21. Lucas Leiva

Det er langt, men les den.

341 kamper for Liverpool er respektabelt.

Definitivt enig med deg her. Tilfeldighetene ligger i at Liverpool til tider har hatt lite tilgjengelige midler til nye overganger, samt at man jevnt over har lyktes forholdsvis dårlig der man har satt pengene. Det har medført at det alltid har vært mer presserende behov andre steder enn å erstatte Lucas. Det er noen som ynder å si at Lucas er et symptom på Liverpool sine dårlige prestasjoner post Benitez, og det er trolig en sannhet i dette, men det er ikke til Lucas sin forkleinelse. Det er de dårligere spillerene og dernest den manglende evnen til å erstatte dem som skal bære den byrden.

http://anfieldindex.com/27684/lucas-leiva-epitome-loyalty.html

Om dommerne hadde dømt konsekvent etter malen de bruker på Lucas så hadde fotballen vært et ryddigere spill.

Jeg har tidligere vært positiv til å beholde Lucas som cover/nødløsning i midtforsvaret og defensiv midtbane. Det er jeg ikke lenger.

Men han bør få ny kontrakt som offensiv playmaker.

Det innlegget han la i går er av den kvalitet vi trenger fra backene. De legger aldri noe i nærheten av så bra

Innlegget er av den typen som skal kunne legges, uansett. Se på Rooney-versjonen av saksa, Nani er det vel, nesten klinlikt innlegg som Lucas. Klopp sa det i pressekonferansen etter matchen at de hadde øvet på akkurat dette, sikkert litt for å tilpasse seg motstanderen og for å forsøke å spille på flere strenger.

Det handler om mot og å våge å slå pasningene. Det er det de alle må bli flinkere til, ikke bare backene.

Tja, jeg vet ikke helt. Det er jo et innlegg som i 99 av 100 tilfeller ikke ville ført til mål. I hvert fall ikke uten nedtak og noen meget gode touch hos mottakeren først. Vinkelen det kommer fra, kraften det slås med og at det ender opp bak spilleren tilsier at det er nærmest umulig å score på direkten.

En helt utrolig prestasjon av Can fører til sesongens vakreste Liverpool-mål. Noen genierklæring av assisten er jeg dog ikke med på. For øvrig synes jeg Lucas fortsetter å gjøre en god figur på midtbanen vår. Nok en gang er han viktig for oss i perioder preget av skader.

Det er morsomt med Lucas, vi avskriver han hver eneste sesong og mener at det bør være hans siste sesong i Liverpool. Men på en eller annen måte klarer Lucas og slå tilbake mot oss kritikere. Lucas er fortsatt en viktig brikke i dette Liverpool laget. Han kommer inn gjør en manns jobb i kamp etter kamp.

Ikke ta fra oss gleden av å hylle en unsung hero. Den største i den klassen i verden. Har ingen problemer med å innrømme at pasningen var “second best” i det målet. Faktisk var den noe for kort og det gjorde at Can måtte være langt mer kreativ og dyktig enn å bare heade ballen i mål.

Samtidig hadde Lucas, nok en gang, klart flest taklinger, brytninger og dueller vunnet enn noen annen på banen. Det forundrer meg stort at ikke Lucas er på listen til langt flere enn noen få tyrkiske eliteklubber. Den mannen er et unikum og så undervurdert at det nesten blir latterlig.

Håper faktisk at han blir hos oss i ett år til, og i det minste at han blir i PL. Litt rart om ikke Rafa ringer.

Vil legge ved en fun fact jeg leste før i dag. 94% av alle alle pasninger Lucas har gjort i år er fremover. Sjekk det selv.

er det noe vi aldri lærer oss er det å ikke avskrive spillere etter noen dårlige perioder :slight_smile:
Can, lucas, lovren, mignolet, milner blir vel alle med jevne mellomrom avskrevet.

Mulig jeg ikke poengterte sterkt nok det jeg var ute etter, men mente ikke å si at Lucas sin pasning var så hinsides god, eller at lange curlede baller er spesielt effektive. Men mer at spillerne må våge å spille ballen i uventede rom, og at medspillere må våge å ta løp i de samme romma. Det er nettopp det Klopp poengterte på pk etter matchen at de har jobbet med. Jeg tviler på at de har jobbet med skrudde curlere med brassespark som hovedmål, men mer at feks Can kan søke rom i mellomrommene for å få til noe… :slight_smile:

Og kommentaren min var igjen en kommentar på at backene våre er dårlige på den siste ballen, og nettopp det handler bl.a. om hva slags rom man søker etter med ballene de slår/løpene som taes.

Skader vel ikke å ha ham i klubben som backup, vi får maaange kamper neste sesong og med skadesituasjonen vi har hatt med 1 kamp i uka bør vi ha to fulle lag neste sesong da det blir 2 kamper i uka (forhåpentligvis, skal ikke være like dum som murinho og klage over mange kamper om vi kommer langt i europa) :slight_smile:

Forsvinner lucas må vi uansett ha inn en annen backup om ikke noen unge er tiltenkt å ta steget opp som backup.

Greit å huske historien rett da gutter…?
Var ikke Lucas en skadeplaget mann en stund?
Før skaden (2013?) var han en av de vi satte høyest verdi på…
Lucas har (jeg er enig) i lang tid brukt tid på å spille seg tilbake etter skade. Så lang tid at supporterne har villet selge han.
Sånn har det vært med Barnes, Gerrard, Sturrige, Lucas og en haug flere i min supporter tid…?
Lucas er på vei tilbake til toppform, mer erfaren, mer voksen og spiller ALLTID med hjertet langt inni korridorene på Anfield.
En ekte LFC❤

YNWA

Litt av en kariere Lucas har hatt i Liverpool.Husker jeg og sønnen var i Liverpool i hans første sesong.Det var spennende med en ung brasse og sønnen kjøpte Lucas drakt på sin første tur.Vi var også tilstede i London da Lucas pådro seg den alvorlige kneskaden i Ligacup kampen mot Chelsea.Før det hadde han hatt en meget god periode .Etter skaden kom han aldri helt tilbake på sitt høyeste nivå.Men nå virker det som han er i nærheten.Lucas trenger nok å spille fast over tid for å få ut sitt beste.Håper han får minst en sesong til.Og så håper jeg han slipper å spille stopper mot Vardy og andre bakromspisser igjen!

Leivas største styrke er nok klokskap og treningsiver. Han virker til å være den første som skjønner hva motstanderen tenker og manageren ønsker. Han er lojal til 1000 og setter aldri egen prestisje foran laget. Han ofrer seg der det trengs, enten han får et vondt lår eller det handler om å dekke over andres feil.

Den største svakheten jeg ser hos Lucas er at han er alt for snill. Den feigeste dommer tør å gi Lucas gult kort, fordi Leiva overhøvler ingen.

:thumbsup:

I følge mange rykter kommer Klopp til å hente inn en ny stopper nå til sommeren. Både Lovren og Matip har slitt med skader. Klavan har også hatt noen skadeavbrekk. Jeg er også av den oppfatning at en ny stopper må inn i sommer (helst et førstevalg) Kommer det en ny stopper inn har Lucas spilt sin siste kamp som stopper. Det jeg synes er mest spennende nå er om Lucas blir i klubben en sesong til, eller om han velger å forlate Liverpool. Selv håper jeg han tar nok en sesong.