20. Adam Lallana

Nå nevnte jo du faktisk også forlengelse av kontrakten som en mulighet i forrige innlegg. Og kontrakter kan jo forøvrig også være temmelig lange. Sturridge gjorde en strålende 13/14-sesong og fikk ny kontrakt helt frem til 2019. Etter den tid har han spilt hhv. 12, 14, 20 og 15 PL-kamper i de 4 påfølgende sesongene. Om han nå hypotetisk sett skulle få en god sesong dette året med f.eks 10+20 kamper og 8-10 seriemål i ligaen, mener jeg fortsatt ikke at det på noen måte ville vært feil å selge ham sommeren 2017 eller faktisk tilbake i 2016 heller. Det har vært for mange sesonger/perioder med høy skadefrekvens til at en god sesong kan oppveie for 4 svake sesonger pga skader.

Lallana har jo ikke vært skadeplaget like lenge, men tendensen det siste drøye året er langtifra god. Han virker også i nesten større grad enn noen av våre andre spillere å ha behov for et grunnleggende høyt fitnessnivå og dermed lengre skadefrie perioder om han skal prestere optimalt. Foreløpig kommer det neppe til å skje mye, men dersom skadefrekvensen ikke avtar, bør man iallfall i mine øyne vurdere et salg til neste sommer. Jeg ser liten grunn til at man skal sette seg tilbake og håpe helt frem til kontraktslutt i 2021 på at Lallanas skadefrekvens skal avta igjen. Til det har man for mange gode alternativer på sentral midtbane. Da kan heller en av unggutta ta Lallanas plass i stallen. Som rutinert alternativ er det mye bedre å fortsette med evighetsmaskinen Milner enn en Lallana som ser ut til å slite mer og mer med skader.

Det var forøvrig en eneste person som nevnte at Lallana ikke har prestert på flere sesonger. Du svarte heller ikke ham direkte, men kom med “søppel-argumentet” i et innlegg som ikke så ut til å være svar til en spesfikk debattant, men mer en generell betraktning om andres oppfatning av Lallana.

Lallana har nå 1,5 sesong preget av skader, dårlig kampform som følge av skade og lite utbytte for laget. I 16/17 avsluttet han altså siste halvdel av sesongen med 15 kamper og 1 mål og 2 assist (i motsetning til 20-7-5 i høstdelen). Forrige sesong og 18/19-sesongen hittil må sies å være fortsettelse av dette inntil noe annet blir bevist. En liten skade nå støtter heller opp om bakgrunnen for det svake utbyttet de siste 1,5 sesongene, enn de foregående.

Å konkludere med dette som en sannhet bærer preg av “glasset er halvfullt”.

Når vi ser på den enorme forskjellen på hva vi fikk igjen for de første 20 kampene, vs. de siste 15, så faller denne konklusjonen sammen. Det blir rett og slett feil. Høstsesongen var han enorm, vårsesongen var et godt stykke unna.

To marerittsesonger etter hverandre kan ødelegge en karriere. Vi får håpe Lallana slipper unna. Imens minnes jeg det Klopp sa: Jeg har vist før at jeg er villig til å vente lenge på en skadet spiller.

Vi kommer ikke videre. Jeg hopper av diskusjonen her.

Jeg ville delt Lallanas karriere i Liverpool i 3. Første halvdel av 2016/17. En av PLs beste midtbanespillere og holdt absolutt topp nivå. Resten av tiden fra 2014-2017. Tidvis god, men varierende. God nok til å kunne være en rotassjonsspiller i et absolutt topplag, men ikke en nøkkelspiller. Type rolle som Milner har dersom han hadde vært like lite skadeplaget. Fra sommeren 17 og frem til i dag har han bidratt med minimalt på banen. Virker å være veldig langt unna tidligere form. Tror han trenger en lang sammenhengende periode med trening og kamper for å komme i form igjen.

I 2016/2017 sesongen, så synes ikke jeg han var så god som du påstår. Deler av sesongen var han god, men andre deler av sesongen synes jeg han ikke presterte godt nok. Så hvem som tar feil av deg og ,eg kan nok diskuteres.

Ja, men det er ikke uprofesjonelt eller dårlig av klubben om de ikke sitter og venter på spillere i 3-4 år. Det må også gå an å søke et salg av slike uten at klubben skal betraktes som mindre profesjonell eller “mourinhosk” av den grunn. Eller at supportere som ønsker salg av slike spiller skal stemples på en eller annen måte. Jeg tror som sagt at det bør en viss grad av kynisme til om man skal være en vedvarende toppklubb.

Enig i din vurdering av Lallanas karriere i Liverpool.

Noen ting synes jeg imidlertid du har utelatt i din “diskusjon” med @carragher

Er det bare å selge en spiller under kontrakt? Er ikke hele poenget med kontrakten å sikre begge parter? Vet vi at Liverpool ikke har prøvd å kvitte seg med Sturridge?

Kan tanken med Lallana fra Klopp sin side være at han skal være en rotasjonsspiller som bidrar til at laget er bedre jevnt over og ikke bare når de fem beste er i form? Kjøpene av Ox og Keita mener jeg heller mot en sånn tankegang. For selv i “suksessesongen” 16/17 slet han med skader, spesielt når det ble for mange kamper etter hverandre.

Nedsiden med Lallana som rotasjonspiller synes jeg er at han virker å trenge en del kamper (flere enn andre) for å komme i form. Der virker jo Milner å fungere mye bedre.

Det jeg synes er synd er at enkelte virker å ha glemt at det på mange måter var Lallana (og Firmino) som satte i gang Klopp-fotballen i Liverpool, med sin “løp og riv”-spillestil. Det har ingenting å si for hans fremtid, men vi skal ikke glemme det i hans ettermæle.

Nei, det er ikke bare å selge, men man kan jo faktisk gi beskjed om at spilleren ikke er i planene om kan få dra om det kommer et godt bud. Det er jo stor forskjell på dette og stå last og brast ved spilleren til kontrakten går ut uten å gi noen signaler om at han er tilsalgs.

Vanskelig å si ang Lallana. Som du sier virker han å trenge mange kamper for å komme i kampform. Og ikke minst lange skadefrie perioder for å få nødvendig fitnessnivå/fysisk form. Slik sett passer han ikke i en rolle som rotasjonsspiller i motsetning til Milner. Med Ox tilbake neste år, har vi jo 4 gode indreløperalternativer i tillegg til Lallana. 5 om vi antar at Hendo kan spille i en slik rolle. Det er såpass god dekning at jeg heller ser at plassen gis til en unggutt om ikke skadefrekvensen avtar kraftig.

Har noen snakket om det?

Sturridge har gått 4 år med masse skader. Lallana har 3 år igjen av kontrakten. Dersom han forsetter å være skadeplaget utover denne sesongen og får forbli i klubben også i 19/20-sesongen, har man jo også i realiteten ventet raskt 3 år på ham.

Du påsto at Lallana ikke presterte all verden i 16/17-sesongen. Det var utgangspunktet for min kommentar.

At du underveis i diskusjonen tilpasser meningene dine, er nokså vanlig. Men dermed blir det uinteressant å føre en diskusjon.

Nå tar jeg sesongen under ett, og jeg står for min påstand ar jeg ikke mener at Lallana harcprestert allverden de par siste sesongene. Så jeg tilpasser ikke mine meninger slik du påstår.

Fant ut at tallene @carragher brukte ovenfor var feil, så retter de nå:

Høstsesongen 2016: 17 kamper, 7 mål og 7 assist.
Vårsesongen 2017: 14 kamper, 1 mål, 0 assist.
2017/18-sesongen: 12-0-0

Hva blir mest riktig utsagn for deg?

• Vi har ikke fått så bra utbytte av Lallana over flere sesonger nå. Lite utbytte i vårsesong 16/17+hele 2017/18 kvalifiserer til å omtale det som “flere sesonger”
  • Vi har ikke fått så bra utbytte av Lallana i én sesong. Hva han presterte totalt i 16/17 er viktigere enn hva han har gjort det siste 1,5 året, og må derfor omtales som “én sesong”

0 stemmegivere

PUND.

Du har rett. 17-7-7. Han sto over to serierunder. 31-8-7 totalt. Likevel sterke tall.

Men helt fair å ikke ha troen på Lallana. Selv mener jeg at nesten ti andre spillere er mer verdt å diskutere fremtiden til. Dette fokuset på Lallana er derfor litt pussig, synes jeg.

Er han den nye Lucas, etter at Mignolet er skjøvet ut, og det ikke nyttet med Hendo? Av og til lurer jeg på det.

De andre som er akutelle for salg er jo enten i realiteten ferdige i klubben slik som Markovic og Mignolet, eller unggutter som neppe får sjansen videre. Det er vel i realiteten Moreno, Origi, Lallana og evt Sturridge som man kan diskutere fremtiden til.

Helt klart sterke tall for en sesong under ett, men om du ser bort fra “sesong” og heller begynner å snakke om “år” så er det ikke rare greiene vi står igjen med over det siste 1,5 årene - inkl. det som isolert sett kan se ut som en god sesong totalt sett.

Jeg tenker det jeg skrev 6.februar i år er like aktuelt nå som da:

Når vi ikke er avhengige av å ha Lallana som førstevalg (ved å ha gode alternativer - slik vi har nå), men han kan ses på som en enorm bonus dersom tilgjengelig, så har jeg få problemer med å ha han i stallen. “Impact player” er kanskje mest brukt innenfor basketball, men er en beskrivelse jeg kunne brukt om Lallana i form.

Det som er mer problematisk for min del er at det virker som han trenger mange kamper under beltet for å kunne sies å være i god nok form til å produsere for laget. Derfor er jeg helt enig med meg selv (hehe) om at vi bør ha ganske klart for oss hva vi burde gjøre med Lallana når vi kommer til februar 2019. Per nå kan vi si at vi har fått lite utbytte i 1,5 år. Dersom vi kan si 2 år+ i februar bør innstillingen være salg sommeren 2019. Der er vi ikke nå, og jeg ser liten grunn til å stresse med dette inntil vi har sett hvordan denne sesongen utvikler seg.

At diskusjonen om Lallana nå går er ikke det samme som å stresse med det - eller at det er pussig at han får fokus. Det oppstår naturlig når en ny skade gjør oss usikre på om en av klubbens best betalte vil kunne være det vi alle håper på. Håpet mitt påvirkes ikke av nye skader - men troen på det senkes.

Markovic, Mignolet, Grujic, Moreno, Origi, Sturridge, Milner og egentlig også Clyne og Matip.

Milner bør aldri selges, eller vurdert solgt. Han bør få ny(e) konytrakter inntil han selv finner det naturlig å gi seg i klubben. Etter karrieren ønsker jeg meg at Milner kan få en plass i Liverpool sin trenerstab, om han selv ønske å inneha en slik rolle.

På hvilken måte er det mer “verdt” å diskutere disse spillerne?
Blant disse er det

• spillere som enten har blitt forsøkt solgt eller som åpenbart er ferdige (Markovic, Origi, Mignolet). Hva skal diskusjonen gå ut på?
  • en spiller som vi avventer resultatet av et utlån på (Grujic). Hvilken diskusjon skal føres anno september 2018?
  • en spiller som er en god backup/utfordrer med erfaring: Clyne.

Milner, Moreno og Sturridge er på utgående kontrakter. Anno september 2018, hvem av disse er det mer verdt (enn Lallana) å diskutere fremtiden til?

• Sturridge vil diskuteres på noe av det samme grunnlaget som Lallana, så han bør utelukkes.
  • Milner har vokst i øynene på de fleste, og det vil overraske om vi ikke forlenger. Likevel; hva skal diskusjonen inneholde? Om Milner selv vil ønske det? Om vi bør tilføre noen nye istedenfor Milner?
  • Moreno har vært backup i 2 hele sesonger nå, med unntak av tilpasningstiden til Robertson. Nå er han i ferd med å starte sin 3.sesong. En del har ønsket å bytte han ut, andre er tilfredse med å ha han som backup. Hvor ligger egentlig den spennende diskusjonen i Moreno? Om han selv vil forlenge? Om han er god nok som backup?

Om diskusjonen om disse spillerne er mer spennende - hvorfor bli med i diskusjonen om Lallana for deretter å påpeke at det er pussig fokuset ligger på han - istedenfor å bare starte diskusjonene du egentlig vil ha? Som du nevnte før i dag:

Dette er en Lallana-tråd. Her diskuteres Lallana. Om du interesserer deg for noe helt annet er det vel bare å starte de diskusjonene istedenfor å bli med på en du syns er pussig og mindre interessant enn minst 9 andre spillere?