22. Simon Mignolet

Det med distribusjon er nok synsing fra min side men har en bedre følelse når Karius sender ballen videre spesielt med hendene.

Nei, å si at en keeper er god på streken når han har SÅ lav redningsprosent som Mignolet er skivebom. Om man ignorerer den lave redningsprosenten, sier man egentlig at Liverpool er ganske unike i PL på den måten at de er det laget som får størst andel store sjanser og uttakbare skudd imot seg. Den kjøper jeg aldeles ikke. Mignolets redningsprosent har forøvrig vært kontinuerlig lav i hele Liverpool-karrieren, markant lavere enn de andre toppmålvaktene i PL. Og i år er det ekstra ille.

Jeg har motsatt følelse. Jeg er nervøs når Karius har ballen i hendene. Han sender den alt for ofte ut i farlige soner til spillere som kommer i ubehageklige situasjoner fordi Karius ikke har lest to trekk fram. Min følelse, uten at jeg har statistikk på det er at vi har fått flere kontringer mot enn med grunnet Karius sine hurtige igangsettinger. Mignolet er i motsatt enda av skalaen på godt og vondt.

Jeg er enig, men har null tro på at så skjer. Det må jo Klopp også ha når Karius og Mignolet er så langt foran han i køen at det ikke ble hans tur nå heller.

Avspist med én cupkamp vs. erfaringen han kunne fått som førstekeeper for Huddersfield i Premier League. Jeg vil gå så langt som å si at det er en skandale og dessuten respektløst ovenfor karrieren hans.

Nei, her burde vi ha gjort en av to muligheter (når det først var klart at Mignolet og Karius var først i køen):
Hentet en rutinert keeper som 3.valg a la Manninger forrige sesong, eller bare hatt Grabara som nr.3.

Prøver ikke å være vanskelig, men det der hørtes da litt feil ut for meg…

Mignolet er god på strek på nærskudd, men på langskudd synes jeg han er svak. Ved flere anledninger har han sluppet inn skudd fra distanse som han burde tatt. Vi så det senest mot Arsenal, et skudd som gikk over hodet på Mignolet. Som nevnt god på nærskudd, men svak på lskudd fra lengre hold.

Definitivt gode reflekser, brukbar rekkevidde og god en-mot-en. Noe som også gjenspeiler seg på høy redningsprosent på straffer. Lurer dog virkelig på om posisjoneringen hans er spesielt god, siden redningsprosenten er såpass lav…

For å slå gjennom på toppnivå må man ha minst tre ting: talent, arbeidsinnsats og flaks. Jeg aner lite om Ward, siden det lekker ut få opplysninger, men det lille jeg vet tyder på at han har lite av flaks i år. Gikk rett ut av cupen han fikk stå og skade på et meget ubeleilig tidspunkt. Hva skadestatus på han er har jeg ikke greidd å holde meg oppdatert på. Siden jeg mangler kunnskap om hans skadestatus så vil jeg ikke kaste meg inn i diskusjonen rundt valget Klopp tok. Er det noen som vet hvordan skadestatusen har vært fra juli til nå?

Ifølge transfermarkt ble han skadet 27.oktober, og skadefri først 4.januar.

Jeg mener det er irrelevant hvor mye han har vært skadet for oss all den tid jeg ikke tror Klopp sin intensjon har vært å benytte Ward særlig mye, og feilen ble gjort da han ikke fikk gå på nytt lån til Huddersfield.

Får Ward sjansen i Premier League i løpet av våren, over flere kamper, så skal jeg innrømme feil. Om Karius spiller supergodt og det er utenkelig å bytte han ut (det har jeg like stor tro på som at Flanagan tar over en av backene), så blir det vanskelig å konkludere helt sikkert.

Ifølge transfermarkt har Ward vært sammenhengende ryggskadet fra 27. oktober til 4. januar. Lenge ute, altså, men tydeligvis tilbake nå.

Jeg synes denne skaden gjør det vanskelig å konkludere med noe som helst. Et scenario er at Mignolet ble vraket omtrent i det øyeblikket Ward ble frisk. Begrunnelsen kan være at vi hadde en ny andrekeeper om Mignolet rablet fullstendig, eller tidspunktene kan være helt tilfeldige sammenfall.

Jeg er, ut fra opplysningene om skaden ikke villig til å konkludere med noe som helst. Det er heller ikke sikkert ryggskadet oppsto samme dagen som skaden er innrapportert. Ryggskader er gjerne noe man kjenner en stund før man blir satt ut av dem.

Kan lett slippe inn mange mål uten å gjøre feil på streken, eller gjøre de rette tingene teknisk. Noe Mignolet ofte gjør.

Vi ser sjelden han slipper inn slike som Xhaka sitt, som Karius har gjort noen ganger og Ederson gjorde sist på 1-0.

Poenget er at er god teknisk, gjør taktisk gode valg ift avslutninger som kommer, men likevel slipper inn mål. Det kan komme av mange ting, også at han er dårlig på streken, men det er han ikke.

Jeg kommer ikke på andre langskudd. Xhaka sitt var en regelrett keepertabbe, og håpløs ‘inngripen’.

Mulig Wiilian hadde et, men det var ikke keepertabbe.

Du sier rekkevidden er god. Hvorfor er den det?

Jeg tar han svært sjelden på feilposisjonering i det skuddet går, og ser mange andre keepere både står feil plassert og har feil utgangsstilling.

…og skadd i pre season. Tipper det (og har skrevet det tidligere) var derfor han havnet bak i leksa.

Helt enig med deg. Du beskriver følelsen jeg har og.

Han kan meget lett vente ut førstebevegelsen, og sende ballen forbi neste pressledd. Når vi får til det, da blir vi enda bedre på kontringer.

Uten at jeg har tall på det, så har vel vi ikke akkurat hatt så mange lette skudd som har gått inn, bortsett fra noen tabber.

Et gjengs problem vi har hatt siden Klopp tok over, og som nå muligens har snudd, er mål i mot på dødball.
Dødballer er vanskelige og det kan være mange i veien.

Bottom line og summa summarum så vil vi begge ha ny keeper.

For min del kan vi shippe ut både Mignolet og Karius, om vi shopper inn ny mann.

Det er kun denne sesongen, det har dessverre skjedd ved flere anledninger. Mignolet er svak på skudd fra distanse. Etter min mening er han en begrenset keeper, og han bør under alle omstendigheter selges i sommer.

Jeg husker ikke andre langskudd, bortsett fra et frispark Karius slapp inn, og som var en stor tabbe.

Jeg vil minne folk om at Liverpool ikke blir bedre av å selge Mignolet. Det er kvaliteten på erstatteren som er interesant. Virker i mange av innleggene over som folk tror salg løser alt.