21. Alex Oxlade-Chamberlain

Syns vi mister mye av de «enkle» målene også pga vi ikke får like mange av de sjuke overgangene.

Ett spørsmål, og det er ikke vondt eller sarkastisk ment: Hva gjør at flere her inne ønsker Trent som kaptein i fremtiden?

Er han en så fremtredende figur på banen? Ser dere at han gir de andre instrukser? Hva er det mange ser som ikke jeg ser?

Bør han bli kaptein fordi han er lokal? Personlig har jeg ikke sett en eneste ting som gjør han til fremtidig kaptein. Ett stort talent er han, og jeg håper han blir en av de beste innen 3-4 år. Men hvorfor kaptein?

Ikke isolert sett - jeg ville for eksempel ikke gjort Flanagan til kaptein om han kom tilbake. Men om Trent blir så god som man håper (og tror?) og i tillegg er lokal, så er det en nobrainer.

Men dette er jo langt frem i tid. Først må både Henderson og Milner forlate skuta. VvD er allerede tredjemann i køen og et logisk valg å fortsette med når de andre har abdisert, så får Trent, om han er god nok, bli nummer 2 eller 3.

Man kan like gjerne spørre: hvem ellers? Med unntak av Winnie og kanskje Alisson så ser jeg ingen andre naturlige kandidater i dagens stall.

Van Dijk er det naturlige valget om Henderson skal abdisere. Han styrer hele showet bak der, har autoritet og ikke minst er han verdensklasse. Dessuten i riktig alder med erfaring, og kan fint være på toppnivå til han er 32-34 år.

Å utnevne en guttunge til kaptein fremfor van Dijk, anser jeg som galskap. Da må han i så fall holde klassen Gerrard gjorde i starten av 20-årene, og det talentet ser jeg ikke. Gerrard var for meg en stor kaptein, men en langt større spiller.

Det er mulig jeg tar feil, men jeg ser ikke på Trent som noen kapteinsemne. At han er lokal betyr noe, jeg ser det, men ikke nok for min del.

Mulig jeg var litt uklar. Vi er jo enige her. Som jeg selv prøvde å få frem så er det naturlig å fortsette med VvD og la Trent være reservekaptein - særlig om han tar de nødvendige stegene. Men det er ikke et must det heller - alle er vel enige om at Carragher var en god (reserve)kaptein for oss, men han var en relativt begrenset spiller.

Gerrard var et unikum som vi kanskje ikke ville oppleve maken til på mange tiår og det er egentlig litt urettferdig å sammenligne Trent med ham. Men Trent har vel spilt flere kamper for Liverpool enn Gerrard hadde gjort i den alderen, i den tid hvor det å slå igjennom på førstelaget er særdeles mye vanskeligere enn det var den gang, så talentet er utvilsomt der.

Men hvor lenge er van Dijk i Liverpool? Hittil har han byttet klubb hvert tredje år. Kanskje er han borte når Hendos tid er over. Hvilke kandidater finnes når f.eks. Real Madrid skal erstatte Ramos, eller Bayern skal erstatte Hummels? Mye kan skje. Kanskje er ikke Klopp her lenger om tre år heller?

Med tanke på at Van Dijk har spilt for klubber som Groningen, Celtic og Southampton, så skjønner jeg at han søker nye utfordringer når større klubber banker på døren. Det er først nå at han spiller i en toppklubb. Liverpool er med i CL og Liverpool kjemper om gjeve trofeer. Da er det å anta at han blir lengre enn 3 sesonger i Liverpool.

Det tror jeg også. Det var derfor jeg skrev “kanskje” og var såpass vag. Men vi vet jo at dette kan skje, og at det har skjedd. Få Liverpool-spillere som vi har kjøpt fra andre har blitt hos oss ut karrieren. Å se bort ifra dette er dumt. Men nå blir han 28 og er her nok litt til. Kanskje han blir for gammel og dyr i kombinasjon til å friste andre?

VvD har et uttalt mål om å dra til Barca, men dette var før han kom til Liverpool. Er en lykkelig, tjener bra, kjemper om PL og CL tittelen, vinner titler med jevne mellomrom, så er det nok ikke like stort å dra til Barcelona. Suarez og Messi er ikke unge spillere lengre (Begge fyller 32 i år), og flere andre storheter har lagt opp/ dratt videre. Landet, byen og pengene vil alltid lokke spillere dit, men vil de ha samme trekkplasteret som tidligere ? :thinking:

Trent er en lokal gutt, bare 20 år, allerede «fast» på ligalederen og har tilsynelatende utkonkurrert en solid back i Clyne, sannsynligvis pga offensive kvaliteter. Etter hva jeg har lest er han særdeles seriøs, har begge bena godt plantet på jorden, og holdninger en sjelden finner hos 20 åringer. Er dette i seg selv egenskap nok til å bli kaptein ? Sannsynligvis ikke…men fortsetter han utviklingen, vil han nok være i diskusjonen når Hendo abdiserer om ca 5 års tid.

Beklager sent svar, har vært på hyttetur med begrenset dekning.

Som jeg nevner i innlegget mitt, så er dette altså noe jeg ser for meg først et stykke frem i tid, og at TAA innen den tid forhåpentligvis er moden nok til å overta rollen. Håpet går nok en del på den romantiske tanken om en lokal kaptein ja. Men han virker også for meg som en type som spiller med hjertet utenpå drakten, og som virkelig gir alt. I tillegg mener jeg å ha lest om at han er en type som tør å ta for seg, og tør å ta ansvar. Dette har jeg ikke tid til å søke opp kilder på nå, så ta det med en klype salt.

For å oppsummere så tror jeg TAA er typen som med litt mer erfaring og modenhet kan vokse til å bli en kapteinstype. Dette basert på at han virker uredd, lidenskapelig, og som en type som kan ta ansvar. Men det er også først og fremst et håp, utifra den romantiske tanken om å ha en ekte scouser som kaptein igjen!

Trent blir 21 år når nedte sesong begynner. Henderson er trolig kaptein i tre år til, kanskje fire. Da er van Dijk 31-32 år, mens Trent er 24-25. Blir spennende å se, og umulig å spå. Alt kan skje.

Veldig godt å se Ox tilbake på banen igjen i dag. Positive 40 min, med tidvis veldig gode involveringer

Ut med strekk?

Ruslet av, så forhåpentligvis bare krampetendenser evt lett strekk, noe som ikke er helt unormalt etter lang tid ute.

Etter den alvorlige skaden Chamberlain pådro seg i semifinalen i CL, så hadde han fortjent å spille i en finale denne sesongen.

Chamberlain skadet igjen? Kjenner tårene presser på.

Nå har Chamberlain ikke spilt på månedsvis, og da kan muskelskader oppstå. Håper ikke det er mer alvorlig enn en stramming i hamstring. Regner med at snart er klar for kamp på U23 igjen. Heldigvis var det ikke kneet hans som voldte han problemer, men en “liten” kjenning i låret.

Enig, men jeg blir likevel bekymret. OX har vært belemret med skader hele karrieren og det ser ikke spesielt lyst ut om skaden skulle være alvorligere enn antatt.
Jeg er blitt glad i OX til tross for den lille tiden han har spilt. Håper av hele mitt hjerte at han snart blir klar.

Det positive er alderen hans. Tar meg selv i å ‘glemme’ hvor ung han egentlig er. Er muligheter for en fremtid med mindre skadeavbrekk, og mange år med fotball.

Rimelig normalt er at det er vanlig med små muskelskader etter lengre avbrudd, så det burde ikke ha så veldig mye å si for hvor lenge han blir ute.
Jeg håper han valgte å gå av fordi han kjente det lugget litt i en muskel, og det er jo fult forståelig skjer når han spiller en kamp etter så lang tid. Det er tross alt snakk om et annet tempo enn på trening.