15. Daniel Sturridge

Klubben må jo tenke på ulike måter oppi dette også.

Vi spiller p.t. 4-3-3. I dette systemet er Firmino den midterste. Han har Coutinho til venstre og Mané til høyre, Dette er førstevalgene.

Vi vet at Firmino er ekstremt viktig defensivt. Offensivt beveger han seg mye. Mané går i rommene han skaper, og er en direkte spiller fra høyrevingen. Coutinho vender inn sentralt og er mindre av en ving.

Som backup har vi i dag Origi, som brukes i midten og til venstre. Han scorer for lite, er fortsatt ung, men han spiller og da må han vurderes ut ifra målpoeng. Ings har vært mye skadet og det er lenge siden vi egentlig har sett hva han kan by by på.

Det er mye usikkerhet.

Det viktigste offensive kjøpet er en spiller som kan spille spiss og venstreving, litt som Mané. Gjennombruddshissig, direkte, rå og målfarlig. En spiller som har vist at han kan lage mange egne mål.

Dette er en spiller som vil konkurrere direkte med Origi. Men ikke med Sturridge. Det er også en spiller som vil kreve en systemendring (til 4-2-3-1 eller til en formasjon med to spisser), dersom alle de beste skal spille.

I en situasjon der Origi fortsetter å ikke score mål, eller kanskje blir lånt ut - og der Ings er et eneste stort usikkerhetsmoment - er det da tilrådelig å selge Sturridge? For bare £18-20m?

Vi risikerer i så fall å måtte bruke mye penger på både spilleren jeg beskrev over OG en ny ekstraspiss. Er det ikke da fornuftig å se an Sturridge én sesong til, samtidig som Ings’ utvikling følges - for ikke å snakke om Origis?

Det er litt sånn jeg tenker når jeg sier at det ikke er noen krise om Sturridge blir.

Prøver å ikke være for kverulant, men jeg skjønner ikke tankegangen din egentlig.
Du skriver vi risikerer å bruke mye penger, men de nevner ikke at ved å ikke kjøpe inn de spillerne så risikerer vi også å tape svært mye penger på å muligens gjøre det langt dårligere i liga/cl nettopp fordi vi ikke styrket stallen.
Jeg vet at du er glad i å få frem talenter, og det er vi alle vil jeg tro. Men, det kan ikke til stadighet gå på bekostning av våre plasseringer i europa og hjemlig liga.

Det finnes en grunn til at enkelte kaller oss for waitingpool, og nå er det kanskje på tide å slutte å vente, og heller satse. Vi risikerer jo også å stadig miste våre beste spillere gjennom å “vente og se” i stedet for å handle.

De reelle utgiftene klubbene har i forbindelse med skader er komplekse greier altså.

Jeg anbefaler å lese seg opp på Sergei Palkins utregningsmodell. I denne modellen legger Palkin inn flere algoritmer; lønn, kostnader ved behandling av skade, forsikringspremie (også kalt wageroll protection - som ofte er kanondyrt - selvsagt - og ofte kun delfinansierende - hvilket forsikringsselskap er gale nok til å betale hele Sturridges lønn ved skade?) og finansielle følger for laget av individers skader (som tapt CL-kvalifisering, tapte plasseringer i serie osv. - med andre ord, en krevende oppgave). Modellen har også bakt inn fordeling av utgifter på FA, FIFA og klubbene, det avhenger av når og i hvilken konkurranse spilleren har skadet seg.

Denne modellen brukes og anbefales nå av UEFA. Palkin utviklet modellen da han satt som en av lederne i Shakhtar Donetsk.

Hvis vi kjøper en topp angriper, som kan spille på både Firminos og Coutinhos plass, er det da så viktig om Sturridge blir solgt eller ikke? Det er det jeg egentlig tar opp.

Det viktigste er ikke å selge Sturridge, men å få inn en ny spiss som gjør Sturridge mindre viktig. Ja så lite viktig bør Sturridge blir, at vi kan selge for £18-20M.

Skader det å ha Sturridge i stallen? Nei selvfølgelig ikke, men da må ha bidra mer enn han har gjort det siste året. Om ikke er kostnadene for store. For vi vet alle at en toppspiss av typen Aldridge savner koster transferpenger og lønn.

Tror du i likhet med de fleste her inne håper at førstevalgene ser noe annerledes ut til neste sesong. Vi må kunne finne en spiss som er hardarbeidende og en typisk målscorer. En drømmespiss for meg er typen Lewandowski for 5 år siden. Det er dette jeg mener vi trenger for å kunne konkurrere om topp 4 neste sesong.

For vær du helt sikker, klubber som Chelsea, Man.City, Man.Utd og Tottenham kommer til å bruke penger på angripere denne sommeren!

Jeg er enig, men jeg tror ikke Klopp er det. Jeg tror han ser på Firmino som et opplagt førstevalg i samme rolle neste år. Det betyr at vi ikke ser etter en Lewandowski, men en venstrebent variant av Mané, Robben eller noe sånt. Eller en ung variant av Götze.

Det betyr et toppklasse-alternativ til Coutinhos og Firminos posisjon, men uten at vi nødvendigvis reposisjonerer noen av dem. Et nytt rent spisskjøp tror jeg ikke kommer til å skje, selv om jeg mener det burde skje,.

Og i en slik kontekst synes jeg det ikke gjør noe om Sturridge blir værende,.

Da er vi tilbake på det jeg har nevnt tidligere med at vi har vår desidert best betalte spiller sittende på benken. Noen som for meg er totalt bortkastet. Vi snakker her om 150k i uken sittende der, og som til nød spiller de siste 5-15 minuttene, og vist vi får inn en ny angriper, er enda lengre unna å få spille.
Så ja, jeg synes det er litt viktig.

Da har vi likevel Ings, Origi og Firmino som kan spille der, så dekningen slik sett er ikke noe verre enn den har vært denne sesongen. Så igjen ingen grunn til å beholde han.

Firmino spiller jo. Førstevalg. Origi sliter med å få det til å løsne og Ings er et stort spørsmålstegn. I mitt hode er det da ingen katastrofe å beholde Sturridge et år til.

Sikkert ingen katastrofe heller å si ja dersom det skulle komme et bra bud, med en tilhørende deal som Sturridge er happy med. Men hvis det ikke skulle komme noe bud, kan det etter min oppfatning være kjekt å ha Sturridge i stallen.

Mot Southampton kom han inn og var best av alle som hadde spilt i angrepet inntil da.

£140.000 i uken i et år, tilsvarer £7,0m. Det er sånt PL-klubber lett betaler for å ha en ekstra angriper i stallen foran en sesong. I tillegg kommer en slik spillers lønn, slik at vi kan si at nettokostnaden for å ha Sturridge med oss som squad player neste sesong er ca £4-5m.

Problemet vårt er, og har vært lysende gjennom hele sesongen, at vi mangler en Mané når han er ute av spill og/eller enda en på motsatt kant. Vi scorer i bøttevis når spillertypen Mane er på banen. Så hvorfor skal vi se etter en ren spiss? Jeg ser ikke nødvendigheten i det. Merk også, i kamper hvor vi bytter ut Mané og/eller Coutinho i 70 min pga de er sliten, så blir vi overkjørt de siste 20 og ofte avgir poeng fordi vi ikke takler presset. Løsning? Sørge for at vi alltid har en reel trussel på kant/top med fart og teknikk slik at motstander ikke tør ruse i angrep 20 min i strekk uten å være redd for konsekvenser. Backplassene våre er også uhyrlig overvurderte. Jeg har spesifikt fulgt med på backene våre når vi er i angrep og det er nitrist å se på. Ingen strekk i ledd og innleggende er 99% av tiden utrolig svake. Rett på motstanderhodet for klarering og ofte kontring i mot.

Her frykter jeg kanskje at du får rett, men håper Klopp ser nødvendigheten av å ha en spiss som scorer mer mål enn det Firmino gjør. Jeg mener en ny spiss gir laget en etterlengtet fleksibilitet som vi i dag mangler. I kamper hvor vi ikke scorer mål ville jeg at vi skal spille med Firmino bak en typisk Lewandowski (4-2-3-1). Løpene til Firmino vil da gi spissen og kantene mer plass.

Hadde vært moro å sett Sturridge og Firmino sammen i en slik oppstilling i siste hjemmekamp.

Alle på koopforum forstår at Sturridge ikker er intressert i å spille på feks Brighton eller Watford. Folk forstår sikkert også at klubber som Manchester City, Chelsea og Tottenham ikke er interessert i å hente Sturridge. Jeg er også usikker på om Sturridge er intressert i en obergang til Weste Ham, eller om WEst Ham er i stand til å matche lønnen han har i Liverpool. Men det kan evt være klubber i den fransle ligaen som kan melde sin interesse. Hvis Lyon selger Lacazette, kan evt Sturridge være et alternativ.

Tja. Hvorvidt én spiller scorer mye mål er ikke så viktig som at laget scorer mye totalt sett. Vi er faktisk mindre sårbare mår scoringene er spredt på flere enn der mange av dem er knyttet til én spiller. Vi er også vanskeligere å forsvare seg mot. Det totale antall mål er det ikke noe i veien med i dag, men vi er for ujevne og likevel avhengig av enkeltspillere. Og vi er sårbare bakover.

Jeg synes mange har gode poenger når de etterlyser en sterk, defensiv spiller på midten og en målfarlig spiss. Men jeg tror rett og slett ikke Klopp tenker i de baner. Jeg tror han er happy med Firmino, jeg tror han leter etter en variant av Mané til venstresiden og jeg tror han mener at laget skal være ballvinneren, og at vi derfor ikke trenger noen egen, typisk DM.

Sommeren vil vise hva Klopp tenker, og om det jeg tror er feil. Jeg er, som kjent, ikke Klopps største supporter, selv om han er morsom og kul som person. Jeg håper vilt at han lykkes, men jeg har så langt ikke sett de virkelig overbevisende grepene.

Men når spillet ikke sitter har vi ikke dukk-opp spilleren som scorer ut av intet. Man er sårbare enten man stiller med en superspiss eller man stiller med et lag som genererer scoringer. Liverpool har stort sett alltid hatt en superspiss i laget og jeg savner han i dagens tropp.

Enig. Og ser jeg heller ikke motsetningen mellom å ha en spiller som scorer mye og at målene er fordelt på flere. Dette har vel skjedd mange ganger før. De fleste lag som har vunnet PL, Primera, BL har hatt en spiss som har scoret opp mot minst tyve mål. Det ser ut til å være regelen at alle lag har en toppspiss. Dette mangler vi.

Syns det blir tullete å betale 140k i uka for å ha et tidligere hot navn på sykestua eller på benken.
Kutt tapene ala Balotteli og få inn noe nytt som kan spille og som spiller slik vi vil.

Skjønner hva du mener, men det blir jo dyrt å kjøpe inn et par nye spisser, som skal overta for disse tre?

Sturridge kan ikke regnes med, Ings er det for tidlig å forvente noe av, og Origi er ikke god nok.

Skulle virkelig ønske de kunne fikse sitatene her inne :frowning:

Steiki, siterte jo @carragher