21. Lucas Leiva

Jeg skal sette LUCAS 21 på min neste drakt👍

Jeg er nok en av dem som tidvis har satt Lucas litt for høyt, men med utsagn som dagens er jeg glad for å være på denne siden av yttersidene vi supportere har hatt. At han nå leverer solid som backup på stopperplass er gledelig, og jeg tror han har en solid rolle i stallen. Håper faktisk å få se Lucas på midten igjen, men mest i nostalgisk lys.

Slik vi spiller under Klopp er ikke Lucas effektiv andre plasser enn på midtstopperplass. Samtlige resterende posisjoner krever fleksibilitet, og balanse mellom offensivt og defensivt spill. Lucas er en spiller som er god på det han er god på, spiller sikkert, men veldig ensidig.

Fantastisk å ha som backup og i stallen. Fantastiske holdninger, samtidig litt under pari hva riktige kvaliteter under Klopp angår. Fantastisk underdog historie, og vil gå inn i historien som en av mine personlige favoritter. Steve Finnan, Dirk Kuyt, Sami Hyypia og nå Lucas. Henderson vil jeg også legge til. Etter min mening spillere det er lett å heie på.

Lucas kan gå inn i Liverpool-historien med flere offisielle kamper enn Keegan, Souness og Barnes.

Det er egentlig ganske utrolig.

Det er mer utrolig at Lucas har 10 sesonger i klubben, og at han nå spiller under sin femte manager. Når Lucas har hatt så mye tillit blant alle Liverpool sine managere, og spilt så mange kamper som han har gjort på sine 10 sesonger kan han umulig være så dårlig som enkelte vil ha det til. Når vi i tillegg vet at Lcas har hatt flere og lange skadevbrekk er det imponerende at han har nådd 334 kamper for Liverpool.

Det er i allefall lov å mene at han er og har vært et svakt punkt i laget. Dette har jeg ment hele veien. Helt siden han var omskolert fra å være en offensiv midtbanespiller til defensivt anker og videre til forsvarer. Han blir rett og slett for ordinær etter min smak, men bevares for en flott personlighet han har. Han klager aldri og er lojal. Det har han tjent mye på. I tillegg til noen tilfeldigheter, herunder at vi har hatt få defensive spillere som har vært særlig bedre. Med unntak av Mascherano som var lysår foran.

Det er fascinerende at det er så mange meninger om Lucas. Han har vært briljant I flere kamper, men han har også vært utrolig svak i mange kamper. Det er neppe noen spiller som har vært så heftig diskutert som Lucas. Han er eller har aldri vært min favoritt. Men jeg har alltid hatt stor respekt for Lucas for hans lojalitet for klubben. All ære til Lucas.

Keegan er han forbi, men for å ende med flere kamper enn Souness og Barnes må han vel nesten spille 1-3 sesonger til ?

Barnes var feil, men han mangler bare 25 kamper på å gå forbi Souness og har én sesong til hvis han blir. I så fall går han også forbi Kennedy. Han er allerede forbi Keegan, McDermott, Mølby og McMahon.

Allerede en legende i mine øyne :heart:

Andy Carroll nevner Gary Cahill og Lucas Leiva som de to vanskeligste motspillerene han har møtt.
Tror det er flere der ute som har kjent på det samme.

Lucas klar for Galatasaray i følge ryktebørsen.

Lucas vil få en verdig avslutning i Liverpool, hans langvarige troskap til Liverpool belønnes med en Testimonial kamp i sommer. Detvhar han fortjent etter lang og tro tjeneste.

Syns det virker litt vel søkt. Greit nok at Lucas (sannsynligvis) er ferdig i klubben til sommeren, men hvorfor handle frem en avtale utenfor overgangsvinduet? Kontrakten går visst nok ikke ut før neste år, så han har det ikke akkurat travelt. Med mindre han går til en liga som følger andre overgangsvinduer, f.eks. MLS i USA (eller Tippeligaen), kan han ikke flytte på seg før 1. juli (evt. tidlig i juni, hvis han blir værende i England).

Og hvorfor gå til et land som virker å ha en særs uviss fremtid i møte?

Mange overganger skjer på den måten. Overgangsvinduet er tiden hvor spilleren kan flytte på seg. Transferavtaler kan inngås året rundt hvis begge klubber er åpne for det.

Mange? Jeg er klar over at det forekommer, men særlig ofte er det vel ikke? Med unntak av Bosman-spillere, da.

Perfekt å gjøre det nå. Skadefri.
Jo før jo heller, og interessentene har ikke akkurat stått i kø(her velger jeg en spansk én, for det aner jeg ingenting om).

Dessuten har han kanskje spilt sine siste minutter, og han har bedre kort på hånda nå enn til sommeren.

Uansett tar jeg ikke gleden på forskudd, og venter på mer seriøse bekreftelser.

I Tyskland er dette helt vanlig.
Bayern M har allerede kjøpt Rudy og Sule foran neste sesong.
Reus ble også solgt til Dortmund lenge før vinduet åpnet.

Nå står nok ikke klubbene i diverse ligaer i kø for å prøve å sikre seg Lucas, så han må nok gå til den første og beste klubben som ønsker hans tjenester. Jeg ser to valg for Lucas slik det er nå, enten Galatasaray eller å reise hjem til Brasil. En ting som er viktig å huske på Galatasaray er en stor klubb.

For all del. Har bare vanskelig for å tro at en presumptivt oppegående fyr som Lucas, skulle velge en klubb et land som Tyrkia – som videre er grunnen til at jeg ikke skjønner hvorfor det skal skje nå.