesker. Enkelte dager er Henderson så dårlig at han ønskes tilbake til Sunderland. Leage One skulle passe nivået hans ganske bra.

Men som i går, da spilte han på litt over Messi-nivå den halvtimen han fikk. Verdens beste i sin posisjon, kanskje enda bedre når jeg tenker etter.

Selv ser jeg aldri på Henderson som ett problem. Problemet er når Klopp koker i hop en midtbane der alle er grovarbeidere. Samtidig er dette vanskelig, for plutselig har jo den mørkegrå midtbanen med Wijnaldum, Henderson og Milner dagen, og spiller skjorta av de som står på motsatt side.

Å ta ut vår beste midtbane er vrient. Er vel ingen som vet hva som er best. Selv foretrekker jeg kanskje Wijnaldum, Henderson og Fabinho. Men Fabinho gjorde mye rart i går. Og Wijnaldum har knapt være mer usynlig. Er nederlenderen endelig litt sliten nå?

Keita er en trussel. Men en tikkende bombe defensivt. Mister ballen i farlige posisjoner, som gir motstander muligheten til å ta oss uten å være i balanse. Men jeg liker Keita likevel. Han ligner ikke den spilleren jeg trodde vi kjøpte. En spiller som ville være like sterk defensivt som offensivt. En full pakke midtbanespiller. Han minner mer om en Coutinho-type med mer løpskraft. En som kan åpne opp med dragninger og pasninger, eller komme i full fart i feltet og skape på egenhånd.

Så for min del varierer det kanskje fra uke til uke hvilken midtbane jeg foretrekker. Keita og Fabinho blir for utrygt bakover. Kanskje vi bør prøve to stødige neste gang, sammen med Keita som en mer offensiv spiller?

Mot Porto starter Henderson, det er 100% sikkert. Wijnaldum virker å trenge en kamps hvile. Kanskje Milner blir ved siden av Henderson, med Keita lenger framme?

Jeg kunne likt å teste den kombinasjonen.

Jeg kunne til og med tenke meg å se Fabinho og Henderson foran Wijnaldum.

Ja, rett og slett snu midtbanen.

Det får vi nok ikke se, men med tanke på at jeg gjerne skulle sett Fabinho et hakk høyere opp i banen, og Henderson framstod som en rabiat, sulten ulv i går (i en rolle han har spilt mye i), så gjenstår det isåfall å sette inn en disiplinert DM til å stole på.

Vi får nok ikke se det, og ikke nødvendigvis det jeg tenker på som best heller. Hadde bare vært interessant å se konsekvensene på banen.

Nå er det jo andre oppgaver på midtbanen enn bare å sanke poeng… Og forstår halleluja-stemningen når han kommer inn og har den kampen når vi går mot poengtap som kunne ødelagt innspurten. Tror folk tilogmed hadde gitt moreno skryt om han gjorde det samme.

Jeg syns heller ikke at Hendo er så bra som mange skal ha det til, men jeg har da et hjerte som har banket før klubben i over 30 år, så da blir jeg glatt med på hallelujaen når han kommer inn og gjør en slik kamp.

Forstår ikke den tilnæringen at noen ser på poengsankere kun på de spillerne som scorer mål og leverer assits. Det er 11 spillere på banen og alle bidrar til at laget tar poeng.

Henderson har ofte spilt i den defensive rollen på midtbanen, og da er ikke hans oppgave primært å score mål. Henderson er god defensivt, og han dekker store rom, og bidrar dermed til å hindre at motstander scorer mål, er han da en poengsanker?? Selvsagt et defisjnosspørsmål, men jeg selv mener JA, det er han selv om han ikke er på scoringslisten.

Gjør en keeper en matchvinnende redning slik Alisson gjorde borte mot Burnley i sluttminuttene er han jo en matchvinner. For min del er Henderson mer enn en squaplayer, og det mener Klopp også siden Henderson fortsatt er klubbens kaptein.

Manager Jurgen Klopp is always puzzled by any questioning of Henderson’s importance.

“That goal meant so much to him and to us. He’s just a fantastic boy. He deserves all the praise but he doesn’t get too much of it,” said Klopp.

“Hendo, from my point of view, is a brilliant player. He’s our skipper, he’s a fantastic character. If I had to write a book about Hendo, it would be 500 pages. “So I’m very positive. The most difficult job in the last 500 years of football was to replace Steven Gerrard. In the mind of the people it was like if it’s not Stevie, then it’s not good enough. And he has dealt with that outstandingly well so he can be really proud. Now we have to think of the future and he is a very important part of our team.”

“When I came in and thought first about the team, Hendo was a box to box player. We made him a number 6 and that’s good. I think it’s helped him a lot to play in different positions. I told him already that that doesn’t mean he will never play as a six again. He thinks it makes sense, and that’s absolutely true. We play different systems. Milly (James Milner) and Hendo were both really pumped up. It helped us a lot.”

Men jeg tror der er en skrivefeil het, som har forplantet seg videre på .no.

Skulle det ikke - for å være logisk - stått:

When I came in and thought first about the team, Hendo was a box to box player. We made him a number 6 and that’s good. I think it’s helped him a lot to play in different positions. I told him already that that doesn’t mean he will never play as a EIGHT again. He thinks it makes sense, and that’s absolutely true.

Jeg husker jeg tenkte; uff det kan bli skjebnesvangert da Henderson fikk det rød kortet 2 min på overtid mot City 2014.
Jeg digger usexye spillere som Henderson og Millner i dagens fotballcirkus; ujålete med topp profesjonelle holdninger - ikke fulle av tatoveringer og med siste nytt innen hårstyle + helt uten primadonnanykker.

Av spillerne i dagens Liverpool ser jeg på Henderson og Firmino som de mest spesielle eller “unike” idet de er vanskeligst å finne erstattere for.

Firmino er bare et unikum, en type spiller som minner om Carlos Tevez.

Henderson er en blanding av ballfordeler, spielführer, ballvinner og interceptor, som også kan spille box-to-box og true mål. To spillere i én, kanskje tre. I tillegg har han lederegenskaper og i voksende grad en tøffing-attitude. Var innhoppet sist også et endelig byks ut av skyggen til Gerrard?

Hvis jeg bare kunne beholdt én spiller i hver lagdel, ville det vært van Dijk, Henderson og Firmino.

Noen tenker på Keita som en flopp. Kan grunnen være at Henderson, Milner og Gini ikke annerkjennes nok? Tenker man at de tre nevnte er ræva, så har Keita floppet. Tenker man at de tre nevnte leder PL i år og drev Liverpool til CL-finale forrige år, så skjønnet man at utfordringen til Keita er enorm og at flopp muligens er en overdrivelse.

Ikke uenig. Også en fin påminnelse på at vi har en meget sterk sentrallinje. Kanskje ikke den samme elegansen og like «sexy navn» som i 08, men et kollektiv som funker meget godt sammen.

Jeg leser ikke utenlandsk media. At det er delte meninger om Henderson her inne, vet alle. Men jeg vil ikke si det er noen heksejakt. Jeg synes mange støtter Henderson også, og verdsetter han som en god spiller.

Men når jeg leser om Henderson, så får jeg følelsen av at kritikken mot han er enorm. Er det virkelig så ille der ute at Henderson er halshugget, strippet og fratatt all ære?

Jeg er i så fall overrasket over dette, for så elendig kan da knapt noen mene at han er.

Jeg gidder ikke linke til noe så stygt, men det kan trygt sies at Henderson har skapt minst like stor debatt på utenlandske forum, Twitter, Instagram etc. Her på Kopforum er det ganske rolig sammenlignet med mange andre steder.

Jeg tror Henderson kommer ut av Gerrards skygge først når han hever ett massivt trofé over hodet. Da vil en ny historie begynne.

Noe av dèt våre kjære medlemmer er mest opptatt av er kvalitet

“Han er god” og “Han er elendig”. Også drar en fram en haug med statistikker som viser at sitt syn er et bevis på at han faktisk er god eller elendig. Sannheten er at begge har feil! Kvalitet er ikke en sånn rett linje der man enten er fantastisk eller vanvittig dårlig, det er en slags hinderløype der spilleren enten er langt over lista, akkurat over lista eller på vei snublende på snørra fordi han ikke var spretten nok.

Det er jo nå blitt sånn at Allison er formelt anerkjent som verdens beste keeper, van Dijk er verdens desidert beste stopper, noen snakker om Robertson som MÅ være verdens beste back, i diskusjonen da vi møtte PSG så var det flere som konkluderte høylytt med at de ville KANSKJE byttet ut Mane med Mbappe, men nå har jo Mane vært on fire i noen måneder så nå er jo også han verdens beste.

Wijnaldum….han har vært verdensklasse i hele år, og nå er det altså noen som snakker om Henderson som egentlig et fotballgeni, og han må jo sannelig være verdens beste i rollen sin. Gomes…ja det er jo bare et snakk om tid før vi har verdens beste stopperpar, og nå som Matip faktisk har klart seg riktig så godt så er han kanskje en verdig cover som også er verdens beste. Dessverre så er det også noen andre som sier at det er jo egentlig Manchester City som er et så stort beist at de er jo bare enormt…ja noe helt absurd enormt mye bedre enn oss, dom jævla cheaterna! Tenk om Guardiola hadde kjøpt våre 15-16 mann som jo alle er verdens beste, DA VILLE DE JAGGU MEG HA VÆRT GODE!

Ett eller annet sted i laget vårt så er det noen svakheter, og ett eller annet sted så er det noen styrker. Hadde vi leda PL med 8 poeng og kanskje hadde slått for eksempel Røde Stjerne så skulle jeg ikke ha sagt noe om hvor dumt noen av oss oppfører seg. På den andre sida så er det et ubestridt at vi følger City til døra, og kanskje til og med får lurt oss foran dem, så helt uten talent kan jo ikke noen av våre spillere være.

Jeg skjønner jo at premisset ved et forum må - og skal - være engasjement i absolutt alle deler av vår klubbdrift og for så vidt også andre klubbers klubbdrift, men for meg så er Henderson vår - og min - spiller. Jeg er litt gretten når han etter min mening ikke funker, også er jeg litt happy når han er god. Og jeg er litt mer gretten når de taper enn de vinner, selv om en også her finner unntak.

Også må vi få inn flere moderate folk her altså!

Denne likte jeg veldig godt og er 100% enig

Sterk gjennomført kamp av kapteinen i går. Gull verdt(ordspill intented) at han presterer i flere roller.

Jeg synes det er gøy å se hvor offensiv han er i press og pasninger.

Dette setter spillet hans dom DM i perspektiv. Han viser at han ikke “er” det han et blitt kritisert for å være, men at han har trent og disiplinert seg inn i en tildelt rolle og deretter utført den.

Det han viser nå utfyller bildet og jeg er imponert. Jeg hadde nesten glemt denne siden av ham. Lallana savnes mindre nå.