20. Adam Lallana

Kan det hende at det er gode grunner til at Lallana ble foretrukket til denne kampen?. Eller er Klopp inkompetent?

Du bommer litt her. Hadde jeg bare snakket om kampen, som jeg ikke gjorde… Første kampen til Keita etter skade så nesten litt logisk at jeg ikke snakket om kampen, siden Klopp mest trolig ikke starter han med en gang!

Klopp er ikke inkompetent fordi om han bommet stort med laguttaket i går :wink:

Liverpool spilte kun to døgn etter kampen mot Arsenal, så da er det ikke så enkelt å ta ut laget. Mener Klopp gjorde det riktige mot Røde Stjerne, og laget som startet kampen i går var mer enn godt nok til å vinne. Problemet var ikke laguttaket, men mangel på aggresivitet og misbrukte sjanser.

Jeg synes kritikken mot Lallana bommer. Hvis han er så dårlig, og hvis han bør ha en så kort fremtid i klubben, som kritikerne påstår, burde kritikken rettes mot manageren.

Klopp tar ut laget og tar ut Lallana. Hvis det er feilvurderinger, burde de mest kritiske ha baller til å kritisere Lallana.

Lallana er den han er, spiller som han gjør, og gjør sikkert sitt ytterste. Mer enn det kan ingen forvente.

Med den tolmodigheten Klopp har vist til Sturridge så har Lallana mange år igjen på sykestua

Dersom dette er en omlegging som Klopp har langsiktige planer med, bør man jo nesten stille spørsmålet om det burde vært hentet inn en spiller eller to som passer en litt mer tålmodig spillestil. Og da mener jeg kanskje først og fremst en på sentral midtbane.

Denne omlegginga er ikke helt ny. Sjekk kampene fra 22. oktober til langt ut i desember i fjor. Da gjorde vi det samme. Vi spilte langsomt, blant annet med to pivoter. I seks-sju kamper. Men det er likevel helt tydelig at det er et klarere taktskifte nå. Men det er ikke sikkert at det varer ut sesongen, jeg tror ikke det. Jeg tror som sagt at kampprogrammet har tvunget Klopp til det.

Jeg tror også at det er skadebetinget. Våre mest kontrollerende kamper, der vi virkelig har dominert vår motstander gjennom kontroll og lukking av rom, fremfor konstant press, har vært med midtbanetrioen Henderson, Wijnaldum og Milner. De har virkelig kontrollert kamper altså, også med en tålmodig spillestil. Vi har jo ikke spilt gegenpress i ett år på rad. Så jeg tror Klopp mener at vi har spillermateriale til å også spille et tålmodig spill.

Denne trioen har også vært best når vi spiller gegenpress for øvrig, men der er det opplagte motkandidater, særlig Ox og Keita. Og kanskje også Lallana.

Det blir spennende å se hva som skjer når Henderson kommer tilbake. Jeg tror han er mye viktigere enn hva mange tror. Sjekk for eksempel det andre målet i går. Sjekk hvor treg Wijnaldum er på plass for pasning fra Milner i forkant av scoring nummer to. Der ville Henderson vært på plass umiddelbart og sjansen ville aldri ha oppstått. Dette er en meget undervurdert egenskap. Så jeg er veldig spent på hva som skjer fremover. Jeg tror vi fortsetter å spille kontrollerende, med innslag av gegenpress. Disse taktiske skiftene krever gode taktikere, og våre tre beste på det området er Henderson, Milner og Wijnaldum. Per nå. Så jeg tror at to av de alltid bør være på banen i alle fall. Dessuten så tror jeg at Keita kommer til å bli kjempegod utover i sesongen.

I tillegg tvinger kampprogrammet Klopp til å rotere, dette blir heldigvis bedre fra midten av januar.

På mål nr to i går fikk vi, som du sier, et fantastisk eksempel på Henderson sin betydning. Lucas Leiva ville også gjort det betydelig bedre enn den fintspillende nederlenderen vår. Unødvendige frispark kan være helt nødvendig i blant.

På mål nr to var forøvrig Lalana den eneste midtbanespilleren uten minus i boka mi.

Matip skal også ha sitt. Han hadde ingen andre som han måtte passe på og burde ha hjulpe Winjaldum. I staden står han på halvdistanse og snur ræva til.

Det var tre store feil som jeg mener førte til baklengs nr. 2:

1. For løs pasning fra Milner mot Wijnaldum, som er under press i farlig område
  2. Wijnaldum er for passiv, og tar ikke imot/møter ikke ball, for å riste av seg press
  3. Matip rygger og er passiv. Vi har flere i back-linjen til å falle av, men her mener jeg det er Matip som skal støte
    Så er det et ok skudd, men her kunne kanskje Allison tatt det også?

Og på baklengs nr. 1 er det ingen som er oppmerksom på den store spissen, som får løpe 4-5 meter fritt inn og knuse våre i duell, og boom så er det 1-0. Alt for passivt og uorganisert forsvar av dødball.

Ellers var jevnt over laber innsats, spesielt i første omgang. At Sturridge bommer på åpent mål, med sin beste (gode) fot, er utilgivelig på et slikt nivå. Den skal i mål, og kampen ville sett helt annerledes ut.

Adam Lallana gjør en skikkelig god kamp i dag. Han løper og løper og gjør nesten ikke feil. Han slår omtrent ikke ballen bort og leder an i presset.

I første omgang var han vår desidert beste spiller, men etter pause virker han litt mer sliten og gjør noen få feil, samtidig med at Mané briljerer mot slutten. Den heroiske innsatsen i forkant av 1-2 skaper sjansen som fører til målet.

Vi får virkelig håpe han fortsetter slik og unngår nye skader. Da blir han meget verdifull i sesonginnspurten.

Heldigvis er vi så heldige å ha Jürgen Klopp som manager.

Han gjør ekstremt mye mer rett enn feil og tenk alle de valgene du må ta som manager?

Adam Lallana fra start i dag er genialt. Enkelt og greit.

Lallanas beste kamp på fryktelig lenge!!!

Jeg sutret til mine kompiser da jeg så Lallana i startoppstillingen. Jeg ville se Keita eller Shaqiri, men heldigvis har vi en manager og et støtteapparat som følger nøyere med laget enn meg. Idag var Lallana mye bedre enn vi har sett han på lenge!

Jeg hadde feil, Klopp hadde rett! Takk Fowler for det.

Klopp om hvorfor Lallana startet kampen:

“We had a complete training week and actually that’s how it is.

“If you have five sessions a week, everybody can show up and Adam was exceptional during the week. So, in a situation where you think a little bit how you can adjust one or two things, it’s smart.

“He trained well for a while already but this week was especially well – that’s the reason why he starts.”

For de som evt ikke trur Klopp legger vekt på hva som presteres på treninger.

Jeg må også bite i det søte eplet her. Lallana var god i dag, og uten hans innsats hadde vi garantert ikke fått 2-1-målet. Det er jo nettopp slik innsats vi har savnet, og som gjorde at vi scoret en rekke enkle mål under Klopp tidligere.

Samtidig har han nå gjort en god kamp på snart 2 år. Så det er ikke slik at jeg må trekke tilbake alt jeg mener, og innrømme at Lallana fortsatt er en fantastisk spiller. Men jeg er veldig fornøyd med det han gjorde, og om han fortsetter slik, vil han bli en viktig mann for oss.

En dårlig kamp, gjør ingen spiller til flopp. Og en god kamp, gjør ingen spiller til stjerne. Men dette var oppløftende, og noe jeg ikke trodde ville komme.

Har vist forståelse når han har fått sjansen i andre kamper at han ikke er matchfit. Men det er jo en øyeblikksfrustrasjon som blir utløst, når man jager mål og viktige poeng, og eneste man da kan sette inn er en Lallana uten kamptrening siste året. Viser seg fram bedre og bedre, holder han seg skadefri nå, og får en god pre-season så kan han få en grei sistesesong hos oss.

Jeg rev meg i håret av frustrasjon da jeg så at Lallana skulle starte kampen i går, og det ble ikke bedre da vi kom under bare noen få minutter ut i kampen (uten at Lallana var skyldig i baklengs målet). Jeg var frustrert over at han ikke har prestert godt på to år, og at jeg på alle måter har avskiltet han som Liverpool spiller.

Dog skal det i ettertid sies at han hadde en grei kamp i går, jobbet meget bra og vant, blant flere, en viktig duell som ledet til 2-1 målet! Hvis han nå kan fortsette denne utviklingen og likevel bli en viktig spiller for oss i innspurten skal jeg med glede innrømme at jeg avskiltet manne for tidlig.

Banens beste i første omgang?