15. Daniel Sturridge

Det handler ikke bare om antall, men også om flere spillere av offensiv legning - som kan forsvares ved å bruke 3 rene midtstoppere. Spesielt mot lag som parkerer bussen så er det knapt behov for tradisjonelle backer - i år har vi til og med sett at backene er de eneste som får rom av motstanderne. Så hvorfor ikke by på flere utfordringer og uforutsigbarhet ved å erstatte de med et fyrverkeri på begge sider? Om vi bruker TAA-Milner på vingbacken istedenfor kan det også funke, om ikke i like stor grad som jeg ser for meg.

…Mignolet…
Clyne…Matip…VVD…Milner
…Hendo…
…Lallana…Wijnaldum
Mané…Coutinho
…Firmino

vs:

…Mignolet…
…Matip…VVD…Lovren
Mané…Hendo…Coutinho…Salah
…Lallana…
…Firmino…Sturridge

Men hvis du hadde satt opp den øverste oppstillingen slik ville det vært mer fair å sammenligne:
Mignolet
Dani Alves - Lovren - Matip - Alex Sandro
Lallana - Henderson - Coutinho
Salah - Firmino - Mane

Da hadde det vært vanskelig å argumenter for at det automatisk er mer offensivt med 3 bak enn 4.

Blir veldig veldig spennende å følge Sturridge denne sesongen. Virker jo virkelig som en spiller Klopp har både stor tro på og sansen for, og at han kan spille mer fotball enn jeg i hvertfall trodde. Så får man se om man har fått kontroll på muskulaturen eller om noen går 5-på nok en gang.

Vi har ikke backer av den typen.

Gi alexsander Arnold 2-3 år :grin:

Hva er statusen til Sturridge når ligaen begynner?

• Sturridge er skadet når ligaen starter.
  • Sturridge er frisk og en del av kamptroppen.
  • Sturridge er så god at han starter.
  • Han er frisk men ikke funnet god nok.
  • Han er solgt til en annen klubb. Who cares ?

0 stemmegivere

Viktig å huske på at jo høyere laget står og dominerer banespillet, desto vanskeligere blir det å forsvare seg når motstanderen først får tak i ballen og kjører kontra. Da kan jobben defensivt for backene fort bli veldig krevende, noe vi dessverre har vært vitne til at Alberto Moreno har fått smertelig erfare litt for mange ganger.
Ellers vil jeg si at Salah og Mané som “vingbacker” i det oppsettet du skisserer her ville vært fryktelig misbruk av deres kvaliteter. I sånne roller ville de fått for mye defensivt ansvar og i alt for stor grad vært breddeholdere. Er det noe vi ikke kan få nok av så er det de to som trekker innover og lager et helvete for midtstopperne og resten av forsvaret til motstanderen med fart og teknikk. Mangelen på dette i periodene Mané var ute forrige sesong var hovedårsaken til at vi litt for ofte slet mot “busslag”, ikke at backene var for dårlige offensivt. Clyne og Milner så veldig svake ut offensivt i de nevnte periodene, men det var mye på grunn av at de fikk alt for mye ansvar offensivt siden vi ikke hadde noen som var i stand til å gjøre det som Salah og Mané kan. Da blir innlegg fra sidene plutselig mye viktigere (og vanskeligere å komme til).

jøss! det var faktisk en fotballfaglig uttalelse :thumbsup:

et stort dilemma for Klopp er når det legges slike offensive muskler til. da er han dønn avhengig av en DM som er all ower the place, slik som hendo er ved toppnivå.
uten slike “oppsamlere” er det langt mer risky å kjøre slike offensive planer. Husk høsten i fjor, da var hendo skadefri og passet på det meste av hva som foregikk bakover. for en del lag ble det som å møte 5-6 svært offensive spillere som konstant truet boksen, og når de forsøkte å spille seg ut ved halvlange klareringer eller pasninger, så var “fangeren” der og ballen kom like raskt tilbake…
Det er dette vi kaller Heavy Metal Fotball og som vi håper å få til i år hele sesongen.

så ja du har rett, Salah og Manè vil bli ett rent helvete for en hver motstander når de får frie roller fremover.

Skal jeg plukke på noe må det være at Klopp er nødt til å jobbe inn en mer defensiv struktur. ikke legge seg bakpå, men at hele laget samlet holder fokus eller konsentrasjonen som det så fint heter,
når vi en sjelden gang får besøk på vår halvdel. For selvom vi valser over de fleste lag (også de top6) så vil de komme til sjanser. og bak hos oss står en iskald/frossen keeper og må være klar de to-tre gangene det skjer. det er ikke lett.
feks på dødball i mot eller corner i mot, så må ALLE jobbe som OM det er farlig i mot. jeg synes det ofte ser ut som om enkelte tror at det er en enkel hendelse der og da, og at de nærmest kun gjør seg klar til å angripe igjen.
Unntaket er Clyne som alltid er deffensivt innstilt :thumbsup:

Uenig. Det var absolutt ikke bare uten Mané vi ikke fikk det til mot busslagene. Den siste setningen din blir også feil, med tanke på at motstanderne våres rett og slett tillot at backene fikk rom. Vi gikk sentralt, sentralt og sentralt, og backene fikk til slutt ball i bredden som førte til… vel, lite. Å komme til innlegg var noe av det enkleste backene våre kunne gjøre.

Inn med Coutinho sentralt, inn med backer av mer offensiv legning, så skal du se at motstanderene våre vil slite med å håndtere oss. Forrige sesong trengte jo ikke forsvaret å bekymre seg for hvem som holdt bredden- hva om det plutselig var farlig uansett om vi gikk i bredden eller om det åpnet seg rom sentralt fordi motstanderene frykter backene våre?

Den siste setninga ble kanskje litt feil, ja. At det blir vanskeligere å komme til gode innleggsmuligheter, blir mer riktig.
Innlegg mot etablert forsvar er egentlig en ekstremt ineffektiv måte å angripe på. Spesielt når vi ikke akkurat har noen Crouch der inne for å si det mildt, så jeg er ikke med på at vi hadde vært mye bedre om vi hadde bytta ut Clyne og Milner med Walker og Rose, som vel var ligaens beste “tradisjonelle” backpar offensivt sist sesong. Tror faktisk det hadde hjulpet mer å få inn en mer hodesterk spiss. Ikke at jeg har noe stort ønske om det. Er mer enn fornøyd med Firmino som førstevalg.

Glad Sturridge fortsatt holder seg etter en tung pre season, måtte dette bli sesongen der skader ikke stopper en enormt god spiss…

Sturridge må begynne å levere han også, det har Jan til gode gjøre til nå i preseason.

Han er det motsatte av Aspas, leverer når det gjelder å ikke i pre season. :sunglasses:

Om han kommer seg skadefri gjennom pr season så kan han for min del ikke prestere så lenge grunnlaget er lagt til seriestart… Gutten er giftig!

Vent å se :sunglasses:

Det er vel flere måter å definere “å levere” på. Om man skal dømme etter målrate så blir Solanke en viktig spiller for oss kommende sesong, men vi tror vel ikke helt at han står frem som et førstevalg når Klopp setter opp laget mot Watford? DS største fokus er å holde det gående, få mange minutter på banen som gjør at han gradvis blir sterkere og finner formen i tide. Jeg er sikker på at en skadefri preseason med mye trening og minutter på banen vil hjelpe han til å finne seg sjøl. Kanskje det ikke holder samme nivå som før, men det får vi svaret på senere.

I øyeblikket så er jeg nesten usikker om Solanke eller Firmino skal starte mot Watford, Firmino har hatt en rimelig dårlig preseason, men vi vet alle hvor mye Klopp elsker han.

Jeg er også sikker på at Solanke ikke får starte mot Watford selv om han har vært god i treningskampene. Nå har hverken Firmino eller Sturridge imponert nevneverdig i preseason. Basert på forrige sesong, så vil jeg anta at Firmino er Klopp sitt førstevalg på spissplass. Nå synes jeg Sturridge var god i de siste kampene i forrige sesong, så skulle jeg valgt så hadde mitt valg falt på Sturridge på topp mot Watford. Sturridge, Mane og Salah up front besitter mye fart, det blir viktig mot lag som er defensive i spillestilen. Så får Solanke og Origi være jokere i kommende sesong.

Sturridge er ikke med mot Hoffenheim - tipper han er ute i minst 4 uker til, og at skaden var verre enn antatt.

Evt et salg.

Sturridge blir ikke solgt :wink: