22. Simon Mignolet

I kortversjon;

Statsene hans (bl.a.rednngsprosenten) var vel betydelig svakere de siste sesongene? Alt henger jo sammen selvfølgelig, og i etterpåklokskap kunne vi nok ha gjort det hakket bedre med Reina.

Men Reina var ikke særlig god for oss den siste sesongen, eller var det de siste to sesongene? Jeg husker jeg tenkte at han tok omtrent kun de ballene som ble skutt rett på han. Han falt mye i kvalitet hos oss etter hvert.

Men for en sweeper han var. Verdens beste, uten tvil. Han visste nøyaktig når han skulle bryte, og bare ventet på sjansen der han sto klar på 16-meterstreken under kampene. Dog var feltarbeidet tvilsomt om jeg husker rett.

Om vi kan få en keeper som har alt, tviler jeg på. Men jeg håper vi får en keeper med pondus i feltet neste gang. En som plukker ned cornerne, og ikke lar det bli duell innenfor egen 5-meter. Noen ganger føler jeg det bare er Liverpool som konsekvent havner i hodedueller innenfor egen 5-meter. Mens Mignolet står og ser på hva som skjer noen få meter fra eget mål.

Vel, Mignolet har aldri vært god for oss i noen sesong, så jeg hadde gladelig heller beholdt Reina. :wink:

I etterpåklokskapens lys er det ikke vanskelig å se poenget ditt. Men om vi ikke hadde kjøpt Mignolet og hadde beholdt Reina - hvor mange hadde nå vært sure for at vi beholdt en nedadgående Reina og ikke kjøpte ny keeper allerede i 2013?

Fotball er et facinerende konsept.

Jeg håper denne sesongen blir Mignolet sin siste sesong som førstekeeper for Liverpool, Klopp må hente en ny førstekeeper neste sommer om vi skal ha håp om å vinne titler.

Rart dette hvordan dårlige keepere får et oppsving når de forlater Liverpool, tilfeldig, tror ikke det.

Det blir vrient å finne keeper. Det er alltid vrient å finne keeper. Alex Ferguson kan skrive under på det - de hadde mange keepere innom etter at Schmeichel la opp. For ikke å snakke om oss i tiden mellom Grobbelaar og Reina.

Jeg er enig i at Mignolet ikke tilhører gruppen av de beste keeperne. Han er i gruppen med dem bak, og der er det mange. Spørsmålet er hvem som vil løfte oss, og som vil fortsette å være god slik vi spiller. Jeg har rett og slett ikke oversikt over hvem som finnes i denne kategorien keepere. Dvs. bak Neuer, De Gea, Lloris, Donnarumma, Handanovic, Courtois, ter Stegen, Patricio, Oblak…keepere som enten er happy der de er eller som av andre grunner er uaktuelle.

Butland? Neppe bedre enn Mignolet.
Cillessen? Tja.
Zoet? Muligens.
Lopes? Kunne vært interessant.
Horn? Vil han, etter å ha sett Karius’ skjebne?
Fahrmann? Aner ikke.
Trapp? Nei.
Schmeichel? Neppe aktuelt.

La oss si at vi kjøper Anthony Lopes fra Lyon, Jasper Cillesen fra Barcelona eller Jeroen Zoet fra PSV. Det hadde betydd et kjøp til førstekeeper-plassen. Konsekvensen hadde vært å selge både Mignolet og Karius. De hadde ikke giddet mer da. Det har vært for mye frem og tilbake med dem allerede, og med enda et keeperkjøp ville tilliten vært skrøpelig. De hadde ønsket seg videre, noe som hadde vært naturlig. Den nye keeperen hadde også fortjent ro, og ikke sittet med to vrakede eks-førstekeepere rundt seg.

Hadde Anthony Lopes vært en upgrade? Det kan godt hende. Men det hadde fremdeles vært risky - for det er det alltid med keeperkjøp.

Det blir interessant å se om Klopp gir noen av de andre keeperne sjansen i desember (i tillegg til kampen mot Spartak). Siden han tydeligvis mente at Mignolet trengte og hviles allerede i starten av sesongen, så burde man tro at han trenger det i jula også. Hadde vært spennende å se Ward i en kamp eller to, om han er tilbake fra skaden?

Et lite tankeeksperiment:
Vi har for tiden noe som kan virke som tre ganske jevngode keeper. På en skala fra 1-10 - hvor mange poeng har vi totalt på keeperplassen, hvordan er poengene fordelt, hvor mange poeng bør vi ha totalt og hvordan bør de være fordelt?

Mignolet er nok pr dags dato litt foran de andre to, så for enkelts skyld setter jeg opp denne fordelingen:
Mignolet: 7.5
Karius: 7
Ward: 6.5
Totalt 21 poeng.

Jeg tenker 21 poeng er passe, men at vi burde ha fordelt det slik:
Førstekeeper: 9
Andrekeeper: 7 - Mignolet/Karius/Ward
Tredjekeeper: 5 - Grabara

Hvem skal vi kjøpe og hvem skal vi selge av trioen?

Mignolet og Karius ut. Oblak Inn.
Vi kan vel regne med rundt £30m for M og K. Takker Atletico nei til £50-60m for Oblak? Har de noen gang avslått et bud i den størrelsen før? Vi snakker da om den dyreste keeperen gjennom tidene.

Oblak, Ward og Grabara høres meget solid ut.

Det er vanskelig å diskutere med deg når jeg er helt enig, så jeg nøyer meg med den opplysningen :stuck_out_tongue:

Utenom de totalt urealistiske (De Gea, Courtois, Lloris mm.)
Oblak, Handanovic, Leno, Donnarumma. 4 keepere jeg umiddelbart ville satt rett inn i laget og solgt M&K.

Geronimo Rulli har jeg faktisk ikke sett i (live)aksjon såvidt jeg kan huske. Hvor god er egentlig han?

Mignolet var god vi dag, han hadde et par fantastiske redninger.

Han hadde en fantastisk redning på stillingen 2-0. Noen sekunder etter-BOOOM 3-0. Den redningen hadde blitt heftigere diskuterte hadde det vært De Gea som hadde gjort den.

Vi er vel etterhvert blitt ganske solide defensivt.
Mignolet har 7 cleen sheet på 14 kamper.

Ja. Og tett i toppen.

Ok, jeg prøver (iallfall stort sett) å være relativt nyansert her inne, men akkurat når det gjelder Mignolet gidder jeg ikke lenger. Befester i kveld sin posisjon som en av målvaktene i PL med absolutt svakest redningsprosent. Jeg vil faktisk trekke det så langt at målt i spilletid mot spillerens kvalitet er Mignolet den som kommer dårligst ut i de snart 25 årene jeg har vært supporter. Det har vært mange svakere spillere, men de har aldri fått mer enn 3 måneder, 6 måneder eller kanskje i de verste tilfellene en drøy sesong. Mignolet er faktisk fortsatt førstekeeper etter 4,5 år etter ankomst. 4,5 begredelige år.

Klopp bør tvinges til å kjøpe ny keeper så raskt som mulig. Jeg DRITER i managerens rett til å bestemme over spillerkjøp. Vi MÅ ha ny keeper og om Klopp ikke vil kjøpe, bør han få ordre ovenfra. Og inntil den tid bør Karius får ta over rollen som førstekeeper. Det burde vært slutt for belgieren for lenge siden. Men det er vel som å tro på julenissen at jeg har sett ham i Liverpool-trøya for siste gang.

Jeg er så enig. Takk for at du klarer å ordlegge deg bedre enn meg når det kommer til Mignolet. Jeg er så frustrert at jeg holder på å klikke i vinkel.

Mignolet er ferdig.
Han bruker som regel veeeeldig lang tid til å komme seg opp på et middel formnivå etter 2-3 katastrofer. I dag toppet det seg. Svært sjeldent sitter jeg og helt ærlig tenker at, ja, det der kunne jeg gjort bedre, men i dag kunne jeg stort sett gjort alt bedre enn Mignolet.
Jeg har sansen for Karius og stor tro på ham, men håper for guds skyld at vi henter en god, rutinert keeper.

Bombe at du ikke har noe mer konstruktivt å komme med. Har du egentlig noengang skrevet et innlegg her inne hvor du analyser spillere og laget? Eller er du virkelig så lite oppegående at dette er alt du har å komme med? Inntil du faktisk svarer på noe som omhandler det fotballemessige, så kan du bare gi en f*** i å svare meg på en slik måte.

100% enig. Bedrøvelig at han fremdeles er førstekeeper
Virker som alt som treffer mellom stengene går inn. Hvor lenge man lide med denne keeperen er det vel bare Klopp som vet. Karius bør inn og være førstekeeper umiddelbart, og være det frem til en ny er hentet.