14. Jordan Henderson

Hva med å hevde at vår beste trio er avhengig av hvem vi spiller mot og kampbilde?

Hva med å hevde at det er irrelevant å peke ut vår beste trio når vi roterer og bytter så mye som vi gjør?

Akkurat nå: Fabinho, Henderson, Keita.
I CL: Wijnaldum, Henderson, Milner.
Like ofte: Wijnaldum, Fabinho, Henderson.

grovdelen av rulleringen tror jeg allerede planlegges når terminlisten er klar.
Så kommer skader form suspensjon inn og korrigerer litt underveis.

Hvis tanken med å peke ut vår beste trio er å peke ut vår beste trio så er det vell strengt tatt irrelevant å påpeke at vi roterer?

Jeg ville bare se litt nøyere på rollene og spillerene vi hadde i de ulike rollene. Mange er kritiske til Hendo i en 6er rolle, hvor undertegnede setter hendo bak både Wijnaldum og Fabinho, men i en indreløperrolle så setter jeg Hendo fremfor både Fabinho og Wijnaldum. Nå er dette svært subjektivt og langt ifra en fasit, men er vell noe av grunnen hvorfor vi har en såpass splittet syn på Henderson. Vi vil alle ha våre beste menn tilgjengelig, og så fort vi mister poeng eller spiller dårlig så begynner vi å lete etter syndebukker.

Jeg synes at dette blir en halvveis øvelse. En ytterkant blir å sette opp de antatt tre beste midtbanespillerne. Vi har sett at dette ikke alltid gir det beste resultatet. Fotball er mer enn bare tre enkeltspillere. Et godt fotballag må ha alternativer. Noen ganger er Origi mer nyttig enn Firmino eller Salah f.eks. som når vi trenger fysikk og luftstyrke.

Fair enough! Kan vell legge til at gjennom en hel sesong så vil en jo prioritere de beste spillerene mer enn de som er rangert som nr 2 i en posisjon, og dersom denne praksisen blir gjennomført så får man mer poeng enn om man hadde valgt oftere andrevalget?

Troppen og bredden er utrolig viktig og det ser man hos Manchester City. Største styrken med vår midtbane er at vi har spillere som hendo, Fabinho, wijnaldum og Milner som kan gå inn når som helst og hvor som helst i midtbane posisjonene uten å direkte svekke laget. God bredde med andre ord!

I tillegg kan Hendo, Fabinho og Milner dekke 1 til 2 posisjoner i forsvaret. Ikke utenkelig at Gini kan gjøre det samme.

Vi så vel alle i dag, hvor begrenset origi er, dessvere. Vi må ha et bedre cover for Firmino. Vi kan ikke regne med å ha sånn flaks med skader og slitasje på frontrekken vår neste sesong. Bedre kvalitet må inn. Origi må ut.

Fra å være en fantastisk indreløper under Rodgers med innsats, løpskapasitet, kreativitet og målpoeng som sine styrker…

… til å bli omskolert til en helt annen posisjon hvor momentene over plutselig ble irrelevante og måtte viskes bort slik at nye momenter som sikkerhet, valg, klokhet, kløkt og kynisme kunne bli tilegnet. Tilegnet ble de, og Henderson ble etterhvert en av landets og ligaens beste holdende midtbanespillere hvor han blant annet ble ønsket av Pep Guardiola som arvtager til Fernandinho…

… til å kunne spiller overalt på midten med høy kvalitet. Tre assist og et mål på de siste fire kampene. Helt rått.

Kritikken haglet til tider mot Henderson der mange mente han var for lite kreativ, valgte for sikre løsninger, og skapte for lite målpoeng. Dette ble besvart med at det er slik rollen og oppgavene hans er i den posisjonen han spiller. Dette har senere blitt bekreftet av både Klopp og Henderson, hvor førstnevnte til og med beklaget for å ha misbrukt Henderson i tre år. Nå ser vi i hvertfall at han ikke mangler kreativitet, og at han fint kan tre gjennom spillere, være en kombinasjonsspiller i og rundt motstanderens sekstenmeter, slå geniale innlegg og skape målpoeng.

For en spiller. Kriminelt undervurdert.

På en skala fra 1 - 10 til hvor begrenset er han?

Hvis det er omgangen han spilte i dag som er grunnlaget for din begrunnelse så kan en vel også si at hele laget var begrenset og ble til dels overspilt selv om Porto ikke skapte de største sjansene. Lyspunktene for Liverpool i første omgang var scoringen og sjansen til Milner på overtid. Ellers var det offensive spillet “ræva”. Origi jobbet defensivt som de andre, men forsvant ut av kampen etter taklingen/angrepet til Pepe.

Med tanke på at det var Mané som var coveret til Firmino så framstår det heller tydelig at det er et cover for Mané (på venstrekanten) vi trenger. At de byttet posisjoner underveis kan ha vært planlagt eller taktiske grep - uansett er det jo Mané vi ikke har skikkelig cover for.

Henderson har slått kraftig tilbake på sine kritikere, det er stille fra den kanten nå gitt.

Det er vel kanskje fordi at Henderson spiller i en mer fremskutt rolle, mens Fabinho briljerer som nr. 6. Vi utnytter begge på best mulig måte. Er vel ingen grunn til å klage da?

For min del så har jeg ikke forstått den kritikken som var rettet mot Henderson, han var også strålende i den defensive rollen på midtbanen. Påstandene om at han bare spilte på tvers ble tilbakebevist.

Ja, han har spilt bra, men det var neppe tilfeldig at Fabinho ble kjøpt. Han kommer til å bekle den rollen regelmessig fremover. Det er uansett viktig med fleksibilitet. Nå har vi flere som kan dekke opp for hverandre.

Fabinho ble vel kjøpt inn for at Klopp skulle ha flere strenger å spille på i den defensive midtbanerollen.

Og vi har flere strenger å spille på fremover… Det ene utelukker ikke det andre.

Offensivt har vi litt for få strenger etter mitt synspunkt, vi har Mane, Firmino og Salah som er fantastiske spillere, men bak de tre er det heller tynt. Origi synes jeg ikke er god nok. Om Shaqiri sa jeg at han ikke var god nok når vi var linket til, så måtte jeg krype til korset å innrømme at jeg tok feil angående Shaqiri da han blomstret i noen kamper, nå har jeg mer usikker på om han er god nok eller ikke.

Hendo blomstrer akkurat i rett tid!
Å få kapteinen inn nå, men full bravur, er nesten som en topp nysignering midt i innspurten. En nysignering som kjenner spillermønster ut og inn!
Kan være vekta som tipper ting i vår retning!