14. Jordan Henderson

Gratulerer med dagen @carragher og @Ziggi96 :tada::birthday:

Er det lov å si at man rangerer hendo som 3 eller 4 valg av de spillerene man har på midten? Som DM synes jeg Wijnaldum har levert bedre enn hendo, og Fabinho har også levert bedre i en indreløper rolle. Milner har vært på høyde med Hendo mens Keita har potensiale til å kjempe seg til en “fast” plass på første 11eren.

Jeg anser dette som vår beste trio. Wijnaldum (DM), Fabinho og Milner/Hendo. Første som ryker om Keita begynner å storspille, eller vi henter inn en ny spiller er Hendo/Milner. Spørsmålet er vell hvor god midtbanen vår faktisk er. Tredjevalg i vår midtbane tilsier fast plass på minst 16 av klubbene i PL. Så dårlig spiller er han absolutt ikke, og så er han en meget bra kaptein.

Du mener Wijnaldum skal være DM, ikke Fabinho som har spilt godt i den posisjonen hele våren?

Vel, vel - det er vel lov å si det, men da må du regne med å ikke bli tatt så seriøst.

Hva med å heller glede seg over at vi har mange virkelig gode midtbanespillere. Det er lenge siden vi har hatt så gode alternativer å sette inn fra benken. Å rangere dem ifht en første 11’er blir altfor ofte basert på forutinntatte meninger. Det trengs stor bredde her for å kunne stille utvilte og slagkraftige lag til alle kamper.
Noen vil alltid ha formtopper/bunner/skadeproblemer ol.

Derfor støtt opp om de spillerne vi har, så lenge de gir jernet for Klopp og klubben vi elsker.

Det er ytringsfrihet i dette landet, og takhøyde skal det være på forumet vårt. Dog forstår jeg ikke dette behovet mange har til å redusere Hendo sine kvaliteter, spesielt med tanke på den sesongen vi nettopp har lagt bak oss.

Jeg også mener Fabinho er det beste alternativet i ankerrollen pdd, med Hendo og Gini som meget gode alternativer. Dette er også trioen jeg ville startet med i hver eneste kamp om de var skadefrie og i form. Milner har tjenestegjort upåklagelig, og er en fantastisk proff. Han er dessverre inne i siste fase på toppnivå, og Keita, Ox, Grujic osv vil nok overta mer i løpet av de neste sesongene…naturlig nok.

Alisson, TAA, Gomez, VvD, Robbo, Fab, Hendo, Gini, Salah, Firmino og Mané…tror over 90 prosent av supporterne tenker dette er vår beste 11’er. Mener ca 95 % av supporterne som stemte ønsket Fab, Hendo og Gini som trio til CL finalen.

Jeg har ofte vært kritisk til hendo, ettersom han har hatt mange kamper der han ikke har vært bra nok. Men har også gitt han honnør i slutten av sesongen da han hadde noen virkelig bra kamper. I motsetning til de som bruker en hel sesong på å prøve å forsvare han når han ikke har innfridd, bare for å rope ut om dette når han har hatt en bra kamp.

Og når det kommer til kampen som sikret pokalen så var det langt fra en av hans beste kamper men som jeg skrev så fortjente han å løfte den.

Henderson har hatt mange gode kamper denne sesongen, når han spilte i den defenisve rollen spilte han godt, selv om målpoengene uteble, noe han ble kritisert for. Når han ble flyttet frem kom også målpoengene. Når det gjelder CL finalen så var de fleste spillerne under pari.

Selvfølgelig. Er jo bare hyggelig å ha så mange spillere som fortjener spilletid at det er vanskelig å bestemme seg for hvem som er i den beste oppstillingen. Og at vi kan justere utifra motstander.

• av deg. Men det var muligens det du mente også?

Jeg forstår ikke helt hva du mener, eller hva du vil frem til.

Men med “man” mener du vel egentlig “jeg”, og du selv kan jo vurdere spillerne akkurat som du selv vil.

Ellers er det jo slik at Henderson var et førstevalg som DM inntil vi kjøpte Fabinho og han fikk vende tilbake til en mer offensiv midtbaneposisjon.

Etter det er Henderson blitt et førstevalg i den høyre indreløperrollen.

Det ser ut til at Wijnaldum er blitt Fabinhos backup som DM, dvs. at Henderson nå “får slippe” helt. Og siden Keita - som tydeligvis skulle bli en mye brukt spiller i den venstre indreløperrollen - ble skadet, fikk Wijnaldum massevis av kamper forrige sesong.

Hvordan du klarer å gjøre noen av disse til tredje- eller fjerdevalg, går utover min forstand. Ikke minst siden det er såpass ulike roller på midten. Det går an å spå at Keita/Fabinho/Henderson er Liverpools førstevalg på midtbanen foran kommende sesong. Men det at Wijnaldum spilte mest forrige sesong gjør jo dette litt tøvere også, spesielt med tanke på all rotasjonen som vil komme.

Selv tenker jeg på alle sammen som våre fire førstevalg på tre plasser. Det er nærmest virkeligheten, synes jeg. Dessuten har jeg ikke noe behov for å trykke egne spillere ned, ved å tildele dem oppkonstruerte merkelapper som om de er dårligere enn andre.

Fabinho har hatt noen fantastiske kamper som DM, men har i mine øyne (og whoscored) spilt oftere i en rolle litt lenger opp på banen. https://no.whoscored.com/Players/115916/Show/Fabinho

Wijnaldum som spilte fast i DM rollen i starten av sesongen gjorde en enorm figur, og var kanskje vår beste spiller i høst. Det var først når Henderson overtok DM rollen og han ble flyttet lenger frem at han begynte å se litt svakere ut. Etter Fabinho begynte sitt storspill så har Wijnaldum sine kvaliteter blitt mer overskygget, og han var ikke like dominerende som i høst. Likevel så ble han plukket ut av mange eksperter som nominert til årets lag.

Fabinho kan spille DM og indreløper og er i likhet med Wijnaldum svært god i begge roller, men elsker å se Fabinho lenger oppe, da han kan tidligere bryte og vinne ballen tilbake på mostander sin banehalvdel. Har også en følsom pasningfots og en “presence” som få i PL kan matche. Hvem som er best i DM rolle er jeg usikker på, men har en knapp på Fabinho som indreløper fremfor Wijnaldum. Henderson er like bak begge disse, sammen med Milner.

Keita er det største usikkerhetsmomentet på midtbanen, da han fort kan bli dominerende i en indreløper rolle om han finner frem kvalitetene han tidvis har vist oss.

Så det å si at Henderson er vår tredje beste midtbanespiller, bak Fabinho og Wijnaldum avskriver min seriøsitet?
Whoscored sin rating plasserer han bak Keita blandt annet, noe jeg er uenig i. Kan sikkert finne flere “kilder” som understøtter at Fabinho og Wijnaldum har gjort en særdeles god jobb i år, selvfølgelig sammen med Milner, Hendo og Keita.

Tror egentlig du understøttet noe av det jeg var ute etter med posten. Jeg ville sjekke hypotesen min om at det var “lov” å mene at Henderson var bak Wijnaldum og Fabinho i prioriteringslisten når man skulle sette opp lag. Det ble tydeligvis for mye for enkelte her inne…

Whoscored sin rating tror jeg er veldig “sårbar” for mange kamper fra benken. Den teller absolutte bidrag, altså tacklinger, driblnger, etc., per kamp og ikke per 90 min. Dermed blir den ratingen fra 1-10 litt misvisende dersom man ikke starter de aller fleste kampene.

Er vell også det laget jeg også setter opp, bare med Wijnaldum bak, og Fabinho og Hendo foran. Enig i Milner, men tror både OX og Keita kan få mer spilletid i år, og det kommer for det meste å gå ut over Milner/Henderson.

Poenget mitt var ikke å snakke ned Henderson, men heller å sette fokus på hvor god midtbanen vår faktisk er, og hvilke spillere som utgjør den. Å si at man synes Mane er bedre enn Salah gjør ikke at Salah blir en dårligere spiller og snakker han ned. Gjør man dette med Wijnaldum og Fabinho så bør også det samme gjelde for Henderson? Folk er FRYKTELIG opptatt av å gå Henderson i forsvar, kanskje fordi han har fått mye kritikk de siste årene.

De kjenner far sin, Engelsk hardtarbeidene spiller på ryggen det er hva pappa liker

Helt klart. I tillegg så er alle slike ratings subjektive og er farget av mange personlige meninger som ødelegger. Det er absolutt ingen fasit.

Sesongstatistikk 2018/19 | liverpool.no | liverpool.no Her inne havner også Henderon bak foreks Fabinho og Wijnaldum, uten at det kan gi en fasit.

Samme gjelder også diverse “ekspert” studioer hvor de har diskutert Wijnaldum som kandidat til årets lag, mens Henderson ikke blir nevnt engang. Poenget mitt er vell at da finnes det mange som mener det samme som meg, og synes det blir helt feil å avskrive meg for å være useriøs i mitt synspunkt rundt Henderson.

Nøyaktig dette jeg ville frem til!

Whoscored teller dessuten i alt for stor grad antall positive involveringer, uten å hensynta de negative tilstrekkkelig.

Jeg kunne for eksempel ikke skjønne hvordan Fernandinho kunne score høyere enn Fabinho på hodedueller. Når jeg så sjekket grunnlagstallene viste det seg at Fabinho vant en vesentlig høyere andel av sine dueller, men at Fernandinho av uvisse årsaker havner i flere hodedueller i løpet av en kamp. Så da er Fabinho utvilsomt en bedre hodespiller enn landsmannen, men Fernandinho får høyest score.

Vi kan gjøre et tankeeksperiment, så forstår du kanskje hvordan jeg tenker når jeg “rangerer” disse spillerene. Både Henderson, Wijnaldum og Fabinho fungerer godt i DM og indreløper rollen. Dersom man fjerner en indreløper rolle til foreks Keita eller OX, hvem av disse tre skal få startplassen? Her er premissene:

Dersom Keita eller OX finner storformen og presterer ekstremt bra når sesongen starter og etablerer seg som et klart førstevalg på en indreløper rolle, og Fab, Wijn, Hendo, Milner presterer likt som i fjorårets sesong. Hvilke to andre spillere ville du tatt ut til neste kamp, sett at du vil toppe laget?

Slik tenker jeg litt når jeg skal rangere. Vet at motstander osv kan spille inn og gjøre forandringer i oppstillingen, noe som er svært bra for oss og Klopp, men tar utgangspunkt i en usynlig motstander. Hvem ville du ha plukket?

Jeg synes du roter. Du snakker om tredje- og fjerdevalg og hvem som er best om hverandre, og deretter legger du inn premisser som det under.

Jeg skal utdype.

Hvem som “best” og hvem velges før en annen er to forskjellige ting. Spiller A kan være “bedre” enn spiller B, men fordi de er ulike som spillertyper og spiller i ulike posisjoner, kan det likevel tenkes at B foretrekker foran A. Eks.: Selv om noen skulle mene at Fabinho er en bedre spiller enn Keita, ville det vært litt irrelevant siden Fabinho spiller i en annen posisjon.

Det du skriver, som jeg har sitert, kan jo brukes som premiss for absolutt alle av spillerne våre.

Dersom Milner eller Wijnaldum finner storformen og presterer ekstremt bra når sesongen starter…
Dersom Milner eller Lallana finner storformen og presterer ekstremt bra når sesongen starter…
_Dersom Henderson eller Keita finner storformen og presterer ekstremt bra når sesongen starter… _
_Dersom Ox eller Milner finner storformen og presterer ekstremt bra når sesongen starter… _
Dersom Wijnaldum eller Hendersom finner storformen og presterer ekstremt bra når sesongen starter…

Å legge inn slike premisser blir derfor nokså uinteressant. På mange måter er de så elementære at de blir tullete.

Trolig vil preseason styre hvem som kommer til å starte første kamp. Noen kan være skadet eller syke når sesongen starter, og det vil hekte dem av idet startskuddet går. Ellers vil vi nokså sikkert starte sesongen med Fabinho og Henderson, pluss én av Keita og Wijnaldum. Hvorfor? Fordi dette er seniorene, dette er de som i utgangspunktet er de mest sentrale spillerne. Hvis noen andre har se veldig skarpe ut i preseason vil det påvirke sesongstarten, men hvordan dette slår ut kan ingen vite.

De som starter har da et fortrinn. Så lenge kampbelastningen er lav, vil de beholde startplassen. Andre vil bli holdt varme ved å bli byttet inn. Og så - når cupene begynner - vil rotasjonen starte. Det vil bli vanskeligere å si at noen er mer førstevalg enn andre. Dette vil holde seg fra november til februar. Deretter vil noen av de spillerne som spilte lite i sesonginnledningen få mer spilletid og bli viktigere. Underveis dukker også skader opp, og alt kan bli snudd på hodet.

Og det er nettopp derfor det gir så liten mening å rangere. 1. oktober og 1. mars er ekstremt forskjellige deler av sesongen. Alt kan skje i mellomtiden.