14. Jordan Henderson

Skulle ikke forundre meg om vi ender på 5 midtbanespillere med ca 3000 minutter (~33 x 90-minuttere) neste sesong. Ender vi på 60 kamper så er det likevel 1200 minutter til overs for Ox/Lallana, dobbelt så mye som de fikk denne sesongen.

På sikt så kan kanskje Keita blande seg inn i en “fast” trio, men basert på hva han har vist så langt så har jeg mer troen på at Ox kanskje blir den spilleren som blander seg inn.

Sist sesong virket det som Milner, Wijnaldum og Hendo var klopp sin go to trio, hvor Fabinho tok milner sin plass i slutten. Vanskelig å spå hvem som får de viktige kampene på midten hos oss.

Vrient å mene noe om Keita. Før han ble skadet på slutten av sesongen hadde han fem strake seriekamper, hvis jeg husker rett. Men det hadde han fra midten av januar også, før han forsvant helt.

Likevel var utviklingen på våren veldig god og hvis preseason glir greit vil han fort kunne få en startplass som venstre indreløper, der han kan fortsette å bygge relasjon med Mané.

Ox har vært ute så lenge, med en så alvorlig skade, at fokus først og fremst bør være å bygge seg opp gjennom treningskampene og deretter være i utfordrerposisjon. En squad player fra høsten av, og så gradvis inn i miksen etter hvert som serierundene tilbakelegges. Det er først fra oktober og utover at kampbelastningen øker. Inntil da har vi råd til å matche ham varsomt.

EDIT: Han klatrer opp på Topp 8 kommende sesong og passerer Hansen og Hyypiä året deretter.

Sjekk fjeset til Hendo. THIS MEANS MORE

Dave Usher - Spillervurderinger:

JORDAN HENDERSON – 8
Jeg elsker Hendo. Jeg føler at jeg må beskytte ham, og det ergrer meg når jeg ser noe av den urettferdige kritikken som blir ham til del, da først og fremst på sosiale medier. Det er et merkelig fenomen, siden han med unntak av et og annet grynt får han ikke den samme behandlingen på tribunen under en kamp.

Da han signerte en ny avtale tidligere i sesongen, kikket jeg på svarene som ble gitt på twittermeldingen som ble sendt ut fra klubben, og det var nesten ikke til å tro. Måten folk snakket om han på fikk en til å tenke på Christian Poulsen eller Salif Diao. Jeg trodde kritikken rettet mot ham i hovedsak var fordi han ikke var noen ny Steven Gerrard, men nå lurer jeg på om det er noen folk som bare ikke har peiling.

Nå skal jeg ikke prøve å fortelle noen at Henderson er verdensklasse, men han er en god spiller og en mye bedre leder enn han noen gang har fått kreditt for. Han ville ikke fortsatt ha vært kaptein om ikke så var tilfellet. Da han fikk armbandet var det ikke akkurat flust med kandidater, men det er plenty av dem nå, og hvis du hører på hans lagkamerater forstår du hvor respektert han er. Han har vokst som kaptein.

Det problemet han har er at han ikke er garantert å starte hver kamp lenger. Det forteller mer om den konkurransen som har oppstått enn hans prestasjoner, og i en lagdel hvor Klopp synes å rotere mer enn noe annet sted på banen. Manageren ønsker å få inn friske ben fra tid til annet i maskinrommet og avspeiler måten vi spiller på.

Henderson har tidligere spilt mest som en nummer 6 under Klopp, som et anker på midtbanen. Til tider var han veldig bra der, men det var også ganger hvor han ikke var det. Det er ikke hans naturlige posisjon, men han er en type som bare spiller der han blir bedt om å spille.

Midtveis i sesongen var det imidlertid tid for et vendepunkt. Det var opplagt at Fabinho var mannen for den rollen og Hendo visste at han ville slite med å beholde plassen som anker. Han banket derfor på døren til Klopp og spurte om å få en sjanse som boks-til-boks-spiller, en rolle som han alltid vil ha følt passet ham best. Klopp lot ham få viljen sin, og siden har formen til kapteinen vært førsteklasses.

Noen av de kampene han har spilt de siste månedene er blant de beste han har hatt for Liverpool. Ikke minst i noen av de store kampene i Europa. Barca på Anfeld var trolig hans beste i hele karrieren. Han var utrolig, ikke minst med tanke på at han ble skadet tidlig og måtte få smertestillende i pausen bare for å kunne fullføre. Han nærmest kollapset ved full tid, før han slet seg opp på beina igjen, hvordan kan du ikke elske en spiller som det?

Jeg må si meg veldig enig i denne vurderingen av Henderson.

Henderson er på 14.plass (13.plass om man tar bort Camacho med én kamp) med et snitt på 6,59. Hvordan henger det sammen med en 8´er som sesongkarakter?

Forøvrig interessant det der at karakterene på spillerbørsen som oftest ligger under sesongkarakteren. Selv synes jeg det er noe feil med spillerbørsen. Hvorfor skal en av verdens beste spillere - Virgil Van Dijk - kun ha 7,28 på spillerbørsen (nr 1 hos oss)? Spør du meg bør han med hans sesong i stedet ligge på 9,28 poeng.

Man kan selvsagt argumentere for at det er en del kamper han blir nærmest arbeidsløs, noe som også gjelder for keeper, men bør disse kampene da telle med i det hele tatt? En midtbanespiller vil alltid få karakter som i større grad er basert på reell prestasjon, da de er sterkt involvert uansett hvem man spiller mot.

Det er jo ikke Dave som har gitt karakter per kamp. Jeg hadde delvis vært enig med deg om vedkommende som ga karakter per kamp endte opp med samme karakter.

Glem karakteren og les innholdet i teksten under.

Enig i veldig mye i teksten. Jeg er også glad for å ha Hendo i klubben. Det jeg reagerer mest på at han får en 8´er som sesongkarakter når han er nr 13 på spillerbørsen til .no. Alisson fikk samme karakter av Usher. Da bør han være helt sikker på at Henderson er en fantastisk kaptein, for på banen som “nr 6” har ikke vært i nærheten av en så høy karakter. Basert bare på kampene som indreløper hadde jeg gått med på 8´eren.

Muligens er det hans kapteinsrolle for en CL-vinner som trekker opp - det er den eneste forklaringen som kan rettferdiggjøre vurderingen. Skal ikke si at det er feil, for jeg har ikke så god innsikt i hvor god kaptein Henderson er siden det meste skjer på utsiden av banen.

Oppsummert kan det være at Hendo fortjener en 8´er, men jeg følte for å nyansere det litt. Og som sagt er det interessant med spriket mellom spillerbørs og sesongkarakterene.

Når Milner og Gini får 8’er, er det bare rett og rimelig at Hendo befinner seg på minst samme karakternivå, basert på sesongens prestasjoner.
Jobben Hendo gjør mellom kampene, både på trening og privat, er det dessverre vanskelig å synse så mye om. Men når enkeltspillere og laget trengte å heve seg siste del av sesongen, stod Hendo frem og viste vei.

Hei,
Kor kan eg lese Dave Usher sine spelarvurderingar? Takk.

Kapteinen vår fyller 29 år i dag, gratulerer med dagen.

Men henger disse to tingene sammen, da? Jeg ser på de to som helt uavhengige av hverandre, men mulig jeg tar feil.

Det er ikke rart at Dave Ushers sesongvurdering ligger høyere enn børsgjennomsnittet på liverpool.no. Usher har vurdert spillerne på bakgrunn av en sesong der laget spilte flott fotball, tok 97 poeng, nær vant serien og tok CL-pokalen. Hvis ikke de mest brukte spillerne fortjener gode karakterer da, fortjener de det aldri.

Børsen på liverpool.no er laget av ulike personer, med ulike preferanser, fordommer, vurderinger og ideer. Den er preget av oppturer og nedturer, tvil og skeosis, håp og begeistring. Sikkert også varierende grad av kompetanse, innsikt og forståelse.

En spiller kan f.eks. få en lav karakter pga. manglende offensive bidrag, selv om kampplanen kanskje sa at spilleren skulle holde mer igjen i akkurat denne kampen. En tidlig innbytter kunne ha som oppgave å drepe kampen, ta ned tempoet og få tiden til å renne ut, mens den børsansvarlige kan ha sett en spiller som ikke satte noe preg på kampen, og at Liverpool faktisk ble “dårligere” etter byttet.

Slike ting. Dette var tenkte eksempler, men de illustrerer poenget.

Det helt absurde er at liverpool.no, etter en slik sesong, ender med å gi fra 6,5 til 6,7 til Wijnaldum, Henderson og Milner, selve midtbanemotoren vår og de spillerne som igjen har vært “CL-midtbanen”. At disse tre ligger ca 0,1 opp i snitt fra forrige sesong gjør det hele bare enda mer absurd, fordi det minner om hvor håpløst lavt de ble vurdert også da. Keita får altså høyere snittkarakter enn alle de tre andre! Er det fordi han er ny og spennende (uavhengig av hvordan han har spilt) og de tre andre ikke er det (uavhengig av hvordan de har spilt?). Wijnaldum har vært ever present, Keita ikke akkurat det.

Shaqiri får også et høyere snitt enn den nevnte trioen. Shaqiri vurderes også likt med Firmino. Hva har de tenkt?

Trent vurderes i år til dårligere enn det igjen. 6,49 (6,26 for et år siden). Robertson får en lavere karakter (0,1) i år enn i fjor, også an under 7 i snitt. Unnskyld, men her snakker vi om verdens råeste backpar.

Samtidig kåres Fabinho til årets tredje beste spiller, sesongen sett under ett. Hadde det vært en vurdering av deler av vårsesongen, så ja. Men for hele året?

Mener du helt oppriktig at Liverpool spilte godt i alle kampene de vant? Mener du at seier = 7 til 8 i snitt på børsen uavhengig hvordan den enkelte spiller presterte? Hva med de kampene der Liverpool vant på en dårlig dag (for det var noen av dem) - skal lagets spillere da bedømmes med en karakter som ligger ett til to poeng over enn tilfellet hvis det faktisk endte med uavgjort/tap?

Er ikke alltid enig med Liverpool.no sin spillerbørs, men jevnt over så treffer de rimelig greit utifra hvordan den respektive spiller presterte. Sluttsummen på CL ble 10, men det var neimen ikke bare toppkarakterer som ble prestert CL sett under ett (det samme gjaldt PL).

Men dette er jo ikke noe nytt. Det sies jo at:

History is written by the victors

… og det er jo ikke uten grunn. Det er mye som kunne framstått annerledes underveis (både fotballen og ellers) dersom det ble gjort kontinuerlige evalueringer som senere vektlegges like mye som en sluttevaluering. Det er jo… rart å gjøre dét.

Vi spilte elendig i bortekampen mot Napoli der vi tapte 1-0.
Hvor mye skal dette resultatet vektlegges når vi vurderer CL-prestasjonene?
Hva med 2-0 tapet borte mot Røde Stjerne? Beskrivende og representativt for sesongen?
2-1 tapet borte mot PSG?
0-0 mot Bayern hjemme?
3-0 tap mot Barcelona borte?

Dersom jeg vil så kan jeg oppsummere Champions League-sesongen vår slik:

8 seiere, 1 uavgjort, 4 tap

Er dette følelsen dere sitter igjen med etter endt sesong? :thinking:

Selvfølgelig har vi hatt svake kamper. Selvfølgelig er det spillere som har hatt svakere kamper enn andre.
Hva vektlegges likevel mest når vi skal vurdere til slutt?

Hvis det var svar til meg, så skriver jeg jo tross alt følgende; “Sluttsummen på CL ble 10, men det var neimen ikke bare toppkarakterer som ble prestert CL sett under ett” - dermed er vi vel mer eller mindre enige CL sett under ett. Det endrer likevel ikke at enkeltkamper (og dermed spillere) endte under forventning med karakter deretter. Derfor blir også snittet over en hel sesong deretter. Sluttstatus (som Dave Usher presenterer) blir derimot noe annet, for da blir sluttsummen av hva prestasjonene førte til (for den enkelte spiller) summert. Jeg mener derfor carragher bommer en del når han setter Liverpool.no sin spillerbørs opp mot Ushers sluttstatus.

Strengt tatt var det @trophy som begynte å kommentere forskjellene mellom spillerbørsen vs. sesongkarakteren - og så kom @carragher med et svar til dette. Om noe så gjorde vel @carragher det helt motsatte av hva du nå kommenterer at han bommet på, for poenget hans var jo noe helt annet enn hva det virker som du sitter igjen med. Denne kommentaren burde nok heller gått i retning av førstnevnte. Kanskje les det på nytt? :slight_smile:

@carragher går deretter videre til selve spillerbørsen i seg selv (men ikke lengre i sammenligning) og ser på hvor håpløse enkelte av vurderingene er. Det handler om å se på hvilken grad av kredibilitet den børsen burde ha. Helt enig i poengene som blir trukket fram der. Kredibiliteten er lav.

Mitt svar var en kommentar til alt ovenfor etter spillerbørs og sesongkarakterer ble nevnt.

Ja, og så kom jeg med en kommentar til carragher når han skrev; "Det helt absurde er at liverpool.no, etter en slik sesong, ender med å gi fra 6,5 til 6,7 til Wijnaldum, Henderson og Milner, selve midtbanemotoren vår og de spillerne som igjen har vært “CL-midtbanen”. (og det uavhegig av trophy). Dette fordi carragher setter en børs satt gjennom en hel sesong opp mot sluttstatus, for det er sikkert svært få som vil gi CL mindre enn 10 som sluttstatus og PL mindre enn 9.

Det er eksempelvis komplett umulig for en spiller som spiller en svak høstsesong med ett snitt på 5,5 -hvorpå han spiller til 9,5 vinter/vår og ende på mer enn 7 til 8 (eller deromkring) i snitt. Dette uavhengig om vedkommende er direkte årsak til at laget vinner både CL og PL. Status derimot på sluttproduktet/summen kan likevel stå til en ti’er.