21. Alex Oxlade-Chamberlain

Om du ønsker å følge en manager som kjøper kanoner og forvandler dem til stål, så anbefaler jeg Mourinho.

Ønsker du å følge en manager som kjøper stål og lager kanoner, så følg Klopp.

Vi kjøper kanskje spillere et lite hakk i attraktivitet over det vi har gjort tidligere, men hovedårsaken til at det ser bedre ut er vel at vi i større grad har kjøpt riktig type spillere/de rette spillerne. I de tilfeller vi har hentet spillere fra PL er det f.eks en helt annen schwung over Mane enn Benteke. Og Wijnaldum var en bedre og mer riktig type spillere enn Allen. Legg til en god signering i Matip og et superkjøp i Salah, er det i sum ganske mye bedre enn da vi dreiv og hentet Downing, Carroll, Adam, Allen, Benteke, Balotelli, etc.

Synes det er litt dårlig gjort å trekke allen inn sammen med resten av gjengen, han var meget god det første halvåret og passet den opprinnelige filosofien til Rodgers perfekt. Ikke Allen sin feil at man la helt om med kjøpene av sturridge og Coutinho. Ellers helt enig!

Allen var ganske middels gjennom store deler av sin Liverpool-karriere. Ikke noe dårlig kjøp, men heller ikke noe bra kjøp. Wijnaldum er uten tvil bedre.

Både Allen og Wijnaldum har vel så langt hatt en halv virkelig god sesong, mystisk nok helt i starten for dem begge. Poenger mitt var imidlertid mer at Allen da han ble kjøpt var perfekt for den gjeldende taktikken (ballbesittende death by football osv), men at taktikken endret seg etter et halvt år da Cout og sturridge ankom

Minner om at det er først forrige sesong Coutinho klarte å overstige 13 målpoeng i løpet av en sesong.

Og i den halve sesongen spilte vi ikke særlig bra på noen som helst måte, og poenghøsten var mager. Dessuten er det ikke bra dersom en spiller er SÅ avhengig av kun en type spillestil for å lykkes. Det gjaldt jo i enda større grad Benteke. Allen var en grei spiller, men heller ikke noe mer.

Det utrolige er at Oxlade-Chamberlain bare er 24 år. Han fylte 24 sist august og var altså fortsatt 23 år da han signerte for Liverpool.

Likevel har han spilt toppfotball i åtte sesonger (før denne) allerede. I 2010/11-sesongen (!) spilte han 41 kamper og scoret 10 mål for Southampton. Som 17-åring! Tre år yngre enn Harry Wilson og Ryan Kent.

I de påfølgende seks (!!) sesongene for Arsenal fikk Ox denne kamprekken: 26 - 33 - 20 - 37 - 33 - 45.

Det er så lett å tenke på Oxlade-Chamberlain som en spiller som har vært med lenge, vært god, men ikke noe ekstremt liksom - og som man tenker om at: “Han burde ha tatt det siste skrittet nå, og har vel egentlig bevist nivået sitt”:

Kanskje det er veldig, veldig feil å tenke sånn. Vi snakker om en spiller som begynte 2016/17-sesongen for en storklubb som Arsenal i en alder av 22 år, som deretter fylte 23 og endte med å spille 45 kamper.

Nå er han hos oss. Han har vunnet tre FA-cupfinaler, spilt mer enn 260 førstelagskamper og 30 landskamper - og er fortsatt bare 24 år.

Og som Klopp sier:

– Han er i veldig god form. Jeg liker det jeg ser. Han har et enormt potensial. Det er nesten helt utrolig, for det er fortsatt mye han ikke har fått vist frem. Han er fortsatt helt i startfasen her.

Jeg lurer på om ikke Arsenal kommer til å angre på dette salget.

Når Chamberlain ikke ønsket å forlenge kontrakten med Arsenal hadde de i grunnen to valg

• Enten selge han i sommer/januar og få penger for han.

• Eller vente til neste sommer ved å la han gå verderlagsfritt.

Arsenal var i det samme dilemmeaet som vi nå er med Can, det hjelper ikke å angre for å selge en spiller når spilleren i realiteten allerede er tapt for klubben.

Spørs om han får en guffen mottakelse av Arsenal supporterne på fredag.

Det tror jeg de allerede gjør.

Må innrømme at jeg får mer og mer sansen for Ox. Særlig etter de siste kampene der han har gjort sakene sine veldig bra. Har egentlig sett på han som en erstatter for noen andre vi ikke fikk tak i. Overraskende lesning det du skriver om karrieren hans så langt. Har er faktisk en ung og veldig rutinert spiller på høyt nivå.

Uttalelsene til Klopp gjør meg veldig optimistisk. Har han hele tiden sett et enormt potensiale i Ox?

Jeg lar meg mer enn gjerne overraske…!

Jeg tror ikke Arsenal angrer salget fordi han ikke ble brukt på en særlig effektiv måte under wenger. Han spilte jo en god del VB siste året. Hadde de brukt han på samme måte som Klopp nå bruker han, der det er tydelig han vil ha en viktig rolle, ville de savnet han mer.

Spilte vel endel høyre vingback i fjor og starten av årets sesong.

Jeg var jo en av de som var mest lunken til Ox, og er fortsatt ikke solgt selv om forbedringen de siste 6-8 ukene har vært markant fra tidligere i sesongen. Skulle jeg gjettet nå, ville jeg sagt at han enten blir en nyttig rotasjonsspiller, eller et “ikke-essensielt” førstevalg. Det er forsåvidt greit nok det, spesielt om han faktisk ender opp som det siste.

Tror forøvrig noe av nøkkelen til karriereutvikling til Ox kan ha vært at han det siste halvannet året har vært relativt skadefri kontra tidligere i karrieren. Fra han var 18 til han var 23, hadde han vel knapt en eneste sesong uten lengre perioder ute pga skade.

Helt klart. Nok en grunn til at jeg tror ikke Arsenal angrer på noe salg. Det vil evt skje om han blir en sentral brikke hos oss, som produserer jevnlig. Da tror jeg de vil angre om så skjer

Jeg tror spillere Klopp kjøper etter å ha fulgt dem lenge kommer til å ha en bra karriere i Liverpool. Og puktum en gang til.

…de med forståelse i Arsenal angrer allerede…!
Når Klopp har fått lagt sin hånd på verket vil resten av Arsenal klanen følge etter… husk, han er ung, han er fulgt av Klopp lenge, og han er midt i blinken for vår heavy metal fotball. Var millimetere fra å score i helgen etter en helt vill oppofrende prestasjon…
OX har vært Liverpool supporter siden han var bitteliten, men det visste dere sikkert :wink:

Jeg tror ikke de en gang angrer fordi han aldri var en spesielt viktig spiller for de. Han slet med mye skader også. Mest trolig hadde han spilt VB og blitt brukt sporadisk her og der som en potet. Ox har aldri vært en veldig viktig spiller for Arsenal, og som sa over tror jeg de angrer før evt han produserer jevnlig for oss.han har forresten kun startet 6-7 kamper for oss.

Når Chamberlain har spilt 26 - 33 - 20 - 37 - 33 og 45 kamper. For Arsenal så vil jeg betegne han som en viktig spiller.

Og Arsenal spiller ofte 60 kamper i året. De tallene viser jo at han ofte spiller under 50%. Forstår ikke hvordan de tallene skal tale for at han var en viktig spiller. Han hadde 14 mål totalt inatsenal som offensiv spiller.
Ps en viktig spiller for meg er de spillerne man er mest avhengig av. Ikke squadspillere. Ox var i perioder en spiller man brukte mye, men absolutt ingen som de var avhengig av.
Og argumenter mitt handler ikke om hva han kan bli som lfc-spiller, men måten han ble brukt i Arsenal. Jeg tror han kan bli en viktig spiller for oss.

Nå har han til tider slitt med skader, noe som har bidratt til at han ikke har spilt så mange kamper. Slik jeg ser det var han en viktig spiller for Arsenal.