20. Adam Lallana

Hvis ikke Lallana sier NEI til landslaget nå, så trur jeg det kommer til å ødelegge hans karriere i den røde trøya. Hvor mange ganger har vi ikke sett at Lallana blir skadet iløpet av en landslagssamling.

Nå står han ovenfor et veivalg Liverpool, eller landslaget.

Som noen sier over her; dette er trolig siste sesong for Lallana i Liverpool hvis ikke “alt snur”, skademarerittet går over og han finner tilbake til gamle takter… Som sagt, jeg tviler…

Jeg trur han kunne forlenget Liverpoolkarrieren om han hadde kuttet ut landslaget.

Hadde nok blitt skadet uansett. Landslag eller ei. Selg ved første mulighet når det fortsatt er mulig å få en respektabel sum tenker nå jeg.

Meldes heldigvis om en liten skade. Uansett satte det spillerens fysikk under lupen på en måte som ikke er formålstjenlig. Klopp og co. har nok også tenkt sitt da de hørte dette, vil jeg tro.

Keita. Henderson. Wijnaldum. Milner. Fabinho.

Nok seniorspillere til å rotere godt i tiden framover. I tillegg syns jeg Curtis Jones kan få noe spilletid, f.eks mot Southampton hjemme. I nøden kan TAA spille midtbane og Clyne ta over backen.

Lallana var en parentes i utgangspunktet, og Fabinho er ikke tatt i bruk hittil.

Motargumentet er at Lallana er en av få gode offensive midtbanespillere, men i utgangspunktet enig med deg.

Vi har allerede sett Keita spille venstrekant. Det er nok det mest nærliggende alternativet. Wijnaldum og Henderson er ikke ukjent med rollene. Sistnevnte var jo veldig god i en slik rolle tidligere. Shaqiri blir vel også testet der.

I tillegg mener jeg også at Firmino kunne kledd en slik rolle - men pga mangel på habile alternativer som kunne tilført det samme på spissplassen så vil jeg ikke la han vikariere der.

Jeg er mer for at Curtis Jones får spilletid i Ligacupkampen mot Chelsea enn mot Southampton i PL. I PL kampene trenger vi å bruke de beste spillerne, vi har ike råd til å avgi poeng hjemme mot Soton.

Enig.

Noe spilletid”. Altså at han får plass på benken for å helt frigjøre noen som spiller ofte. Si at f.eks Hendo, Keita og Fabinho spiller, med Wijnaldum og Jones på benk (Milner hviles). Kanskje et innhopp på 20-30 min om det går bra, dersom vi sliter bytter vi heller inn Wijnaldum.

Gjerne startplass mot Chelsea i ligacupen.

Liker ryktene rundt Rabiot. Håper det er noe hold i dette. Perfekt erstatter for en Lallana i nedadgående form, og med en aldrende Milner i tillegg kan dette være en veldig fin signering.

Aller helst erstatter for Lallana ja. Milner tror jeg har både fysikk og lav nok skadefrekvens til å kunne være en viktig kontinuitetsbærer og bidragsyter i noen sesonger til. Vi har for det meste en ung spillertropp, og da er Milner’s erfaring mye verdt. Av de som spiller fast nå, er Milner eldst med 32 år, så kommer Henderson på 28 og Wijnaldum på 27.

Hvorfor er det så viktig å bruke masse energi på Lallana?

Vi har nå en så bred, sterk og variert stall av midtbanespillere at det ikke er kritisk at Lallana er ute med skade.

Risikerer Lallana å måtte legge opp tidlig? Trist, men den tid den sorg.

Blir Lallana en på/av-spiller, som etter hvert blir solgt? Leit, men sånn er fotballen dessverre.

Blir Lallana å regne med igjen, men uten å nå toppnivået sitt? OK, da får vi nytte av det.

Gjør han et knusende comeback i vårsesongen? Ingenting hadde vært bedre!

Imens er han ikke til plage for noen. Vi klarer oss uten, og lønnen er ikke merkbar i regnskapet. Lallana er rett og slett en godt likt, respektert og uheldig spiller. Let it be. Alt er bra.

Med den skadehistorikken til Lallana er det naturlig å diskutere spilleren. Finner man disksjonen uinteressant eller ikke gidder å bruke energi på spilleren er det jo bare å la være å svare i tråden.

Siden Ox allerede er ute for sesongen har vi vel akkurat like mange midtbanespillere i år som det bi hadde i fjor. Hvor mange uker hadde vi da i praksis bare tre sentrale midtbanespillere? 6-8?

Can ut, Keita og Fabinho inn. Dessuten viste det seg at Shaqiri kan brukes der også. Og Jones utligner vel for Grujic. Synes det ser greit ut, spesielt siden Lallana ikke er alvorlig skadet.

Lallana har £120k i uka i lønn. Det er bare tull å si at det “ikke er merkbart”. Når spilleren er så mye skadet som han er, så er det naturlig at han diskuteres. Dette er et fotbalforum, ikke en gjeng med gladkristne som sitter og synger “kum ba ya”.

Man lurer seg selv om man ikke regner Ox som «ut» så lenge han neppe bidrar denne sesongen.

Shaqiri? Kanskje, men vil helst se han i ordentlige kamper først. Han spiller jo dessuten egentlig i en lagdel hvor vi allerede er fryktelig tynne, så for meg skal det mye til før jeg ville brukt ham som indreløper.

£120k i uka for en spiller som de siste årene har vært konstant skadet (eller i elendig form), er 30 år gammel og har 0 å bidra med på banen… Tviler på at vi blir kvitt ham, men han er ikke en spiller å regne med iallfall.