15. Daniel Sturridge

Jeg velger å se hvordan han spiller i siste kampen for sesongen og hva Klopp tenker / hva som skjer i pre-season. Jeg har selv sagt her inne at han har sett særdeles skarp ut ved siste innhopp og siste hele kampen, men det er fortsatt for lite grunnlag å glemme alt som har skjedd. Hvis han er kvitt problemene så er han mer enn god nok for oss og verdt sin egen vekt i gull for et titteljagende lag. Men hvor lenge skal vi gå rundt å håpe? Det er fysioene og legeteamet som må vite hva som er riktig nå for oss. Hvis de har lokalisert problemet i hoften og fått orden på det, så kan alle problemene hans være gone. Ja faktisk. Siden hofteproblemer bidrar ofte til nye, kontinuerlige skader pga feil belastning. Jeg husker da jeg gikk skadet med betennelse i slimpose i kne som de brukte 5 år på å finne ut av, så belastet jeg motsatt bein automatisk mer siden jeg gikk og “små-haltet” uten å være klar over det. Med store smerter over tid så påvirker det underbevisstheten din, og det fører fort med seg problemer. Først da noen påpekte til meg og spurte hvorfor jeg gikk og småhaltet hele tiden, da skjønte jeg hva jeg gjorde og fokuserte på å ikke gjøre det. Ting kom seg kraftig etterpå.

For andre grunner enn penger?? Enkelt. Han er skadet minimum 60% hver sesong

Jeg synes Sturridge fortjener skryt for å være god i seg selv, og ikke bare være god “fordi/når han spilte sammen med Suarez i 2013/14-sesongen”.

Jeg er alltid nysgjerrig på om det er misforhold mellom hvordan vi husker ting og hvordan det egentlig var. Det var derfor jeg i fjor sjekket hvor ofte “the best midfield in the world” faktisk var på banen samtidig. Svaret var at Alonso, Mascherano og Gerrard svært sjelden spilte samtidig.

Litt ut ifra samme nysgjerrighet brukte jeg transfermarkt.com til å se på 2013/14-sesongen, for å se hvordan Sturridge og Suarez scoret sine mål - dvs. om det var noen forskjell på om de spilte samtidig eller om den ene ikke var på banen. Jeg har begrenset meg til de 38 seriekampene.

Fakta først: Luis Suarez spilte 33 kamper og scoret 31 mål. Sturridge spilte 29 kamper og scoret 22 mål.

Suarez spilte ikke de fem første serierundene (3-1-1) pga. suspensjon. Sturridge spilte 90 min i hver kamp og scoret fire mål på de fem kampene.

De neste syv seriekampene (4-2-1) spilte Suarez og Sturridge sammen. Suarez scoret ni mål på syv kamper (tre av målene i én kamp). Sturridge scoret fem mål på de syv kampene.

De neste åtte serierundene (5-0-3) var Sturridge skadet. Suarez scoret tolv mål på disse åtte kampene (fire av målene i én kamp).

De neste 14 serierundene (12-2-0) spiller Sturridge og Suarez sammen. Sturridge scoret elleve mål, Suarez scoret ni mål (tre i én kamp).

I serierunde 35 spiller ikke Sturridge, men Suarez scorer ett mål.

I serierunde 36 spiller Sturridge bare 30 min. Liverpool taper. Ingen scoringer.

I de to siste serierundene (én seier, én uavgjort) spiller Sturridge og Suarez sammen. Sturridge scorer to mål, Suarez ett mål).

Hva forteller dette? Selvsagt at Liverpool var veldig gode denne sesongen og at Suarez og Sturridge bøttet inn mål. Det forteller også at vi spilte veldig godt med begge på banen.

Men - som kred til Sturridge: Han var ikke mer målfarlig når han hadde Suarez ved siden av seg. 5-4 på de første serierundene, mens Suarez var suspendert, er en sterk periode for Sturridge.

Det er også viktig å gi Sturridge mye skryt for innsatsen gjennom vinteren, etter at han kommer tilbake fra skade midt i januar. Da scorer Sturridge imponerende ni mål på syv kamper, og elleve mål på elleve kamper.

Dette skjer på et tidspunkt av sesongen da Suarez bare scorer i tre av ti spilte kamper. Legg til at Liverpool hadde opplevd tre av sesongens seks tapte seriekamper i Sturridges nokså korte skadefravær, og Sturridges betydning for laget virker enda viktigere.

Jeg mener ikke å snakke ned Suarez’ betydning denne sesongen (han hadde en flott assistrekke mens Sturridge tok seg av scoringene), men jeg vil snakke opp Sturridges betydning. Han var ikke bare god pga. Suarez, han var god også på grunn av egne ferdigheter.

Denne sesongen spilte Sturridge og Suarez sammen i 24 av 38 kamper, mens de ikke var på banen samtidig i 14 av de 38 kampene. I tre av de 24 kampene de var på banen samtidig, spilte Sturridge bare en halvtime eller mindre.

Hva da med Coutinho?

Coutinho var skadet i fem av serierundene, fra den femte. Det betyr at han gikk ut idet Suarez kom tilbake. Det betyr igjen at Suarez, Sturridge og Coutinho bare spilte halvparten av 13/14-sesongen sammen. En av dem var til enhver tid ute pga. suspensjon eller skade. Liverpool hadde dårligst resultater i perioden Sturridge var ute.

Jeg har tidligere sett på Sturridges historiske stats og tenkt at han egentlig bare var toppklasse den ene sesongen, og lurt på om det skyldtes Suarez og flyten i laget det året. Samtidig har jeg ment at Sturridge ser ut som kvalitet, i seg selv. Denne sesonggjennomgangen bekrefter det. Sturridge hadde en knallsesong i 13/14, og fortjener selvstendig kred for det.

Sturridge imponerte da han kom innpå mot Southampton og var flott mot West Ham. Jeg har bestemt meg. Jeg håper at han blir. Liverpool har selvsagt råd til å betale lønnen hans.

Nei, om ikke spillerne har forståelsen inne eller rett og slett ikke er blant de smarteste, så hjelper det lite.

Som sagt Andy, jeg er også en stor fan av Sturridge, men Klopp må da helt sikkert gå noen runder med seg selv rundt dette til sommer’n. Klopp må jo vurdere denne situasjonen til klubbens beste, uten for mye føling.

Sturridge

I morgen kan du få herje så mye du vil Sturrige!
Jeg håper på 5-10 avslutninger på mål fra din side👍

Firmino har deltatt i liten grad på Liverpools fellestreninger de siste 5 - 6 ukene. Han sto over sist kamp pga av en skade, men er muligens klar igjen i morgen.

Sturridge hadde et positivt innhopp mot Southampton og var en av Liverpools beste mot West Ham. Så på bakgrunn av de siste par ukene bør Sturridge helt klart starte mot Middlesborough.

Håper Sturridge får seg et hat-trick i siste kamp denne sesongen!

Nå har Sturridge fått skryt av klopp for sin svært gode form. Sturridge har tydeligvis lagt inn en veldig stor mengde trening i ferien. Hva kan vi forvente av han på nyåret. Mye av han sine skader har vært muskelskader, skader som ofte kan signaliseres dårlig forebyggende trening.

Hvis vi får en Sturridge som kanskje er skadet “bare” 2-3 måneder iløpe av sesongen. Kan vi forvente at han får plassen til Sturridge hvis han viser så gode tendenser som Klopp hinter til.

Vi vet alle at han har potensiale til å bli en 20+ målscorer i en sesong. Jeg tror han kan bli veldig viktig når vi skal ut i CL!

Sturridge skadefri,da er det bare å hente tilbake Suarez,da har LFC 50 ligamål bare der.Dette blir dessverre bare en våt drøm:imp:

Tror også det, men han har nok også vært undertrent en god stund nå. Han har nå vært skadefri en liten stund faktisk, dog off season

Føles som fantasy-tråden vår, dette.

Hadde vært stort å få Sturridge tilbake i jevnt spill, men tør ikke håpe på det. Tror gjør jeg heller ikke.

Hehe. Deprimerende når til å med Liverpool fans ikke tror :stuck_out_tongue:

Hadde gitt helt opp Sturridge.Men så helt på slutten av forrige sesong viste han litt av sitt gamle jeg.Og det bare noen uker etter at ryktene sa han var ferdig for sesongen.Mulig han har mistet noe fart og rykket til å passere motstandere,men som avslutter er han helt i verdensklasse.Blir spennende å se om han holder seg skadefri og om Klopp i så fall bruker han fast.

Det er fordi vi endelig spilte med to spisser igjen, som alltid har vært den eneste måten å få Sturridge til å fungere. Formasjonsendringen skyldtes skader og for dårlig på kvalitet på kantene, og er nok noe Klopp helst vil slippe å gjøre igjen. I en 4-3-3, som jeg regner med vi vil fortsette med, vil nok Firmino bli valgt 10 av 10 ganger framfor Sturridge.

Stemmer det, men vi spilte langt bedre med to på topp syntes jeg.
Både offensivt og defensivt ble vi bedre med den formasjonen.

Tror begge formasjonene vil bli brukt i år. Som er bra hvis det kan få Sturridge og kanskje Origi også til å spille til sitt potensiale.

Hjemmebane, 3-5-2, da burde vi bruke han. Det samme gjelder Origi.

Edit: altså Firmino pluss én av de to.

Jeg skjønner ikke helt forumets tilsynelatende generelle oppfatning av at laget blir mer offensivt av å spille med tre stoppere enn to…