20. Adam Lallana

Nja, denne er jeg veldig usikker på. Genrelt synes jeg man er altfor “snille” med å gi nye kontrakter til svært skadeplagede spillere. Det skjer nesten aldri at skadefrekvensen avtar, og da er man fortsatt stuck med en spiller som er skadet en vesentlig del av tiden og nesten aldri i sin beste form.

Noen nettsteder påstår at Lallana tjener £65.000 pr. uke. Det er nokså beskjedent for en seniorspiller i dagens marked. Det er £260.000 i måneden, eller ca £3m i året.

Det er småpenger når vi ser hva en erstatter vil koste - og når vi ser på hva vi betaler til (eller kan få for) Origi, Grujic, Markovic etc. Lallana er p.t. mye nærmere førstelaget enn disse og har alltid vært det. Akkurat nå kan vi også tilføye Clyne, Mignolet og Solanke.

Hvorvidt Lallana lønnes med £75.000, £65.000 eller £50.000 i uken er på alle måter en bagatell.

Lite spørsmål… hvor mange ganger må du få vist at lønnen hans gikk betydelig opp ved siste kontraktsforlengelse, før det synker inn? Vi har vel alle et snev av selektiv hukommelse, men…:nerd_face:

Liverpool Echo: (Pearce)
Liverpool midfielder Adam Lallana will today sign a new long-term contract worth around £110,000 per week.

The Guardian: (Andy Hunter)
Adam Lallana has admitted he wants to be part of “something special” after signing a new long-term contract with Liverpool believed to be worth around £150,000-a-week.

Telegraph: (Bascombe)
Adam Lallana will become the latest Liverpool player to commit his long-term future to the club by signing a new four year contract.
Talks between Lallana and his representatives are at an advanced stage, with the England international to shortly pen a deal worth £150,000 a week.

Goal: (Reddy)
OFFICIAL: Lallana signs new £110k-a-week Liverpool deal

Så; den er iallfall minimum 110k, og så er det mulig den gjennom prestasjonsbaserte klausuler kan være 150K, ettersom kildene som melder om så mye absolutt er troverdige også.

Det er spillerenes marked når det er så mye penger i fotballen som det allerede er. Om liverpool prøver å få inn noe i kontrakt om at svake prestasjoner eller skader medfører redusert lønn så vil nok mange spillere bare gå et annet sted. Skulle gjerne sett at det var langt mer prestasjonsbasert men spillerene velger nok i stor grad noe som er ganske trygt for seg selv

Dette kan godt hende gjelder nye signeringer og spillere som ikke er etablert med fru og familie.

Det er ikke bare bare å flytte et nytt sted, ta med seg familien. Flytting er kjedelig, barna må evt bytte skole, fotballag, venner, etc og kanskje kona har en jobb hun trives i.

Har du en spiller som er fornøyd i klubben, og familien trives, så tror jeg terskelen er stor for å ikke godta et tilbud som ikke er krise.

Hehe. Tror dette er den andre gangen. Husker det nå. Og jeg er ikke overrasket - for £65.000 er jo ekstremt lavt gitt Lallanas alder, ansiennitet og betydning. £110.000 er langt mer logisk.

Har vi da denne listen?

Salah: £200.000
Firmino: £180.000
Van Dijk: £150.000
Fabinho: £130.000

Alisson: £120.000
Milner: £120.000
Keita: £120.000
Oxlade-Chamberlain: £120.000*
Sturridge: £120.000

Lallana: £110.000
Henderson: £100.000**

Mané: £90.000
Lovren: £90.000
Wijnaldum: £90.000
Shaqiri: £90.000

Matip: £70.000
Clyne: £70.000
Mignolet: £60.000
Alexander-Arnold: £50.000
Robertson: £50.000

Moreno: £40.000
Markovic: £35.000
Gomez: £30.000
Solanke: £25.000
Grujic: £15.000
Woodburn: £10.000

Mané kommer vel ganske snart til å signere en ny kontrakt som vil øke lønnen betraktelig, og løfte ham opp blant de på toppen.

EDIT: *Har rettet Oxlade-Chamberlain til £120.000. **Henderson fikk ny kontrakt i september og ligger trolig høyere enn dette.

Oi, det var lavt. På tide med en ny og forbedret kontrakt?

Hendo hadde vel £100k tidligere. Har ikke sett noe om den nye lønna hans. Og mener bestemt jeg har sett £180k på Van Dijk og £125k på Ox. Spesielt sistnevnte tror jeg definitivt ikke han ligger “såpass lavt” som £90k i uka.

Ja, det er variasjoner på noen av disse. £180k på VVD er nevnt, men flertallet av nettstedene oppgir ikke det. Noen sier også at Fabinho har £100k og ett sted så jeg at Alisson har £77k, men jeg har valgt å gjengi det de fleste skriver og/eller de nettstedene som ser mest seriøse ut.

EDIT: Ser at flere medier skrev at Ox fikk £120k da han signerte (Arsenal tilbød £180k). Hendo skrev jo ny kontrakt nå i september, så han fikk vel et løft når det skjedde. Tipper kapteinen har minst £120k nå, trolig ligger han høyere enn det også. Kanskje £150k? Blir spekulasjoner…jeg har ikke funnet noe om det.

Litt av en lønn Fabinho det rapporteres at Fabinho har! Det var uventet må jeg si.

Ettersom tråden omhandler Lallana hadde det vært interessant å vite hva han tjente i Soton. Samme gjelder forøvrig Van Dijk!

Seniorspillerne i Southampton ser ut til å ligge på £50-70.000 pr. 2017.

Lallana kom i 2014 og fikk trolig £60-65.000 den gangen. Hvis vi antar at lønnsnivået til de beste Southampton-spillerne var litt lavere den gangen, økte han vel fra £40-50.000.

Det hevdes at VVD tjente £65.000 i Southampton.

Spillernes lønninger 18/19 sesongen.
Klikk på linken.
https://www.spotrac.com/epl/liverpool-f.c/payroll/

Og glem heller ikke at klubbene er delforsikrede på dette området. Hvis Lallana i utgangspunktet tjener 65 000 i uka, så betaler jo ikke Liverpool dette beløpet ved skade, særlig ikke hvis skaden oppstod på landslagsoppdrag.

Tallet ble korrigert. Han økte nylig til 110’, men ellers er det du sier riktig.

Er du sikker på at Liverpool har delforsikring mot skadekostnader? Forsikringsselskap skal jo tjene på slike forsikringsavtalen. Det betyr at klubbene må betale mer i forsikringspremie enn de forsikringsselskapene forventer å utbetale.

Ja, det er jeg sikker på. Alle klubber i de store ligaene har det. Det skjer i de fleste idretter også. I England er det Lloyds som er det store forsikringsselskapet på dette området. Det er lett å google seg fram til. Fant fram noen artikler i farta.

https://www.rgl.com/blog/insurance-athletes/

http://www.discoverrisk.co.uk/news/42/who-pays-for-international-footballers-injuries/

Jeg tipper også at det står noe om lønn ved skade i spillerenes kontrakter.

Takker. Er det frykten for fotballinvaliditet som gjør at klubbene ikke driver sykeforsikring på skader tro? Må jo være en enorm forsikringssum de betaler inn for at forsikringsselskapet skal tjene på dette.

Samtidig er skader en uunngåelig del av fotballen.

Klubbene må nødvendigvis estimere en sannsynlig mrngde skader i budsjettet sitt, ha bred nok stall til å håndtere skadene, og sørge for å ha inntekter nok til å lønne en stor nok stall. Det er jo nettopp dette som er klubbdrift.

Og det er en del av fotballen og ikke velge spillere som en veldig skadeutsatt. I hvert fall ikke ha mange skadeutsatte viktige spillere i stallen.

Klubbdrift handler også om å minimere skadeandelen i troppen, blant annet vha medisinsk personell, kampbelastning og spillerlogistikk. Skadehistorikk er en god indikator for fremtidige skader, så om man har mulighet til å avhende en skadeplaget spiller (salg, kontrakt utløpt, etc.) har man ofte mye igjen for det.

Men det «letteste» er naturlig nok å ikke kjøpe dem i utgangspunktet, men på det området har man syndet mye både i Liverpool og andre steder. Jeg krysser iallfall fingrene for at Fekir-kollapsen er en indikasjon på at man er mer skeptiske til skadeplagede spillere.