20. Adam Lallana

Jeg sa ikke noe om det. Jeg spurte om det var rart at han tenkte som han gjorde.

Du er 31 år gammel og spiller for Liverpool og Klopp. Så får du høre at klubben gjerne vil ha deg med videre og at du vil bli viktig kommende sesong. Ville du sagt nei? Er det rart at han sa ja?

Sist sesong brukte vi 57 % av omsetningen på lønninger. Det er blant de høyeste av topplagene og bør ikke være høyere. Med Keita, Alisson og Fabinho inne siden dengang, samt ny kontrakt til Salah og forventning om nye kontrakter til bl.a. Mane, Wijnaldum, m.fl den kommende tiden, er lønninger faktisk et tema. Det er ikke dumt å kvitte seg med høytlønnede spillere som bidrar lite på banen for å optimalisere troppen.

Og det skjer jo. Sturridge er ute, Clyne forsvinner. Trolig også Mignolet. Mange penger totalt.

De mer lavlønte som Markovic, Moreno og Ings er borte fra lønnsbudsjettet. Bare utlånet av Grujic kompenserer vel for den lønnsjusteringen van Dijk muligens får. Og et bittelite salg av en akademispiller, til ca £6m vil dekke hele lønnen til Lallana kommende år.

I et lengre perspektiv vet vi at Milner og Lallanas lønninger sannsynligvis er borte om et år. Det er under kontroll. Det økonomiske er ikke noe problem. Alt handler om å skape en riktig spillergruppe med et godt utviklingsmiljø.

Sturridge og Moreno har vært viktige faktorer i spillergruppen, kan vi lese. Kanskje det er dumt å la en som Lallana dra også. Han er jo blitt beskrevet som en av kapteinstypene og lederskikkelsene i stallen.

De skal nok kjøpes noen også, så dette er ikke en ren nettoreduksjon av lønnsbudsjettet. Jeg ser null problem med at Lallana selges i sommer. Vi får sannsynligvis mer penger nå enn neste år (31 i stedet for 32) og blir kvitt en høytlønnet spiller som får minimalt med spilletid. Og med typer som Alisson, Van Dijk, Henderson, Milner, Ox, Mane og flere andre i laget, tror jeg null på at Lallana er så viktig for spillergruppen at man skal beholde ham nærmest kun for å ha hans nærvær i troppen uten at det er forventet at han skal spille noe særlig.

Jeg tror bare ikke på at disse menneskene har fortalt Lallana at han kommer til å spille en stor rolle neste år, fordi intet tyder på at så er tilfelle.

Lønnsbudsjettet er nok fortsatt ekspanderende, og det å holde på høytlønnede spillere som knapt får kamper er ikke noe klubben er tjent med. Sturridge er ferdig nå, og det bør Lallana være også.

Denne sesongen fikk han totalt seks kamper fra start, neste sesong kan det bli enda færre.

Definitivt. Fra 2016/17 til 2017/18 gikk omsetningen opp med over £90m, en massiv økning. Likevel gikk lønningenes andel av opp fra 57 til 58 % av omsetningen. Det er vel høyt. Spurs har godt under 50. United har 50. Om vi skal ha handlekraft på transfermarkedet (kanskje ikke så viktig i sommer, men om ett år eller to kan det være langt viktigere), er den klar fordel at denne andelen er lavere.

Du er 31 år og sliter enormt med å komme tilbake til gammelt nivå pga. skader.

Du er en del av en klubb som vil være din aller beste (og siste) sjanse til å vinne Premier League.

Du vurderer… hva er mest gøy: være involvert i 10-15 kamper for et lag som kjemper om alt - eller 25 kamper for et lag som ligger midt på tabellen og i beste fall håper på å komme langt i cupen.
(Lallana var involvert i 16 kamper denne sesongen - og var ubenyttet reserve i 13 kamper. Overraskende mye)

I en ny klubb vil det være større press på at du må komme tilbake snarest og prestere. I nåværende klubb er dekningen allerede god, så samvittigheten over å være utilgjengelig vil være lettere å takle. Du er en bonusspiller “på toppen” som er god nok om du klarer å være tilgjengelig.

Selvfølgelig vil Lallana bli.

Enig i det du skriver @olave , men klubben har nok tenkt at de er nødt til å heve lista på lønninger for å i det hele tatt kunne holde på de beste spillerne over tid. Poenget er ikke å betale mest, men nok til at spillerne ikke lar seg friste av høyere lønninger andre plasser og da tror jeg ikke det er nok med topplønninger på 1,5m. Ser vi på andre toppklubber så tjener nøkkelspillerne noen plasser mellom 3m-5m…

Jeg mener klubben nå har lagt seg på riktig nivå med 1,8m-2,5m på nøkkelspillerne. Heldigvis har vi kunnet gjøre denne justeringen uten at vi har hoppet særlig opp i %-andelen på lønninger i det totale budsjettet (som har gått fra 57% til 58% som du skriver). Forhåpentligvis vokser inntektene til Liverpool videre også de neste årene, og da uten at vi må justere lønningene like mye opp, og at vi dermed nærmer oss 50%. Noe jeg tror kan bli en realitet innen 2-4 år om suksessen fortsetter. Ny og kraftig forbedret draktavtale nærmer seg jo også.

For min del kan Lallana ofres til fordel for en yngre spiller. Lallana viser klasse når han er skadefri og i god kampform, men hvor ofte skjer det? Et par kamper i sesongen, det holder ikke.

Tenkte akkurat det samme.

Kjøp en ny angriper

Selg Lallana, Sturrigde, Wilson og Gruij.

Sats ellers på Brewster, Jones osv (Origi)

Selge Sturridge?
Han er jo ikke Liverpool-spiller.

Du skjønte poenget :wink:

Lallana kan godt ofres i mine øyne. Han løper å kjører gegenpress til det fulle muligens, men mannen er jo ekspert i å drage ned tempo med sine x antall crouyffvendinger ila de kampene han spiller. Kan virkelig ikke se hvem han skal starte på bekostning av neste sesong. Å cup kamper etc, sats heller på de talentene vi har i klubben.