14. Jordan Henderson

Da har Liverpool sine to seneste faste kapteiner begge ledet Liverpool til to CL-finaler og attpåtil vunnet en hver :blush::trophy::trophy:

I løpet av de siste 75 årene har bare Steven Gerrard, Emlyn Hughes og Ron Yeats vært kaptein lenger enn Jordan Henderson. Hendo passerer Alan Hansen i sommer. En eksklusiv liten gruppe.

Anbefaler alle å lese denne saken. Viser hvilken stjerne Henderson har blant spillergruppen. Lørdagen har ødelagt meg følelsesmessig; leste dette med en konstant klump i halsen og pressende tårekanaler. Få som fortjente dette mer enn nettopp Jordan Henderson.

Det er fint å gi kapteinen gode skussmål for jobben han har gjort, men det fremstår ganske tydelig at enkelte forsøker å benytte anledningen til å tilrive seg definisjonsmakten rundt Henderson.

At kapteinen tidvis har vært utsatt for sterk kritikk har vært helt berettiget, og det er en del av den sanne historien om Jordan Henderson. Det nytter ikke å viske ut denne delen av karrieren hans, selv om han nå var kaptein for CL-vinnerne.

Jeg er ikke stum av beundring for JH, men synes likevel at han er god nok for Liverpool på det nivået han nå presterer. Samtidig mener jeg han er blant de enkleste spillerne å erstatte i dagens lag. Ikke hvis han spiller som i april, men er det hans permanente nivå da?

Det virker å være tungt for enkelte at ikke alle er like nesegruse beundrere av kapteinen. Det er greit å være overbevist om hans kvaliteter, men det bør begrunnes og det er som regel greit å lytte til hva andre mener også.

I motsetning til enkeltpasninger som blir ropt høyt om?
Stillbilder fra kamp som brukes som sannhetsvitne på hvorfor han ikke gjør det bra nok? (som ser helt annerledes ut som video)
Summen av slike frustrasjoner som blir mer vektlagt enn alt det andre?

Det framstår ekstremt tydelig andre veien også.

Sannheten ligger ofte et sted midt mellom, hevdes det. La oss si at disse ytterpunktene forenklet er terningkast 3 og 6. Jeg vil si at han mye oftere leverer mot 5 enn mot 3 - andre virker å mene det motsatte. Jeg ser mange 5’ere og 4’ere i karakterboka - men også både 6 og 3. De forekommer sjeldnere.

Jeg syns det ofte virker som det er en sammenheng mellom de som vurderer han nedover mot 3 - og de som gjerne ønsker helt andre spillertyper til midtbanen og formasjonsendringer etc.

“Benytte anledningen”.

Er vel ikke helt urimelig å slenge noen lovord i retning av kapteinen som har ledet oss fram til vår 6. Champions League-tittel, muligens? Hvilke bedre anledninger finnes det til å dele ut skryt til alle og enhver som har vært med på å bidra til denne bragden vi vil ha med oss resten av livet?

Syns det sier mer om ditt synspunkt at du på et slikt tidspunkt velger å “si fra” om at han tross dette egentlig fortjener den sterke kritikken og er enkel å erstatte. At du pakker det inn i sølvfolie med å understreke at han likevel er god nok er jo… fint.

image

Kan vel dra inn diskusjonen om hands som bra bilde på diskusjonen om Henderson. Folk sier Liverpool ikke skulle ha straffe fordi de er uenige i handsreglen. Blir litt som med Henderson, spesielt i ankerrollen. Folk mener han ikke leverer godt nok ut i fra premissene de ønsker for en DM, i stedet for å se hvor bra han leverer i forhold til de premissene som Klopp og gjengen har lagt for DM.

Det blir å snu situasjonen på hodet, når jeg uttrykkelig skriver at det er på sin plass med gode skussmål i denne stund. Det er forsøkene på omdefinering jeg reagerer på. Da snur du alt på hodet ved å hevde at jeg er motivert av et ønske om å kritisere Henderson.

Jeg er ikke enig i det heller, Esali. Henderson mener han har mer å tilby som indreløper enn som DM, og Klopp er antakelig enig siden rollen hans er endret. De fleste ser også at Fabinho er en klar oppgradering i DM-rollen.

Jeg sier ikke at Henderson er en dårlig DM, men han er heller ikke internasjonal toppklasse.

Uenig i at jeg snur noe på hodet. Du skriver 4 avsnitt om Henderson, og ingen av de er uten å kritisere eller undergrave det du nevner som positivt.

Fair enough. Dette syns du. Jeg syns noe annet. Men å “benytte anledningen” har vel aldri vært mer passende.

Muligens kan det oppfattes slik, spesielt hvis man er veldig pro-Henderson. Jeg har ikke noen agenda mot Hendo, så det er i hvert fall ikke ment slik. Nuvel, ikke så veldig interessant.

Det har vel Klopp selv sagt? At indreløper er den beste rollen, men i mangel på alternativer så ble Hendo flyttet ned. Klopp selv sa at Henderson behersket DM rollen på nivå med de aller beste i ligaen.
Påstander om Henderson har blitt tilbakevist med fakta og statistikk så mange ganger at det er ganske utrolig at de fortsatt kommer med de samme påstandene(ikke myntet på deg, men generelt på de som kritiserer Henderson). Alle spillere kan forbedre seg, Henderson også, men i Henderson diskusjonen syns jeg ofte det blir litt som å si: “Messi leverer ikke nok målpoeng”. Uten noe begrunnelse for meningen eller noen form for fakta.

Si dette til Klopp,og han vil le rått av deg(eller evt bare riste på knollen).

Okay, men selv om Klopp uttaler at han er på nivå med de beste i ligaen behøver ikke det være realiteten og hans egentlige mening. Henderson er hverken på årets CL-lag, PL-lag eller inne blant de 10 beste hos Liverpool basert på spillerbørsene.

Jeg har ikke tenkt å dra dette poenget særlig lenger. Jeg er godt fornøyd med hvordan Henderson har fremstått denne våren, og håper han fortsetter der han slapp når sensommeren kommer.

Billbob: Vil gjerne få presisere at det gjelder som spiller. Jeg vet for lite om hvilken jobb han gjør som kaptein, da det meste av den jobben skjer utenfor banen. Spiller han på det nivået han hadde i april, så skal det selvsagt en del til for å erstatte ham sportslig, men jeg vil gjerne se det an over tid før jeg konkluderer.

Problemet er at for mange vurderer spillere ut fra hva de gjør med ballen og sammenligner dette med hva andre spillere på andre lag gjør.

En ting er å sammenligne en DM med en annen DM, men selv det er vanskelig siden en ikke vet hva hvilke instruksjoner som er lagt til den rollen på det laget.

Det andre sammenligningen mellom komplett forskjellige roller som for eksempel at De Bruyne ville ha vært en bedre DM enn Henderson siden De Bruyne skapte mer offensivt.

Det siste elementet er rollen som spilleren har når laget ikke spiller kamp, men på trening, garderobe og sosialt. For eksempel nå i forbindelse med CL-finalen, hvor ofte trakk ikke Klopp frem Milner og hans rolle garderoben? Gjør Klopp dette kun for å være snill med Milner eller ligger det noe mer i det?

Henderson er ikke verdens beste fotballspiller, men den totale pakken er kanskje for Liverpool pr dags dato uerstattelig.

Helt enig i at det er vanskelig å vurdere alle sider ved en spiller, og spesielt kapteinen som har et utvidet ansvar både på og utenfor banen. Jeg er ikke ute etter å kritisere Henderson, men reagerer mest på de som forsøker å “tilrive seg definisjonsmakten” i kjølevannet av CL-seieren. Det kan virke som det er veldig viktig å kneble kritikerne i denne anledningen, og det gjøres ved å vise til at Henderson er kaptein hos CL-vinneren. At det argumentet skal trumfe alt annet går jeg ikke med på.

Problemet med diskusjoner er at alt er enten svart eller hvitt, og desto mer navlebeskuende diskusjonen blir desto mindre interessant blir det å lese eller delta i diskusjonen.

Hvis en er uenig i at Henderson var rett person til å løfte pokalen i rollen som spiller på laget og som kaptein, så er det kanskje noe en har misforstått i vurderingen av Henderson som spiller og den rollen som han har i laget ref.:

Dette har da ingenting å si? Pogba er på årets lag i PL og Sissoko på årets lag i CL. Ingen av de hadde forsterket oss i dag. Det er ikke Fabinho eller Wijnaldum heller. Shaqiri er forøvrig i topp 10 på alle listene.

Alt til sin tid Trophy.

Jeg tror ikke du valgte rett tidspunkt for å friske opp Henderson-debatten. Han har gjort en mektig jobb denne våren, og løftet CL-trofeet som kaptein for 3 dager siden. Jeg vil tro noen føler det respektløst, og kanskje med rette, å starte en ny runde nå.

Haha, jeg kunne ikke brydd meg mindre, og nekter å ha noe som helst formeninger i en diskusjon om Henderson.

Nå skal jeg nyte triumfen hele sommeren, ingenting skal kunne bidra til noe som helst negativ stemning eller irritasjon for min del.

Det er privilegie jeg påberoper meg som supporter.

God sommer a dere :smile:
:star: :star: :star: :star: :star: :star: