14. Jordan Henderson

Det er den siden jeg husker og ønsker å se mer av han. For min del er Henderson den som passer best som indreløper i Klopp sitt system. Håper bare at Klopp selv innser det :+1::blush:

Ser ut som han er klar over det ja:

Når jeg las hele saken fikk jeg inntrykk av at Klopp har slitt med å finne noen som kan løse 6 rollen så godt at Henderson kunne spille i offensiv rolle. Fabinho ruser fortsatt såpass at jeg er skeptisk, men 3-1 Er minst like gøy som 2-0.

Jeg lurer også på om Milner fikk beskjed om å være noe mer defensiv en Robertson er. Dersom 2 av 3 midtbanespillere skal inn i boksen må backene holde mer igjen. Et annet alternativ er at Milner løp, mens ballen ble spilt andre retninger. Til tider veievet Milner med armene som en 5 kkassing i 17. Maitog. Det kan tyde på at han ikke fikk ballen når han mente han var et spillpunkt.

Det som er sikkert er at Klopp eller Linders stadig utviklet laget gjennom flere spullmønstre.

Dette er godt fornøyd med. Henderson er også god som DM, men jeg har alltid ment at hans beste rolle er som indreløper. Da får han brukt løpskraften sin. Han blir mere skapende foran mål. Laget trenger flere fra midtbanen som kan lage mål og assist. Noe han og Keita er godt i gang med.

Hendos aller beste periode i Liverpool var første halvdel i 2016/17-sesongen, da han spilte DM. Den halvsesongen var han rett og slett fabelaktig god. Når jeg ser enkelte (heldigvis ikke mange) Liverpool-supportere hevde at han ikke har vært god over tid siden 13/14-sesongen, må jeg nesten klø meg i hodet av forundring, for da står det dårlig til med fotballforståelse.

Jo da, han var god også da, men hans bestemener jeg er sølvsesongen. Da var han drivende god som indreløper. Enorm løpskraft. Hele tiden med oppe og nede. Meget god på å komme inn motstanderfeltet og var skapende, Gerrard var vel DM den sesongen.

… eller, mer trolig, dårlig hukommelse, kanskje?

Som indreløper i 2013/14 var han meget god. Som DM i første halvdel av 16/17 var han direkte glimrende. I 14/15 var det sannsynligvis minst 3-4 mann som var viktigere enn Henderson. Da var han først og fremst en brikke i det totale puslespillet, selv om han såklart spilte meget bra. Som DM i 16/17 var han imidlertid sammen med Lallana og Coutinho de beste spillerne i en halvsesong vi tok 43p på 19 kamper. Han var ballsentralen og den spilleren i hele PL med flest pasninger. Han hadde også flest tacklinger i PL og var den spilleren som løp mest. Han var rett og slett en maskin den perioden. Han både styrte spillet og dekket rom på et nivå som vi sjelden har sett av Liverpool-spillere de siste par tiårene.

Etter den tid har han dog ikke vært like (vedvarende) god som DM, men det skyldes nok mest av alt skader og form. Han har vært når han har fått lange skadefrie perioder, som i slutten av forrige sesong, vist at han fortsatt holder høyt nivå. At han nå gjør et par veldig gode kamper som indreløper er jo positivt, og viser både at han er fleksibel og er en god spiller, og det kan jo også være at han fortsetter i denne rollen og presterer bra. Men at han var knallgod som DM i 16/17 synes jeg ikke det er noe tvil om.

Henderson er vår beste DM. Henderson er best som indreløpar. Spørsmålet er kor det er best for laget at han spelar.

Fint å kunne spille flere steder, ved behov. Tipper det blir litt av hvert.

Et godt timet innlegg, om jeg må si det selv.

Dersom Fabinho løser DM oppgaven slik Klopp vil ha det, så er Henderson mest nyttig som indreløper.

Jeg tror det er større sjanse for at Fabinho løser DM-rollen om Hendo spiller samtidig i 4-3-3. Da bli han ikke så alene pga Hendos enorme løpskapasitet

Alt handler om rett miks. Noen kan bli skadet, det vil bli rotert, det blir behov for å steppe inn i andre posisjoner og det vil komme taktiske formasjonsendringer. Er det noe vi har lært denne sesongen, så er det at det ikke finnes noe som er låst fast.

55 kamper pr. sesong x 3 midtbaneposisjoner = 165 + 1 bytte pr. kamp = 220 kamper : 5 spillere = 44 kamper pr. spiller.

Det betyr at Wijnaldum, Fabinho, Henderson, Keita og Ox får 44 kamper hver før skader, suspensjoner, rotasjonsbehov og kanskje enda noen bytter.

Vi trenger altså mer enn fem “førstevalg”, vi trenger syv.

Henderson er en spiller som gir 100 % alltid - en “arbeidshest” som en kan stole på (synes jeg) .Og Fergusson ville ikke signere ham pga hans “løpesett” om jeg ikke husker feil ? Takk for det.

Tja, tror jeg kommer litt an på fitnessnivået til spillerne. Tror at grunnen til at typer som Wijnaldum og Firmino spiller veldig mye er veldig høyt fysisk nivå og lite slitasje/skader. Vil ville nok også sett Hendo spille det aller meste om han var like lite skadeplaget som inntil 2015. Denne sesongen er det omtrent kun Wijnaldum og tildels Milner av midtbanespillerne som har vært stort sett skadefri og fit hele sesongen. Om det blir flere som blir det neste sesong, vil det også redusere spilletiden til noen av de andre midtbanespillerne.

Uansett flere enn tre-fire med mye spilletid. Utklippet er fra .no.

Jepp, men det er ikke gitt at vi kan gi så mange som 7 stykker en god del spilletid. Om Fabinho og Keita/Ox blir minimalt skadet neste sesong (i tillegg til Wijnaldum), tror jeg spilletiden for f.eks Milner og/eller Lallana kan bli begrenset om de fortsatt blir i klubben.

Dessuten har jeg også et personlig ønske om å gi unggutter sjansen. Dersom talentfulle spillere og gjerne briter kan være spiller nr 7 og 8 i forsvaret, minimum nr 7 (og kanskje også 6 på midtbanen) og nr 5 og 6 i angrepet, vil man kunne slå flere fluer i en smekk. Men da må man være bevisst på dette, gi ungguttene sjansen og ikke minst ha et velfungerende lag å integrere dem i.

Håper Grujic får sjansen hos oss neste sesong, da mest trolig på bekostning av nettopp Milner og Lallana.