14. Jordan Henderson

Hendo har klart vært våres beste indreløper etter han ble flyttet dit

Spilletid på midtbanen i 2018/19 ;

(Tallene er fra transfermarkt, for Shaqiri og Firmino er kun et par-tre kamper hvor de spilte som en slags #10 i en 4-2-3-1-formasjon tatt med)

image

Ingen har vært ubenyttet når de har vært tilgjengelige like lite som Henderson. Av de 3 kampene han står oppført med “ikke i kamptropp” uten å være skadet på transfermarkt så mener jeg han faktisk var skadet for 2 av dem (mot West Ham i februar og mot Fulham i mars). Den ene kampen han står oppført som ubenyttet reserve var mot Bournemouth rett etter West Ham-kampen i februar, en kamp vi ble fortalt han egentlig ikke kom til å rekke pga skade.

Alt i alt så tolker jeg denne informasjonen som at når Jordan Henderson er tilgjengelig og hans fysiske form tillater at det er forsvarlig at han spiller, da spiller han.

Ser at tankeeksperimentet mitt var mislykket. Må være vanskelig å ta stilling til hvem som bør stille til kamp dersom en ikke klarer å rangere spillere. Håper ikke Klopp sliter med det samme.

Synes det er rart at du ikke klarer å bestemme deg om hvem du ville hatt i en trio på midtbanen vår dersom den ene indreløper rollen er tatt av enten Keita eller Ox. Fabinho, Milner, Henderson eller Wijnaldum?

Tror ikke det finnes én hovedtrener for et europeisk topplag som velger ut startellever til kamper slik du skisserer (med en liste over spillere på laget rangert fra best til dårligst og plukker de som står øverst). Man tar hensyn til spillernes egenskaper, styrker og svakheter, taktikk, motstanders spillere og taktikk, form, tilgjengelighet, behov for restitusjon, plan for de nærmeste dagene/ukene/kampene, gjennomført treningsmengde i det siste, osv…

Så nei, jeg tror ikke det er vanskelig(ere) å ta stilling til hvem som bør stille til kamp uten å rangere spillere på den måten. Det er vanskelig nok slik det er.

Hendo spiller jo nesten hver kamp etter han ble satt opp som indreløper. Synes å huske han ble rullert mer når han var DM

Vet ikke hvem eller hva du sikter til ift posten min. Ser ikke at det jeg skrev understøtter noe av det du mener her.

Ja, jeg mener det. Jeg mener Henderson har vært vår beste DM i år, og den beste indreløperen.

Vet ikke hva du mener med det du skriver ang whoscored, men at du i det hele tatt nevner de i denne sammenhengen understøtter hva jeg mener.

Pick & choose; Noen spillere velger sine dueller med omhu, andre går inn i alle dueller de får muligheten til.

Det kan jo tenkes at Fernandinho plasseringsmessig er dyktigere og dermed kommer inn i flere dueller… og at Fabinho på sin side ikke rekker inn i dueller ofte nok.

Eller så kan vi tenke oss at Fabinho trekker seg fra dueller hvor sjansene for å tape duellen er mer enn 50% og velger å ta dybde.

Statistikk alene er vanskelig å bruke når man skal vurdere en spiller.

Ser ut som om du ikke klarer å se for deg at interne relasjoner, motstander og form har noe å si, når Klopp setter opp laget sitt.

Hvorfor må jeg ta utgangspunkt i at den ene indreløperrollen er tatt av Keita eller Ox? Hvorfor må jeg akseptere et begrensende premiss?

Ellers har de andre innleggene over sagt det meste annet jeg kunne funnet på å si.

Hvis vi setter et skille ved Tottenham-kampen 31. mars (siste som DM) så ser vi at han har spilt samtlige kamper fra april og ut sesongen. Samtidig så har han vært tilgjengelig til alle disse kampene, noe han ikke var i alle kampene før april. Av kamper han har vært tilgjengelig for starta han 8/11 etter 31. mars og 21/35 frem til 31. mars. 5 av kampene han ikke starta kom i løpet av de første ukene av sesongen, på et tidspunkt Henderson ikke hadde fått vært igjennom en skikkelig pre-season enda (pga Englands suksess i VM og deretter sen ferie). Han kom likevel inn fra benken i alle disse kampene. Dersom han hadde starta 4 eller 5 av disse i stedet for å komme inn fra benken ville han ha starta ca like stor andel av kampene han var tilgjengelig for før og etter 31. mars.

Hendo startet 21 ligakamper denne sesongen av de 32 han var involvert i. Totalt startet han 29 av 44 kamper der han var involvert. I de fleste av de kampene var han DM. Jeg tror at klopp har sett nå, noe som Hendo selv også tydeligvis mente, at han bør spille indreløper hver kamp. Om han slet med småskader eller at klopp var redd for kampbelastningen første 3/4 av sesongen vet jeg ikke, men det virker i hvert fall som han han hadde 100% tro på at Hendo tålte den fysiske belastningen, som forøvrig er mye større som indreløper, etter han ble flyttet frem. For meg er Hendo et solid førstevalg som indreløper neste sesong, pga hvor bra han var i vårsesongen

I tillegg bør det nevnes at han perioden kom etter at han hadde vært skadefri ei stund, og at han dermed fikk en lang skadefri periode i andre halvdel av denne sesongen. Dette underbygger igjen det jeg har sagt tidligere om at Hendo er meget god når han får slike perioder. Han var glimrende i første halvdel av 16/17 som DM. Han var god som DM i slutten av forrige sesong. Og han var meget god som indreløper i slutten av denne sesongen. Alt etter lengre perioder uten skader. Dette momentet synes jeg i altfor liten grad hensyntas i diskusjonen rundt Hendersons kvaliteter.

Ingen stor fan av Jordan Henderson som de fleste helt sikkert har fått med seg.

MEN, hvorfor i all verden diskuterer man ting som er åpenbare? Henderson står høyt i kurs hos Klopp og er blitt brukt flittig som DM og indreløper. Og kanskje viktigst av alt - laget har vunnet stort sett alle kamper uansett hvor Henderson har vært plassert.

Jeg tror vi “Henderson-kritikere” må akseptere at Henderson er en viktig spiller som Klopp setter høyt. Dermed blir Henderson å finne på banen i de fleste kampene hvor han er frisk og uthvilt.

Hvordan hver enkelt av oss verdtsetter Henderson er noe annet. Jeg synes f.eks Henderson er litt småklønete med ballen og enkel i spillestilen. Han mangler liksom underholdnings-genet som jeg helst vil se. Men er Henderson en god fotballspiller? Ja! Er Henderson en viktig spiller for Liverpool? Ja!

Å komme med uttalelser om at Henderson er den tredje beste midtbanespilleren er fint nok! Men da må man ha klart for seg at dette er en personlig mening og ingen fasit. Og dermed bør andre forumbrukere akseptere dette, men gjerne argumentere med hvorfor de mener Henderson er #1 eller #2.

Livet går videre og Henderson blir nok flittig diskutert. Fakta er at Liverpool tok 97p i PL og vant CL. Med slike resultater føler jeg at det er vanskeligere å være kritisk.

Det blir forøvrig litt misvisende å telle opp kamper fra start og antall minutter gjennom hele sesongen når vi vet at Henderson hadde “ferie” gjennom de første ferieukene pga. et langvarig VM. Noen minutters spilletid pr kamp holdt ham i gang, og utover i sesongen ble han stadig mer sentral. De siste kampene i CL og PL var det 90-minuttere som gjaldt.

Kommende sesong får vi kanskje 60+ kamper. Håper det betyr regelnessig rotasjon og hviletid, også på Hendo. Og jeg vil fortsette å mene at det ikke er “verre” å bli byttet inn (= starte på benken) som å bli byttet ut (= starte på banen), eller “verre” å ha flest 90-minuttere på våren enn på høsten.

Vi må heller ikke glemme at det bare for to år siden egentlig ikke var forventet at Hendo skulle kunne spille såpass med kamper som han faktisk gjør.

Etter at han fikk metatarsalbrudd i foten ble han også diagnostisert med plantar fascitis - en kronisk og uhelbredelig hælskade. Og meget smertefull ved utbrudd.

Metatarsalbruddet var vel også et tretthetsbrudd - og dermed mulig tilbakevendende det også - avhengig av belastning.

Jeg har ingen problemer med at folk liker andre spillere bedre enn Hendo, personlig er Fabinho, Trent, Hendo og sølvgutten Wilson mine favoritter i klubben.

Men, jeg oppfatter mye av kritikken overfor Hendo som dypt urettferdig. Feks at pasninger bare slås bakover/sidelengs. Det er motbevist gang på gang. Han lager for lite mål, har ikke nok målgivende, skaper ingenting osv. Det jeg dog har savnet hos Hendo er aggressivitet og litt skittent spill. Noen albuer og sklitaklinger som får motstanderen til å stresse. Dette får en i overflod av Fabinho, selv om det kan bli i overkant mye - og dersom Hendo og Gini ikke er på banen når Fabinho går på raid som gjedda i sivet og holder igjen, da blir en noe sårbar om han mislykkes.

Hendo blir aldri Captain Fantastic, den rollen er allerede besatt og historie nå, men han er Captain Fabulous og har startet sin egen :trophy: samling. Hendo løfter neste sesong trofeet Gerrard aldri vant :trophy:

Perfekt. Her syns jeg du er nyansert og god :+1:enig i mye, uenig i annet, men til syvende og sist en god oppsummering for begge sider.

Får vi det vil det tilsi over 180 kamper fordelt på tre spillere på midtbanen. Hvis vi unngår skader vil vi få fem - seks spillere som starter mellom 25-45 kamper i løpet av året.

Nettopp. Er det da nok med Gini og Fab som faste, og Milner pluss Keita og Henderson når de er fit? Skal vi tør å regne med Ox?

Vi har seks-syv spillere til tre plasser. Slik det ser ut nå vil Fabinho spille mest og Lallana minst. Deretter er det ikke godt å si. Å snakke for mye om “faste” tror jeg er et villspor.

Det kan godt hende at Fabinho, Henderson og Keita vil være den “mest faste trioen” i startoopstillingene, men at Wijnaldum likevel vil brukes mest- fordi han kan steppe inn for dem alle (og kanskje i andre lagdeler også).