23. Emre Can

Ed-ene på liverpool-rumours har lenge hevdet at det ikke står på lønna, men manglende garantier om fast plass.

Da vi var «alle mann alle» og spilte vår beste fotball forrige sesong, satt Can på benken. Når det i tillegg har vært rykter om at vi er ute etter flere spillere på sentral midtbane (Keita og Ox linket i hele sommer + Coutinho ned i miksen på midten), er det kanskje ikke så rart at Can vurderer om fremtiden ligger på Anfield eller andre steder.

Fra mars og til nå har Can levert, noe av grunnen er at leggskaden hans er leget en skade jeg ikke kjente til når nevnte innlegg ble skrevet. Nå ville jeg også betalt £100 - 130k i uka uten å blunke.

Å kreve fast plass funker ikke… Kanskje for “hundre år siden” men ikke i dagens fotball. Og spesielt ikke så hardt Liverpool trener og antall kamper…

Funker ikke…

Can vil få mye spilletid på Anfield, han beviste på Onsdag at han er en av Liverpools beste midtbanespillere, liker når Can spiller indreløper og kommer på sine sugende løp, da har han bevist at han er målfarlig.

Tre gode råd til hr. Klopp:

1. Gi Emre Can en ny og forbedret kontrakt.

2. GI EMRE CAN EN NY OG FORBEDRET KONTRAKT!

3. Se punkt 1 & 2

Pr. i dag er Can vår største talent.

24 år snart, og 40 kamper pr sesong i fire år nå. Litt mer enn bare et “talent”?

Kjempebra utvikling i forhold til sesongen 2016/17

Mener fremdeles at Can kunne blitt omskolert til “morgendagens” midtstopper. Han har teknikk, driv, er mål-farlig med blikk/spilleforståelse + at han har de klassiske kvaliteter som stor, takling sterk og autoritet.

Slik det er nå er jeg redd at Can avventer for å se hvor mange det faktisk blir på midtbanen til neste sesong, så hvorfor ikke heller omskolere han til midtstopper (+ at han samtidig kan brukes på midtbanen hvis behovet melder seg).

Skandale hvis vi mister denne karen.

Jeg spaar en stor sesong for Liverpool og en sentral rolle i foerstelleveren til verdens beste landslag i VM neste sommer.

Absolute must keep. Vi boer gi £200k pw 4-year contract with no buyout clause umiddelbart!

I januar faar han mye bedre tilbud enn det. £150k per week + £15m sign-on bonus for Juve? Hadde vaert en fantastisk deal for den gamle dame saa vel som tyskeren. Det tilsvarer £225k per uke for Can over kontraktsperioden, og en krone i haanden er bedre enn en krone om fire aar. Og da har jeg ikke nevnt at expats i italia kan gaa skattefritt over EUR 150k…

Haaper Klopp er paa ballen her!

Ser spøje ut med ny kontrakt… Tenk om vi mister en Can i toppform gratis neste sommer :scream:

Eg tror Can og Jurgen Klopp finner felles grunn som gagner både spiller og klubb, men eg skulle helst sett at felles grunn var funnet for lenge siden. Can kommer til å bli en gigant i europeisk topp fotball.

Nå er transfervinduet, så nå kan Klopp og Liverpool konsentrere seg om å få Can til å signere ny langtidskontrakt med klubben.

Hva skjer om Can forlanger 120-130k OG kapteinsbindet? Det er vel siste delen han er virkelig keen på?

Kapteinbindet er jo implisitt at han får mer spilletid også

Hyypiä ble jo bedt om å gi bindet til Gerrard. Men sånt er vrient - og Hendo har jo vært mer bankers i startelleveren enn Can. Dessuten - er man et godt kapteinsemne hvis man stiller et slikt krav?

Kommer an på hvordan man ser på det. Hvis vi har troen på at Can blir neste tiårs store gigant så burde jo det vurderes.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til Hendo som kaptein, men jeg syns han har gjort en god figur. I tillegg virker det som han er godt likt i spillergruppen (med unntakk av angivelige uttalelser forrige sesong, fra nettopp Can).

At han skal vrakes fordi en annen spiller (som etter min mening ikke har utvist nevneverdig med lederegenskaper på banen) krever å få armbindet, kan jeg aldri tenke meg, og jeg håper det ikke skjer. Det vil føre til unødvendig støy og muligens også skape splittelse innad i spillergruppen.

Neppe. Vitner om feil fokus synes jeg.

Høres veldig tysk og fransk ut synes jeg. De landslagene har jo ofte store konflikter fordi spillerne ønsker å bestemme hirarkiet i laget. Tyskerne har greidd å prestere til tross for slike konflikter, mens franskmennene kollapser.

Jeg tviler på at Can forlanger kapteinsbindet for å bli. Tar jeg feil her, så er det bare å bli kvitt han.