23. Emre Can

Her diskuteres spilleren Emre Can.

Mer informasjon: Emre Can | liverpool.no | liverpool.no

Rykter og spekulasjoner: Arkivert
Rykter og spekulasjoner: Arkivert
Rykter og spekulasjoner

I følge transfermarkt.com har Can 2 år igjen av kontrakter, dette er litt bekymringsverdig.
Spillere som presterer for klubben burde aldri komme under 3 år igjen av kontrakten. Hyppig fornying av kontrakter vil kanskje føre til høyere lønn på enkelte spiller, men det burde klubben ha råd til. Vi vil kanskje slippe noen av feil-kjøpene å her er det mye mer å spare tror jeg.

Ikke det at jeg tror Can kan forsvinne, men blir for veldig mye vanskeligere hvis f.eks. Bayern banker på døren.

Jeg tror at den beste måten og beholde Can på er å kjøpe etablert kvalitet slik at vi kommer oss til CL. Og da må man ikke la alder på 28- 29 år være en hindring. Dette er jeg redd Utd kan komme til å bekrefte med sin signering av den enda eldre Zlatan. Can vil også vokse ved å spille med slike spillere, og jeg tror også at det spesielt er på midtbanen vi må tenke slik. Spisser kan gjerne være unge jævler med fart og fryktløshet. På midten bør de ha litt erfaring som kommer etter 5- 7 år på øverste nivå.

Det er skummelt å tenke slik at spillere ikke bør ha mindre enn tre år igjen av kontraktene sine. Trolig vil det også være umulig, siden mange spillere ønsker å ha litt karrieremessig albuerom. Å insistere på å binde spillerne til kontinuerlige lengder, vil kunne skape misnøye der det ellers ikke er grunnlag for det. Litt sånn: “Jeg er happy, men liker ikke å stresse dette nå”.

Men mest av alt er det skummelt. Dette vil kreve kontraktsfornyelser hvert år, eller annethvert år, noe som automatisk betyr høyere lønn. For det er klubben som ønsker å stresse dette, derfor er det klubben som må gi. Vi vil kunne få ganske høye lønnsbudsjetter ved å gjøre dette, Og idet en spiller ikke får en dårlig sesong, vil det komme kritikk mot den høye lønnen…

Vi ser jo hvor raskt ting kan endre seg. En spiller som den ene sesongen anses som en klippe på laget, kan halvannet år etter være en spiller man snakker om at man må selge. Det er mange spillere som har opplevd dette. Binder vi for mange til lange kontrakter (med jevnt stigende lønn), fratar vi klubben omstillingsevne.

Selvfølgelig skal ingen presses til å skrive under på en ny kontrakt, men spillere klubben mener er viktige å ha med i fremtiden bør bli tilbudt lange kontrakter. Men samtidig må klubben være ærlig og klar overfor spillerne at om de skriver under en fem-års kontrakt må de være innstilt på å være her i fem år og ikke syte og grine etter 2-3 år pga at Real plutselig er interessert.

Vi må kanskje bare innse at enkelte spiller kommer til å ønske seg vekk, men jeg tror at om vi hadde klart å holde spillerne en ekstra sesong (som ved Suarez) vil det hjelpe klubben mye på lang sikt.

“Alle” våre beste spillere kommer til å ønske seg vekk før eller siden dersom vi ikke etablerer oss i CL,og spesielt dersom de er gode nok til å etablere seg på lag som spiller CL. Jeg har nevnt det i andre innlegg i tråden at vi kan IKKE legge oss på en filosofi om at 29 år er for gammel. Det har blitt skrevet av mange om talenter at er du god nok er du gammel nok. At vi skal ha en motsatt tankegang om “de eldre” er mildt sagt besynderlig.

Flere britiske aviser (bl.a. Guardian, Telegraph, Echo) skrev at Emre ville bli tilbudt en ny forbedret kontrakt i sommer for tre-fire uker siden.

Jepp. Kontraktsforhandlingene ble visst innledet i begynnelsen av juni. Trolig har det vært flere møter mellom klubben og Cans agent om dette. Men hvis Can selv må signere på kontrakten - noe han vel må - skjer det vel ingenting før Can er tilbake fra EM.

Imens kan jo Liverpool og CAns agent snakke om forskjellige andre ting. Mahmoud Dahoud har f.eks. samme agent som Emre Can. Samed Yesil og Nuri Sahin har også samme agent, så her er det mange kjente.

For de som ikke gidder å lese hele dette intervjuet med Can så kan jeg oppsummere alt han sier i tre ord.

• veldig
  • jobbe hardt

Haha, ja det stemmer.
Tror Klopp funker. Gutta skjønner at det er inngangsbilletten.
Grujic sa også noe om det i intervju på forsiden i går.

Håper Emre Can snart er ferdig med å være rusten. For dette er ikke godt nok.

Men før kampen i går scorte han i to kamper på rad, så det er ikke så ille som du fremstiller det.

Jeg sier ikke at det er ille. Jeg sier at det ikke er godt nok. At han har scoret to mål nylig er kjempeflott. At han kan bryte gjennom et ledd eller to på et raid er positivt. At han kjemper og står på hele kampen er også positivt. Mange feilpasninger og feilvurderinger offensivt siden han kom tilbake er derimot et stort minus. Tung som et lokomotiv i steget sitt.

Selvfølgelig er det flott at han scorer mål. Når jeg sier at jeg ikke syns det er godt nok så tenker jeg også på hvordan han passer inn i hvordan Klopp ønsker at midtbanen skal se ut. Henderson, Wiljandum og Lallana er en klar retning og spillertype, mens Emre Can representerer noe annet. Med Dahoud som et soleklart transfermål er det enda tydeligere hvilken retning Klopp vil gå. Emre Can skal få det tungt med å spille seg til en fast plass i laget.

Nå har da Can plassert Wijnaldum på benken, så da har han spilt seg til fast plass på laget. Slik jeg vurderer det skal den spilleren som setter Can ut av laget være en meget god spiller. Can var ikke på topp i går, det er jeg helt enig med deg i Cylon, men jeg ser på Can som en klassespiller, han har den kraften og punchen Liverpool behøver på midtbanen.

Hva er det som tilsier at Can har plassert Wijnaldum på benken ?

Tror du tar vel raske slutninger .

Basert på de siste kampene er vel det en riktig slutning, om enn noe kortsiktig. Det viser uansett at Can verdettes høyt av ledelsen når han holder tritt med en nederlandsk landslagsspiller.
Jeg synes mange har en tendens til å henge seg opp i feilen til Can, i stedet for de positive sidene. I går var Wijnaldum bedre, men ser man alle kampene hittil så synes jeg Can tilbyr mer på den positive siden, samtidig som feilraten er større.
Veldig bra å ha to så gode kandidater til midtbaneplass.

Jeg har fått litt problemer med å se det helt store bidraget fra Can i den posisjonen han er satt i. Ikke rask nok, ikke smart nok… Men en bra tilstedeværelse bakover på banen, der hvor Hendo nå spiller. Men som en såkalt indreløper? Neimen ikke sikker på at han kommer til å spille en rolle der. Ikke spesielt lik verken Lallana eller Wijnaldum i den samme rollen.

Can er god nok når han er i form. Dessverre er han en type spiller som trenger en del tid på banen for å komme opp på det nivået.

Men en spiller som trenger så mye kamptrening for å komme i form?