20. Adam Lallana

Kan ikke helt si jeg ser de helt store bidragene fra Wijnaldum enda. For meg den desidert mest anonyme spilleren på banen for Liverpool denne sesongen. Mulig han gjør mye usynlig jobb i form av både offensive og defensive løp, men det er det jeg klarer å tyde pr nå. To gode sjanser i kampen mot Hull endte i to svake avslutninger. Håper jeg klarer å catche bedre hans kvaliteter etter hvert for pr nå klarer jeg ikke helt å se de…

Et aspekt som sjeldent blir dratt frem når vi vurderer enkeltspillere er konteksten rundt spillerens prestasjoner. Da tenker jeg på med- eller motgang for resten av laget.

Når hele laget er i fritt fall, f.eks. høsten 2014, er det svært krevende for enkeltspillere å prestere. Når vi supportere da går i gang med enkeltvurderinger, gjerne av nyinnkjøpte spillere, vil nesten alle fremstå svake. Kanskje spesielt de offensive spillerne, da kravet til samhandling er høyest her. Så for å gi et poeng til Lallana, er jo han en spiller i denne kategorien.

Motsatt ende av skalaen er når laget er i fantastisk flyt og hvor alt fungerer. Når vi skal vurdere enkeltspillere, som f.eks. Wijnaldum eller Mané, vil de fleste fremstå gode.

Det er svært vanskelig å vurderer hvor mye av spillerens prestasjoner som kommer av at laget er i flyt og at manageren har gitt spilleren en spesiell rolle som passer særdeles godt, og når prestasjonene kommer av at spilleren rett og slett er «pure quality».

Derfor er det litt interessant å se hvilke spillere som presterer når laget gjør det litt dårlig. Hvem som kan redde 3-poengere når laget har en dårlig dag, f.eks. Coutinhos langskudd, eller Sturridge sin magi. Hvem som tar nivået når vi møte virkelige storlag i europeiske turneringer. Hvem som fremstår som offensive drivkrefter og hever nivået på resten av laget – ikke bare legger seg på nivået.

For å vurdere Lallana i lys av dette, hadde han «urettferdige» forhold å prestere under da vi vurderte han som ny spiller høsten 2014. Samtidig synes jeg heller ikke den etablerte Adam har fremstått som en klassespiller når laget har slitt, eller vært noen offensiv drivkraft som hever nivået på resten av laget. Det er kult å se nivået han holder nå om dagen og derfor er jeg meget spent på om han klarer å holde dette også når vi møter motgang, eller tøffe motstandere i CL etter hvert. Det samme gjelder for så vidt også Wijnaldum og Mané. Jeg er riktig nok noe usikker på om samtlige fremdeles vil virke like gode da og kanskje spesielt de to midtbanespillerne.

Mange gode poeng her, Domino. Det er vanskelig å vurdere en spiller totalt uavhengig av laget han spiller på. Fotball er ikke golf eller tennis. Én spiller kan aldri gjøre akkurat som han vil eller har planlagt og trent på på forhånd og hvorvidt han lykkes eller ikke avhenger av laget.

Et lag er en helhet av enkeltspillere som fungerer sammen i ulike roller. På et lag som spiller bra vil kanskje noen fremstå bedre enn de kanskje egentlig er (men hvor lett kan man egentlig avgjøre det?), mens andre vil bli mer usynlige eller fremstå som “dårligere” enn de egentlig er.

Leo Messi har f.eks. alltid vært bedre for Barcelona enn for Argentina. Alle vet at han er verdens tre-fire beste spillere, men når han tas vekk fra det meget velfungerende Barcelona-kollektivet, med de fantastiske relasjonene der, så er han ikke like god.

Her kommer vel Klopp i et mye bedre lys enn Rodgers, skjønner hvordan man setter sammen og bygger lagmoral.

Her ett eksempel på hvordan enkelte “ser” sin versjon av en spiller…
Jaggu bra Klopp er ved sjefstolen​:+1::soccer:️:trophy:

Spot on spør du meg. Men enig med deg i at det er bra det er Klopp som er i sjefsstolen.

Oppdaget denne, fra Watford-kampen. Jeg visste han var god, men var ikke klar over hvor stor aksjonsradius Lallana egentlig har. Høyre, venstre, sentralt - dypt i banen, høyt i banen - ballvinner, tilrettelegger… Og dette er kun klippene MED ball.

Lallana var også en spiller som mange ønsket å selge fa han ikke presterte topp, og var mye skadet. Men I likhet med Henderson har Lallana blomstret under Klopp, og inntatt sine nye roller på en imponerende måte. Forståelig nok er ingen som ønsker å selge disse juvelene nå.

He he, hvem på dagens lag har ikke “vært til salgs” på dette forumet unntatt Mané og Matip? Til deres “forsvar” var de i det minste i skuddlinjen for å være bevis på manglende satsing og passivitet på overgangsmarkedet. Lesson learned: Klopp kan sitt fag​:smile::smile:

Mane og Matip var vel ønsket solgt i det øyeblikk det ble kjent at de signerte for klubben siden dette var spillere som gav uttrykk for at klubben manglet ambisjoner.

Forbanna helvetes landslagspauser, Lallana ut med skade…

Ja, f… og, og han som har vært så sinnsykt god denne sesongen. Begynte denne helv… landskampen enormt bra og. Legg ned landslagsfotballen …

F…! Noen som vet om det så alvorlig ut?

BBC sier at det så ut som en strekk i leggmuskelen. Han gikk for egen maskin tross alt…

Nå spilte England kvalifiseringskamp på Fredag, og enda klarer man å presse inn en betydningsløs privatlandskamp på Tirsdag, det er håpløst når klubbene står foran viktige kamper i både serie og Europacupspill. Privatlandskamper er håpløst.

Blir kampen sendt på norsk tv noken plass?

Tror ikke det. Ser den på svensk Viaplay

Lallana has just passed through the mixed zone, no limp, says "I’m okay’’

Ah er så lei av landslagspauser.
Hvis man regner på det tipper jeg at antall skader i landslagssammenheng er mye høyere i forhold til antall kamper man spiller med klubblag.

Det der er faktisk et spennende spørsmål. Jeg har brukt litt tid på å google, men finner så langt ingen gode svar - selv om det ligger haugevis av tunge analyser om fotballskader på nettet.

Likevel interessant å lese at:

• Det skjer mange flere skader i kamp enn på trening.
  • Det forekommer flere skader blant vinnende lag enn tapende lag.
  • Høysesong for skader er om våren.
  • Da Bundesliga kortet ned på vinterpausen sin for noen år siden, påvirket ikke det skadestatistikken i vårsesongen.

Er takknemlig dersom noen snubler over empiri på dette temaet (og gjerne poster lenken) i tråden for interessante analyser. Jeg har en antakelse om at enkeltskader i landskamper, på kjente/viktige spillere, påvirker hva vi tenker om dette.