20. Adam Lallana

Les en gang til og prøv å forstå hva jeg mener.

Skjønner at Lallana ble frustrert idag, men herregud for en skammelig oppførsel av en så rutinert og voksen mann. Nå må han nok sone minst 3 kamper i PL. Aldri verden om han slipper unna. Han prøvde jo å rive av motspillers hode! Hodeløst…

Merkelig. Her må det nesten ha skjedd noe mer i løpet av kampen som ikke er lett å oppdage eller være noen andre medvirkende årsaker. Lallana har alltid fremstått som en sympatisk og rolig type. Selv om han kan være aggressiv i presset og spillestilen defensivt, så er han aldri stygg med vilje. Noe må ha fått Lallana til å miste hodet fullstendig her.

Ikke om disse typene de siste 2-3 årene av kontraktene har en markant stagnerende karrierekurve samtidig som de lønnes som de skulle være nøkkelspillere. Da blir det fort dyrt for klubben. Synes kontraktsforlengelsen til Lallana i fjor var for lang, kombinert med at lønnen er for høy. Om ikke skadefrekvensen går kraftig ned i årene fremover, kan det blir en dyr benkesliter de siste par årene av kontrakten hans.

Idiotiske Lallana , slikt hører aldri til en fotballbane uansett hva.

Tullete oppførsel idag ja, lurer på om det var noe underliggende fra tidligere i kampen muligens? Men også de rutinerte kan det svartne for innimellom. Uansett ang Lallana har jeg vanskelig for å se at han skal erstatte Coutinho som Klopp sier. Er ikke noe favoritt i mine øyne. Mye innsats og vilje men han blir liksom bare en evigvarende crouyffvending som tar ned tempo i angrep i mine øyne. Tror vi må ut på markedet for å oppgradere til sommeren.

Jeg kalte han lenge bare ballettdanseren. Synes han knapt hadde fremdrift den første tiden hos oss. Bare danset rundt med ballen uten mål og mening. Men så kom Klopp, og Lallana blomstret md aggressivt press, fremdrift, assists og mål. Han ble en helt annen spiller, og var en periode den viktigste spilleren i det offensive presset vårt.

Nå nærmer han seg 30 år, og begynner å få en lei skadehistorikk. Jeg frykter at vi aldri mer vil få se han slik han var på sitt beste. Nettopp fordi skadene vil gjøre at han aldri får nok kamper til å komme skikkelig i slag, samtidig som alderen vil jobbe mot han. At han blir en viktig spiller for oss ut denne sesongen, har jeg liten tro på. Det er kun drøye 3 måneder igjen av sesongen, og han er langt unna formen. Å tro at han på noe som helst vis skal kunne erstatte Coutinho i stallen, som Klopp håpet, er lite realistisk. Og da tenker jeg ikke erstatte Coutinho sitt magiske touch, mer at Lallana kunne bidratt viktig på andre områder.

Midtbanen er dessverre ikke sterk nå. Lallana skadeplaget og ute av form. Milner en nokså traust spiler på vei ned. Wijanldum langt fra så god i sin defensive rolle som i sin mer offensive. Henderson mye skadeplaget. Can sitter på utgående kontrakt. Ox blomstret en liten periode, men er nå mer tilbake på Arsenal-nivå. Akkurat nå føler jeg vi ikke har en eneste midtbanespiller hvor ordene “pur klasse” kan benyttes. Mange jevnt gode spillere som ikke utmerker seg.

Det holder kanskje akkurat til en CL-plass, kanskje ikke.

En klubb som bruker £75m på en midtstopper burde ikke ha noe problem med at en spiller tjener +/- £25.000 eller noe sånt. Det tilsvarer mindre enn det Markovic tjener. Og Flanagan. Og Bogdan. Ikke viktig.

“Markant stagnerende karrierekurve”? Hva mener du egentlig med det? Jeg vil tro at Henderson og Lallana vil kunne levere viktige bidrag i et stort antall kamper inntil de er langt oppe i 30-årene. Se på Carrick, Scholes og Giggs! De viste at man kan være “nøkkelspillere” uten å være fast i førsteelleveren. En litt lavere kampbelastning vil selvsagt også redusere skadefrekvensen og bidra til at de er nyttig for klubben lenger. Av samme grunn som mange spillere hopper av landslaget.

Et viktig poeng er: Vi vil alltid trenge squad players, spillerne bak de fire-fem-seks som spiller mest; de spillerne som får ca 20+15 kamper pr. sesong - eller mer, noen ganger mindre. Når det handler om CL og PL-innspurt i seige sesonger er spillere som Carrick og Hendo, som Giggs og Lallana, viktigere enn Ejaria og Wilson. Vi må i hvert fall ha begge kategorier spillere!

Det er et tilleggspoeng at Henderson og Lallana har kvaliteter som ellers ikke er så utbredt i stallen. Ingen andre enn Henderson har den samme kombinasjonen av posisjonering, blikk, defensiv bevissthet og ballfordeling. Lallana er en Firmino på midtbanen. Mens vi som oftest snakker om ham offensivt, fremhever Klopp og medspillerne hva han betyr mht. press og intensitet. Det er ikke bra at de er litt alene om dette, men løsningen er å forsterke laget samtidig som vi passer på de kvalitetene vi har.

Det kommer til å bli mange kjøp og salg etter hvert. Utskiftninger. Endringer. Jeg tror at de som kommer inn vil ha godt av å komme til en klubb og en spillergruppe der noen har vært med lenge. Ikke slik at den førstelagsspilleren med lengst ansiennitet kom for tre år siden. Unge talenter som flyttes opp på førstelaget har kanskje godt av å komme til en spillergruppe som har tatt imot klubbens akademispillere før dem; spillere de vet om og kanskje kjenner. Store klubber forstår verdien av kontinuitet og kontinuitetsbærere. For manageren er ikke slikt uviktig.

Gjennom årene har Liverpool kjøpt ufattelig mange spillere. Se på kjøpene under Rafa! Dersom kontraktsforlengelser av eksisterende spillere overflødiggjør et halvdyrt kjøp med halvhøy lønn, er det økonomisk gunstig - og mindre risky med tanke på floppfare. Så kan vi heller bruke transfermidlene på dedikert topping - bare gå etter få, dyre kjøp som Keita, van Dijk og Salah.

Men kanskje er dette prematurt. Henderson er 27, Lallana er 29. Temaet blir for alvor aktuelt om et par år.

Det jeg er mest spent på nå er hvilke planer Klopp har for Milner. 32 år - og på stø kurs mot 40ish kamper denne sesongen også. En engelsk avis kåret ham til midtbanens bestemann mot Spurs. Skulle Ox overta Milners plass i stallen?
Var det meningen å slippe Milner til sommeren? Blir beslutningen påvirket av skader på øvrige midtbanespillere? Blir beslutningen påvirket av Morenos situasjon? Blir Milner værende hvis Can og Moreno forsvinner? Sommeren blir spennende.

Tror du skjønner hva jeg mener med markant stagnerende karrierekurve. Du kan ikke ta høyde for at alle spillere skal prestere like godt høyt oppe i 30-åra som Giggs og Scholes. Disse er unntakene, ikke regelen. Man kan ikke basere seg på noe som kun vil gjelde en liten andel av spillerne. I tillegg må man også ta høyde for spillertype. Typer som Carrick, Scholes og f.eks Alonso har en noe mindre krevende spillestil enn Lallana, hvis styrke baserer mye på at han er en av dem i PL som løper mest og har flest spurter.

Gir man en spiller på 29-30, som er på toppen av karrieren, meget godt betalte og lange kontrakter helt frem til de er 33-34, er det så absolutt en fare for at disse de siste par årene av kontrakten sitter på en lønn som er lang over det deres prestasjoner skulle tilsi. Personlig ville jeg mye heller sett at disse plassene i stallen som rotasjonsspillere i størst mulig grad var opptatt av fremadstormende unggutter på 21-22 som er på maks halve lønnen til disse veteranene. Derfor håper jeg også at man i størst mulig grad unngår lange og gode kontrakter til spillere rundt 30.

Og det er ikke typer som Ejaria og Wilson som ville vært alternativet til disse, da disse holder en kvalitet som ikke på noen måte tilsier særlig med førstelagsfotball per dags dato. Det er mer Can i 2014, Origi i 2015, eller som det ville vært om vi hadde hentet f.eks Alli sommeren 15 eller Timo Werner sommeren 16. Eller Ryan Sessegnon kommende sommer.

Ikke basere seg på. Bare supplere med. I den store sammenhengen er det ikke så dyrt.

Vi har hatt høyere lønninger enn vi burde hatt sett i % av omsetning i en god del år nå. Og lønningene våre er høyere enn det resultatene våre i nesten alle år siden 2009. I 7 av 8 år fra 09-17 har vi havnet bak Spurs på tabellen til tross for at lønningene har vært minst 30 % høyere i alle disse årene. Så man kan definitivt hevde at vi har vært slepphendte med lønningene. Dette i kombinasjon med mange sparkinger og ansettelser av managere har også vært en medvirkende årsak til at vi ikke har kunnet bruke mer penger på spillerkjøp enn det vi faktisk har gjort.

Derfor er det viktig å ikke være slepphendte. Jeg mener vi påser det ved å prioritere toppspillere, de beste talentene - og ved å holde fast ved noen få etablerte kvalitetsspillere. Så kan vi heller gjøre færre, men riktigere kjøp.

Ja, man kan ikke være slepphendte. Og det inkluderer også å ikke gi for lange kontrakter kombinert med for feit lønn til spillere rundt 30. I disse årene kan man kanskje dele inn spillerne vi har gitt for høy lønn til i to kategorier. Den ene er god lønn til Bosman-spillere som overhodet ikke er gode nok, eller er fullstendig feil spillertyper som ikke fungerer i Liverpools fotball. Type Jovanovic, Cole av Bosman-spillere og Carroll, Balotelli, osv av feil type spillere. Det har dog ikke vært mange av disse de siste årene.

Den andre kategorien er høy lønn til spillere som faktisk er gode nok til å være nyttige stallspillere, men ikke forsvarer en lønn som en av de best betalte i laget. Denne kategorien synes jeg det har vært ganske mange av, alt fra Downing for noen år siden til Milner og Lovren (og nylig Sturridge) i dag. Og en spiller som Lallana kan ende opp i den kategorien om han ikke rister av seg skadene. Med Lallanas krevende spillestil må han enten være langt mindre skadeplaget, eller legge om spillestilen ganske kraftig, om han skal være mer enn en stallspiller i gjenstående årene av kontrakten frem til 2021/2022.

Ble vi plutselig enige nå?

Etter tre straffesituasjonen med Alli, Kane og Lamela i A-lagskampen så er det altså først i U23-kampen dagen etter at Lallana gir en Tottenhamspiller en gyldig grunn til å falle.

Lallana fikk virkelig vist hvor god han kan være i Liverpool først under Klopp. Før dette var han strålende i Southampton. Jeg mener at Lallana nesten aldri har spilt direkte dårlig. Han har et høyt bunnivå. Han er en mester til å holde på ballen når han ikke har pasningsalternativer og vente til han kan finne et. Noen vil kalle det endeløse cruyuffvendinger eller tåpelig ballettdansing. Jeg mener det vitner om en klok og talentfull fotballspiller. Min påstand er at Lallana alltid har vært god, men at det først var da Klopp fikk skikk på hele laget og fikk plassert Lallana i gode relasjoner med andre at det virkelig klaffet.

Jeg vet ikke…

Er ikke imot å gi spillere god lønn. Mener bare at man bør være restrektive med komboen høy lønn og lange kontrakter til spillere rundt 30. Spesielt når man som Liverpool har hatt høyere lønninger enn resultene skulle tilsi i en god del år.

Egentlig er vel dette et problem som henger tilbake helt fra G&H-tiden. Suksessen i 07-09 gav et høyre lønnsnivå, og mot slutten av deres periode som eiere, har jeg en sterk mistanke om at det var lite med likvide midler tilgjengelig. Derav blant annet ryktene omkring at man kjøpte Aquilani og Johnson fordi man hadde penger utestående hos hhv. Roma og P’mouth, mens sommeren etter hentet man mye Bosman-spillere. De kostet lite i innkjøp, men mye i lønn. Man utsatte betalingsforpliktelser i håp om at de fikk solgt klubben eller ting bedret seg økonomisk.

Etter dette hadde man derfor etablert et ganske høyt lønnsnivå, og siden økonomien likevel tillot det, valgte man å opprettholde lønnsnivået uten at man var i stand til å hente gode nok spillere til å rettferdiggjøre de høye lønningene (skyldtes vel både manglende kompetanse og manglende evne til å hente disse spillerne)
Da kom man i en situasjon hvor Carroll, Downing og Adam etterhvert ble fulgt opp av spillere i noenlunde samme kategori, bare et lite hakk bedre.

Nå er kanskje ting i ferd med å løse seg litt, og det skyldes nok dels at Klopp og hans team er dyktigere enn forgjengerne til å kjøpe spillere, men like mye takket være atskillig bedre økonomi pga de enorme inntektene på ny tv-avtale samt økte inntekter fra utvidet stadion. Synes aldri man har tatt et virkelig grep for å få orden på lønnstrukturen, men kan jo være at det ordner seg av seg selv.

@carragher, er det ikkje mulig å gje Lallana ein forlenga kontrakt der han ikkje tjener så voldsomt godt, men ganske bra? Evt ha prestasjonsbaserte bonusar(kan vere i form av antall kampar og), litt ala Owen i United?

Selvsagt. Antydet jo det over. Vi snakker uansett ikke om rekordlønninger, men hakket under de høyest lønte. Og då kan man tune på nivået etter hvert.

Det er lett å underslå rutine. En Milner som går foran i treningsarbeidet, kampforberedelser, prestasjonsrettet fokus i fritid, trening og kamp, er verdt å ta vare på. Slike eldre karer setter standard på mye og mange faktorer i en prestasjonsgruppe, og for få av de eldre som holder unggutta i ørene er heller ikke bra.