20. Adam Lallana

Lallana er ikke akkurat treig. Og han er vel den spilleren med flest spurter i hele PL. Det er nok en av hans absolutte forcer. Tror du skal se lenge etter at han legger ned like mange spurter når han er 33-34 år.

Men jeg og kan spurte, men kan love deg at det betyr ikke at jeg er rask overhode🤓

Haha, ventet på at en eller annen skulle komme med denne kommentaren. Sa ikke at han var treig. Jeg sa at han ikke har fart som sin største styrke. Fart, slik som Owen, Heggem for å bruke LFC-spillere som eksempler. Hans kvaliteter kan fint brukes annerledes ved alderdom, siden han har så mange styrker som passer til andre roller enn den han har i dag når hans fart (propellen slik jeg skrev) kanskje må nedprioriteres.

Komplett synsing fra min side. Brukte noen minutter på google for å finne antall spurter, men fant ikke, så here goes:

Jeg tror ikke antall spurter nødvendigvis trenger å synke med årene. Jeg tenker det slik, at det som forsvinner jo eldre man blir, er hurtighet og smidighet, mens kondisjon og styrke består (og kanskje også øker). Gitt at en ikke får skadeproblemer som til syvende og sist har direkte innflytelse på både de fysiske og tekniske attributtene til en spiller, vil en kunne holde antall spurter på et stabilt nivå. Toppfart vil nok reduseres. Klarer Lallana å holde grei toppfart, vil hans teknikk kunne gi ham gode muligheter som playmaker. Evnen til å gi seg selv rom er gull verdt. Kombineres dette med at han som min hypotese tilsier opprettholder antall spurter per kamp, vil vi kunne dra nytte av spilleren gjennom kontraktstiden og litt til.

Veldig vitenskaplig anslått selvfølgelig :wink:

Lallana opererer så mye med høy bevegelighet og kjappe og hyppige spurter at jeg tror han må tilpasse seg ganske kraftig om denne styrken går ned. Det er absolutt en svært viktig del av spillet hans. Bevegeligheten, spurtene og evnen til å finne rom er vel Lallanas fremste styrker.

Og da er vi tilbake til mitt utgangspunkt. Han har såpass mange andre kvaliteter at når propellen/farten/spurten dabber av, så vil han fortsatt ha styrker som kan omskolere han til en god playmaker i framtida.

Synes ikke akkurat Lallana er en utpreget playmakertype.

Det er en playmaker Liverpool har behov og en spillertype jeg har savnet.

Coutinho er en playmaker.

Coutonho spiller som en av de fremste, og ikke dypt på midtbanen som Alonso gjorde. Det er en slik spillertype jeg har savnet i Liverpool.

Helt enig. Jeg tenker at han har bedre overblikk enn pasningsfot, men er trygg på at han vil holde fysikken så godt han kan. Har god tro på at han fint kan holde dette nivået de neste to sesongene, men så begynner vi å se hvordan han vil tilpasse seg når bevegeligheten ikke er den samme som toppnivået (som vanligvis er den tiden han er midt inni nå)

Hvis han skal absolutt måtte spille lenger bak på banen så Henderson du må erstatte. Når man spiller 4-3-3 så ser jeg ikke hvordan playmakeren kan spille i indreløperrollen når man vet hva som forventes av spillere i den posisjonen i Klopp sitt system.

Det er det som har vært mitt poeng hele tiden. Inn med en playmaker. Så får Henderson og Wijnaldum kjempe om den siste indreløper rollen. Flyttes Hendo som ett hakk opp vil savnet av Lallana bli mindre om han skulle bli skadet. Når Lallana har vært fraværende den sesongen har Liverpool savnet en slik type spiller. Can har ikke på noen måte klart å bekle en indreløperrolle denne sesongen. Han har hatt en svak sesong.

Ikke helt ny, men sier vel noe… Lallana raskere enn Sterling og Sturridge for tre år siden.

Ellers er det verdt å minne om ordene til Xavi: I Barcelona tenker vi at fart handler om en spillers evne til å oppfatte en situasjon og deretter gjøre det riktige valget.

Jeg tviler på dette er veien å gå. Vi spilte med et helt annet system når alonso var der, og han hadde en fantastisk ryddegutt ved som side som gjorde mye av jobben som alonso ikke klarte bakover. Jeg synes Hendo gjør jobben mer enn bra nok, og jeg tviler sterkt på at Liverpool er i posisjon til å få noen som er bedre per dags dato. Vi er ganske soleklart ute etter spillere lenger frem i banen så at Lallana må vikariere der tror jeg vil skje mindre og mindre. Heller erstatt Can med en bedre indreløper, men jeg er mer enn fornøyd med Hendo i den posisjonen han har nå. Han har en del kvaliteter som en del playmakere ofte ikke har. Han evner og dekke store rom med høy intensitet, samtidig som han er flink til å distribuere ball. Jeg tror Klopp ser på Hendo som mer enn god nok der han er nå, og at vi vil styrke andre roller. Jeg er 100% enig med Klopp.

Enig.

Der er vel også både lurt og “moderne” å ikke ha typiske spesialister. Vi har noen playmaker/ballfordeler/temposetter-egenskaper hos Henderson. Vi har Coutinhos ferdigheter, og vi har Lallanas. Det er ikke én å markere ut. Initiativene kan komme fra flere. Opplever det som en styrke.

Tja, har vel sett deg ta til ordet for mer spesialiserte spillere ved noen anledninger også. Iallfall på keeperplassen og spissplassen.

Jepp. Lurt å la keepere være keepere!

Synes det er en stor fordel med virkelig offensive keepere. De driter seg kanskje ut et par ganger i løpet av en sesong, men du verden så mye de avverger før det i hele tatt kommer til sjanser om man er like offensiv som f.eks Lloris.