23. Emre Can

Det er i allefall ikke bra. Men nok om det. Nå har vi fått inn kvalitet som vil overgå alt Can har bidratt med.

Handler fotball om taklinger? Litt «primitiv» egenskap om du spør meg. Typisk engelsk. Opphauset som noe langt viktigere enn det er. Evnen til å lese spillet, holde på ballen er mye viktigere. Alonso sa det egentlig greit:

‘Tackling is not really a quality, it’s more something you are forced to resort to when you don’t have the ball,’

‘What players should aspire to is that understanding of the game. We have players like Sergio Busquets, Xavi, Santi Cazorla, Silva and Mata. They can play in tight spaces and they know how to interpret the pattern of a game. They know when to dribble and when to play a short pass. And for me that intelligence is fundamental and needs to be developed from the kids’ level.’

På 3 sesonger har Firmino 190. Og han er spiss.

Litt typisk å snakke ned spillere som drar. Greia med Can er vel en forventning om hva han kan bli, mer enn hva han er.

Men 40-49-40-37 kamper på fire sesonger forteller uansett at han har vært nyttig. Tung og traust i noen kamper, dominant og avgjørende i andre. Fortsatt bare 24 år har han den beste delen av karrieren foran seg.

Greit å la ham få utforske Serie A også. Han ønsket tydeligvis det. Fabinho og Keita kommer inn og da er vi styrket, ikke svekket. Jeg tipper han vil gjøre det bra, og en gang tror jeg han vil spille i Spania også. Har jeg rett, er Can en som vil oppleve ulike ligaer og land. En vandrer. Det må være lov.

Enig. Det bitreste er at klubben ikke sitter igjen med noen økonomisk kompensasjon for å ha utviklet Emre til den spilleren han nå er.

Jeg har aldri hatt sansen for Can. Det var det samme med Lucas, men det var aldri personlig. Jeg likte bare ikke spillertypen. Er vel en ærlig sak det? Eller driver vi meningssensur her inne…? :thinking:

“Herregud”…

Hehe. Å støte på andre meninger enn sine egne er jo ikke å støte på sensur. Det er å bli motsagt. Diskusjon.

Det er jo et inntrykk det også, dvs. når folk omtaler det som en heksejakt når man egentlig bare diskuterer om spilleren er god nok eller ei. Sikter til tidligere tilfeller. Men ikke så relevant i denne sammenheng. Jeg er som sagt glad for at Can har funnet seg en ny arbeidsgiver. Italia vil passe ham bra. :grinning:

Ikke bland Gud inn i dette da, jano.

La Fowler få være i fred. Han har ingenting med saken å gjøre.

Min bestekompis har snakket om det store potensialet til Can nå i 4 år. Jeg tror han har rett i det, men nå har han hatt 4 år i Liverpool og jeg har bare sett det i små glimt.
Liverpool med Klopps spillestil, tror jeg han gjorde lurt i å forlate. I Juventus vil vi se en «ny» Can i et system hvor hans mange sterke sider kommer mer til uttrykk.
Vil ikke savne og håper Can lykkes stort i Juventus og at vi møtes i CLfinalen mai neste år.

Liverpool fungerar generelt bedre med Henderson enn med Can. Hendo er både flinkare og raskare til å distribuere ballen. Can har fungert best når det har vore mykje kjemping på midtbana. Han har ein voldsom presence og innsatsen er stort sett bra. Han har tydeleg vore hemma av problema sine og kan sikkert passe bedre i ein annan liga. Han kjem sikkert til å bli fantastisk i italia, men eg trur ikkje han ville ha blitt svært mykje bedre enn han har framstått i PL. Husk at Momo Sissoko også gjorde ein svært god figur i Italia, etter å ha mista det heilt i PL pga skadene.

Eg trur Liverpool kjem styrka ut av dette også. DM er den enklaste rolla i fotball, etter mitt syn, og vi har kjøpt ein svært god DM, trur eg. Keita har eg full tillit til at vil framstå som langt bedre enn Can på det aller meste. Eg gler meg til VM er ferdig og vi kan få Liverpoolkampar igjen.

Vi har forskjellige oppfatninger av Can, det må vi respektere.

Can var fantastisk på gode dager, håpløs på dårlige.

Mot Dortmund var han et monster. Mot “mindre” lag var han ofte nochelant, ufokusert og treg. Spillet fløt mye bedre med Henderson, Gini og Lallana høsten 2016, og straks Can startet forsvant mye av balltempo. Han kommer til å bli fantastisk god i Juventus, i en liga med lavere tempo og varme årstider.

Vi mister en spiller med mye vilje, men får spillere jeg tror passer oss bedre. Han gjør et meget fornuftig valg for egen karriere, og er ytterst profesjonell i prosessen. Ønsker han lykke til videre.

Enig i alt - bortsett fra det med varme årstidER i flertall. Har vært en del i vinterol-byen Torino på vinterstid :blush:. Brrrr.

Fyren er ikke lengre i Liverpool så denne tråden kan med fordel begraves.

Mye kan sies om Can, men vi kan nok alle være enig i at Can på Bosman er en monsterdeal!

Hadde Can vært på vei bort fra f.eks Inter Milan og skulle valgt mellom Juventus med 80 000£ i uken eller Liverpool med 150 000£ i uken hadde jeg vært overrasket om han hadde valgt den gamle dame over oss.

Jeg henger meg på toget om at Can har vært profesjonell og ikke klagd, men jeg, som mange andre supportere, hadde helt sikkert satt pris på en forklaring.

Tror mange synes det er «fair» game om han går ut og sier han ville prøve på noe nytt. Håper bare ikke det hele står på at han fikk mer lønn i Juventus enn hos oss da jeg mener han er en god nok spiller til å forsvare mellom 120k til 180k i uken i et titteljagende Liverpool.