20. Adam Lallana

det er nok riktig, og man husker nok de gangene spillere kommer tilbake med skade bedre enn de gangene det går bra.

Men forrige landskamprunde ble vel wijnaldum og lallana skadet. Det er ikke så ofte man mister to spillere med skader iløpet av en PL-kamp, men føler at det skjer ofte gjennom landslagsspill. Sturridge er også en spiller som har kommet tilbake fra landslagsspill med skade flere ganger, til tross for at antall døgn med landslaget er ganske få.

Utilgjengelig til Southampton-kampen. Trist, men heldigvis har vi en tent Sturridge som er klar til å vise seg.

Jeg synes det vitner om en god tropp når vi kan sette innpå Wijnaldum og Studge. Til slutt er alle like samspilte fordi spillerne bytter på å være småskadet, det er god taktikk

Du har virkelig fått meg til å spise mine egne ord Lallana! Jeg kan ærlig innrømme at jeg i en periode ikke var Lallana’s største fan, men han har heldigvis motbevist meg.

Adam Lallana du er briljant!

Lallana❤️

Lallana står fram som PL sin beste midtbanespiller. Han har det meste en midtbanespiller kan ønske seg. Lallana har en enorm løpskapasitet og arbeidsmoral. Han har bra fart og god teknikk. Lallana scorer bra med mål samtidig som han bidrar med mange målgivende. Lallana har blitt en komplett midtbanespiller under Klopp. Hadde ikke trodd at han skulle blitt så utrolig god denne sesongen, når man ser på det han presterte i EM. Med den formen han er i nå vil Lallana skaffe Liverpool mange poeng i de kommende kampene.

Når er det spillere fra Premier League sist har prestert i mesterskap?

Til og med Pep har jo nå forstått hva Premier League dreier seg om. Han trodde ikke PL ville være noe annerledes enn Spania og Tyskland. I uka som gikk har Pep krøpet til korset, og innrømt at “joda, England er noe annet”. Det er mye tøffere. Flere sprinter, flere fysiske dueller, jevnere liga, to cuper, ingen julepause. Dagens fotball er blitt så kondisjonsorientert at hvis en ikke er helt på topp fysisk, så vil en slite i mesterskap. Spillere fra PL har et mye tøffere program i ni måneder enn spillere fra andre land, de er fullstendig utslitte. Det er ikke bare England som underpresterer når de kommer til mesterskap. Se på spillere som Hazard, Silva osv. De er ikke i nærheten de heller. PL er ikke et maraton, det er triathlon.

Lallana er glitrende for tida, for en utvikling.

Fart har aldri vært Lallanas store styrke så ser ikke bort fra at han kan holde dette nivået i hvert fall 3-4 sesonger om han er skadefri

“The most important thing is that about one year ago, we sat together in my office, and although I was happy with his performances, he was like, ‘I don’t finish, I don’t score’.

“I said to him it’s because he’s not in the right spaces, but now he plays deeper and he often is in the right spaces.

Jeg var en av de som var ekstremt kritisk til Lallana de siste to sesongene, noe som jeg fremdeles mener var fullt fortjent kritikk. I år har han fremstått som en mye mer stabil spiller av et høyere nivå. All kreds til han og han fortjener massiv skryt for innsatsen han har lagt ned og måten han har utviklet seg på. Han er blitt en utrolig viktig brikke i systemet vårt og filosofien passer han veldig bra. Sluttproduktet hans er blitt mye bedre og vi ser ikke lenger en piruett eller to for mye som gjør at vi mister ballen offensivt. Så han har jo uten tvil tatt et tak og forbedret seg på det nødvendige.

Litt mer sånn konkret poeng: Kritikken han har fått tidligere er fortsatt fortjent og var riktig på gitt tidspunkt. At han har hevdet seg over det og tatt et tak i seg selv og gjort noe positivt ut av det hele, det fortjener han enormt skryt for. Det er slik det skal være!

Mener det aldri har vært noe feil med spilleren Lallana, men måten han har blitt brukt på. Lallana vil i mine øyne aldri bli en fullgod ving pga farten hans. Dypere i banen derimot er han mer enn rask nok og får også brukt motoren og aggressiviteten sin.

Generelt regner man vel oftest årene fra 28-32 som en spillers aller beste år. (Unntak med spillere som er veldig avhengig av farten sin, de dabber gjerne av mye tidligere) Ingen grunn til å tro noe annet vedrørende Lallana.

For offensive spillere synes jeg det er ofte at de er på topp tidligere enn som så. Gjerne fra rundt 25-30. Temmelig mange offensive stjerne som dabber av en god del når de har passert 30.

Offensive spillere er nok på topp tidligere ja. I forsvaret kan du toppe mye senere/holde koken lengre, og keeper er nesten en egen kategori.

Det kommer uansett an på hvor dediserte de er til jobben. Fysikk, intelligens og treningsvilje tror jeg er sentrale faktorer. Hvor gode de er til å restituere seg. Deretter mange faktorer som påvirker, som skadehistorikk f.eks, og ikke minst hvilke styrker de har som spiller. Er du en Torres som er avhengig av fart vil du dabbe av tidligere enn en Zlatan som spiller på helt andre strenger. Eller Alan Shearer for den saks skyld.

Helt klart at spillertype avgjør mye. En Zlatan eller Shearer som baserer seg mer på fysikk holder jo ofte mål til de er 35. For Torres, Henry, Shevchenko, etc. så dabbet de av rundt 30. For kantspillere gjelder ofte litt av det samme. Dog hender det jo at disse trekkes inn midten av banen slik som for Ryan Giggs. Men generelt så tror jeg at tempo er viktig for et ganske stort flertall av de offensive klassespillerne i dagens fotball, slik at det for ganske mange går nedover når toppfarten blir dårligere.

For Lallanas del tror jeg heller faren kan være intensiteten i spillet. Han er rask, men det viktigste han gjør er vel at han har et svært høyt antall spurter (flest i PL?) i løpet av en kamp. Utholdenheten vil neppe avta, men det er forskjell på å løpe 12 km i et jevnt høyt tempo, eller fordelt på flere titalls korte sputer i løpet av kampen.

Da særlig de som er veldig avhengig av fart og eksplovitet.

Ja, og det er jo ganske små marginer også. Man blir kanskje 3 % treigere på 30-40 meter, og da mister man den lille fordelen man hadde på mange av forsvarsspillerne. Enkelte klarer å tilpasse spillet sitt gjennom å være smartere, men dette gjelder langtifra alle.

Virker som Klopps valg å trekke Lallana lenger tilbake enn hvordan han ofte spilte i Southampton og for oss er det som passer Lallana klart best. 12 målpoeng på 14 kamper er jo faktisk verdensklasse statistisk sett. På de to første PL-sesongene for oss, da lenger fremme på banen hadde Lallana 57-9-9. Forvandlingen er helt enorm og han forsvarer prislappen akkurat nå. Det gjorde han ikke de ti første sesongene. Ikke nok med han er bunnsolid og klart førstevalg for oss, men han produserer og er fast på landslaget og.

Noen har tidligere ymtet frampå om at framgangen til Lallana like gjerne kan tenkes å være fordi han trengte tid og at Rodgers kunne fått fram det samme.

Er vel ganske soleklart at dette er et klart resultat av Klopps inntreden. “Posterboy” for hva Klopp har hatt å si for Liverpool hittil.

Uten tvil. Jeg gir Klopp æren for å bruke Lallana rett. Var ikke slik at det var denne sesongen vi så forandringen. Det begynte allerede i starten av 2016